همشهری آنلاین: یکی از مدرسان قرآن کشور با تأکید بر اینکه طرح ادغام اتحادیه‌ تشکل‌های قرآنی و مؤسسات قرآنی باید انضباط را در مؤسسات قرآنی ایجاد کند، گفت: اگر این دو مجموعه همت کنند و به یک مجموعه واحد با یک ضوابط استاندارد تبدیل شوند، انضباط و دقت در کار نیز بیشتر می‌شود.

مهدی سیف، از مدرسان قرآن کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌الملی قرآن(ایکنا)، با اشاره به اینکه انجام هر نوع فعالیتی که برای پیشبرد اهداف در زمینه‌‌های مختلف باشد، کار صحیحی است، گفت: بر همین اساس اگر ادغام اتحادیه‌ تشکل‌های قرآنی و مؤسسات قرآنی مردمی به اداره بهتر مؤسسات قرآنی کمک کند، باید گفت حرکت خوبی آغاز شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اگر قرار بر این است که با ادغام این دو مجموعه، مؤسسات قرآنی محدودتر شوند، همان بهتر که این کار صورت نگیرد، افزود: اگر این ادغام می‌خواهد سلایق و روش‌ها را بگیرد و از پررنگ‌تر شدن اثر مؤسسات جلوگیری کند، چیز مناسبی نخواهد بود.

این مدرس قرآن کریم با تأکید بر اینکه طرح ادغام اتحادیه‌ تشکل‌های قرآنی و مؤسسات قرآنی باید انضباط را در مؤسسات قرآنی ایجاد کند، اظهار کرد: اگر این کار ایجاد انضباط و ضابطه‌مندی را در پی داشته باشد، باید در به سرانجام رساندن آن تعجیل کرد.

تلاش برای یک‌دست کردن فعالیت‌های قرآنی در مؤسسات

سیف خاطرنشان کرد: طرح ادغام اتحادیه تشکل‌های قرآنی و مؤسسات قرآنی باید در این راستا حرکت کند که همه مؤسسات یک دست شوند و این نباشد که فعالیت‌های یک مؤسسه بی‌اثر و یا دارای کمترین اثرگذاری باشد و فعالیت‌های یک مؤسسه دیگر اثرگذاری زیادی داشته باشد. ادغام این دو مجموعه باید در راستای ایجاد این رویه باشد، به نحوی که هر مؤسسه قرآنی دارای اثرگذاری خاص خود باشد.

وی در ادامه یک‌ دست نبودن فعالیت‌ها و اثرگذاری‌های مؤسسات را باعث از بین رفتن انضباط کاری این مجموعه‌ها دانست و گفت: اگر این دو مجموعه همت کنند و به یک مجموعه واحد با یک ضوابط استاندارد تبدیل شوند، مطمئناً انضباط و دقت در کار نیز بیشتر خواهد شد.

تعدد مجموعه‌ها ممکن است سؤاستفاده‌ را در پی داشته باشددر

این مدرس قرآن کشورمان با اشاره به اینکه در پاره‌ای مواقع تعدد مجموعه‌ها باعث می‌شود که برخی کارهای غیر واقعی ظهور یابد، افزود: زمانی که تعدد مجموعه‌ها در یک حیطه کاری وجود داشته باشد، ممکن است شاهد برخی سوء استفاده‌ها نیز باشیم.

وی تصریح کرد: اگر مجموعه‌ها در هم ادغام شوند و یک وحدت رویه که نیازمند سعه صدر و قبول کردن همه سلیقه‌ها است، را به وجود بیاورند، به طوری که این وحدت رویه بر اساس یک سری اصول درست و کارشناسی شده صورت بگیرد، کار بسیار خوب و اثرگذاری است و این به نفع فعالیت‌های قرآنی نیز خواهد بود.

سیف در ادامه در مورد راهکارهای موجود برای رسیدن به نتیجه دلخواه پس از ادغام این دو مجموعه نیز گفت: یک سری ضوابط بدیهی و عقلی است که همه باید به آن تن بدهند، به عنوان مثال اینکه فعالیت‌های قرآنی ما باید منطقی، معقول، مفید، مؤثر، جذاب، فراگیر و اثربخش باشد، چیزی است که هر انسانی آن را می‌پذیرد و توصیه می‌کند و اولین راهکاری است که به ذهن همه می‌رسد، اما ما برای رسیدن به نتیجه دلخواه باید در روش‌های کار و رویه‌های آموزش و تلاوت قرآن کریم و ... تجدید نظر داشته باشیم و در صدد تعدد روش و پیدا کردن آن باشیم.

این مدرس قرآن کریم تصریح کرد: ما می‌توانیم در آموزش‌های قرآنی سلایق مختلفی داشته باشیم، اما این سلایق مختلف باید از اصول کلی و خاص مورد نظر قرآن برخوردار باشد، یعنی ما در این راه از خطوط قرمز عدول نکنیم. اگر این اصول کلی حاکم باشد، می‌شود با سلایق مختلف فعالیت‌ها و کار قرآن را پیش برد.

وی در پایان در مورد آسیب‌هایی که ممن است مانع از طرح ادغام شود نیز گفت: اگر افرادی که مشرف بر این مجموعه‌ها هستند مقداری تنگ نظری داشته باشند و فقط بخواهند نظر خود را اعمال کنند می‌تواند آسیب جدی به دنبال داشته باشد. باید افراد مدیر و مشرف بر این مجموعه‌ها با سعه صدر و بلند نظری خاص خود به طرح اغام نگاه کنند تا مؤسسات قرآنی را به سمت ارتقاء و شکوفایی حرکت دهند.

کد خبر 227478
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز