همشهری آنلاین: جان کری وزیر خارجه آمریکا در نخستین واکنش صریح دولتمردان آمریکایی به تحولات مصر و سرنگونی محمد مرسی رییس جمهور سابق آن کشور به دست نظامیان، اذعان کرد که آنچه در مصر رخ داد را کودتا نمی داند و گفت: اقدام ارتش مصر علیه مرسی بازگرداندن دموکراسی به آن کشور بود.

به گزارش ایرنا جان کری، در گفتگویی با یک تلویزیون پاکستانی گفت که برکناری محمد مرسی خواسته میلیون ها شهروند مصری بود.

به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، کری که در پاکستان به سر می برد گفت: دخالت نظامیان بنا به خواسته میلیون ها مصری صورت گرفت که نگران سقوط کشور به ورطه جنگ و خشونت بودند.

وزیر خارجه آمریکا همچنین مدعی شد که اکنون نظامیان قدرت را در دست نگرفته و غیرنظامیان بر مصر حاکم هستند.

این نخستین باری است که از هنگام برکناری محمد مرسی به دست ارتش، یک مقام آمریکایی به روشنی موضع خود را درباره کودتا نبودن تحولات مصر اعلام می کند.

دولت آمریکا حاضر نشده بود که اقدام ارتش مصر علیه محمد مرسی را کودتا دانسته و دخالت نظامیان را علیه دولت قانونی محکوم کند.

این موضع از این جهت اهمیت دارد که بر اساس قانون کنگره آمریکا، دولت این کشور حق کمک مالی به آن دسته از حکومت هایی که از راه کودتا و اقدام نظامی روی کار آمده اند، نخواهد داشت.

آمریکا سالانه 1.3 میلیارد دلار کمک مالی در اختیار ارتش مصر قرار می دهد.

برخی گروه های مصری، آمریکا را مسول سرنگونی محمد مرسی می دانند و می گویند ارتش مصر بدون هماهنگی با آمریکا قادر به سرنگونی رییس جمهور قانونی آن کشور نبود.

کد خبر 225540
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز