دوشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل: با گذشت ۴۰روز از آغاز تحصن و اعتصاب طرفداران رئیس‌جمهور معزول مصر و پس از شکست میانجیگری‌ها برای حل و فصل بحران، ارتش و دولت جدید آغاز عملیات متفرق‌سازی‌ متحصنان را اعلام کرد و در مقابل، معترضان هم ضمن اعلام آماده‌باش، تهدید کردند به میدان التحریر حمله خواهند برد و بدین‌ترتیب مصر در آستانه یک رویارویی بزرگ خیابانی قرار گرفت.

مصر

مقام‌های مصری روز دوشنبه اعلام کردند که نیروهای امنیتی پس از چندین‌بار هشدار، به‌صورتی تدریجی و طی 2 تا 3 مرحله، اعتصاب‌کنندگان در 2 میدان رابعه عدویه و نهضت را متفرق خواهند کرد.یک مقام امنیتی همچنین تصریح کرد که محمد ابراهیم وزیر کشور در جلسه‌ای با معاونان خود، روز دوشنبه را زمان نهایی آغاز متفرق‌کردن معترضان اعلام کرده است. این مقام امنیتی تأکید کرد که نیروهای شرکت‌کننده در این عملیات، با خودروهای ضدگلوله حمایت خواهند شد و سپرهای ضد‌گلوله به‌دست خواهند داشت. این اظهارات از احتمال وقوع درگیری‌های مسلحانه در این عملیات حکایت دارد.

وی افزود: براساس سازوکار تعریف‌شده برای این عملیات، ابتدا معترضان محاصره شده و از ورود مواد غذایی به این دو میدان جلوگیری می‌شود و سپس به آنان هشدار داده خواهد شد و پس از آن، از ماشین‌‌های آبپاش و گلوله‌های صوتی استفاده خواهد شد و علاوه بر آن، تمامی ورودی‌ها و خروجی‌ها بسته خواهد شد و تنها یک مسیر برای خروج افراد گشوده می‌شود.

یک مقام ارشد پلیس تصریح کرد که نیروهای امنیتی ابتدا میدان را محاصره خواهند کرد تا فرصت برای افراد مایل به ترک آن و ممانعت از ورود افراد دیگر، فراهم شود. وی با اعلام اینکه اقدامات تدریجی دیگر هم مطرح است که متعاقبا اعلام خواهد شد، افزود: محاصره میدان‌ها 2 تا 3 روز ادامه خواهد یافت و پس از آن نیروهای امنیتی وارد عمل خواهند شد.

محمد مرسی، رئیس‌جمهور مصر 40روز پیش و درپی اعتراضات گسترده مردمی، با ورود ارتش به این کشمکش، از قدرت عزل شد و از همان زمان، طرفدارانش اعتصاب نامحدودی را در 2 میدان نهضت و رابعه عدویه آغاز کردند که تاکنون ادامه دارد.
در روزهای گذشته نمایندگانی از طرف اتحادیه اروپا و دولت آمریکا با نمایندگان اخوان‌المسلمین و همچنین مخالفان و ارتش گفت‌وگو کردند تا راهی برای حل بحران بیابند اما این میانجیگری‌ها به نتیجه نرسید. قرار بود تحصن معترضان پس از عید فطر پایان یابد اما دولت ضمن تمدید این مهلت، به ابتکار عمل مفتی اعظم الازهر فرصت داد تا شاید این ابتکار عمل هم نتیجه بدهد اما اخوان‌المسلمین آن را رد کرد.

در این میان، هواداران اخوان‌المسلمین که ائتلافی موسوم به ائتلاف حمایت از مشروعیت تشکیل داده‌اند، ضمن پافشاری بر حق خود در برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز، هواداران خود را به برگزاری تظاهرات میلیونی روز سه‌شنبه فراخواند. طرفداران مرسی از چند روز پیش و پس از بالا‌گرفتن زمزمه‌ها برای دخالت نیروهای امنیتی به‌منظور متفرق‌کردن معترضان، ضمن اعلام آماده‌باش، شروع به دیوارکشی پیرامون 2 میدان نهضت و رابعه عدویه کردند. طرفداران مرسی با تشکیل کمیته‌های مردمی، با پوشیدن جلیقه‌های فسفری و دست گرفتن باتوم، کارت‌های شناسایی افراد را کنترل و آنها را تفتیش می‌کنند. همچنین اقدام به ایجاد برج دیده‌بانی و نصب دوربین مداربسته کرده‌اند.

هواداران اخوان با خرید ماسک‌های ضد‌گاز اشک‌آور خود را مهیای رویارویی با اتفاقات روزهای آینده می‌کنند. هواداران مرسی تهدید کرده‌اند به میدان التحریر محل تجمع مخالفان مرسی حمله خواهند کرد. حضور مداوم معترضان در این دو میدان، مشکلاتی را برای حاکمیت جدید در 2 سطح داخلی و بین‌المللی رقم‌زده و اخوان‌المسلمین سعی در چانه‌زنی با این حاکمیت به‌منظور گرفتن امتیاز از آن دارد. در همین حال، وزیر خارجه مصر با تأکید بر ضرورت پایان یافتن فوری اعتصاب طرفداران مرسی، افزود: وضعیت موجود در مصر قابل استمرار نیست. نبیل فهمی افزود: درصورتی‌که پلیس اقدام به عملیاتی علیه معترضان کند، این عملیات براساس حکم دادگاه خواهد بود.

کد خبر 226739
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز