همشهری آنلاین: محمد البرادعی در مصاحبه‌ای با بیان اینکه عبدالفتاح السیسی از لزوم حل و فصل سیاسی بحران کنونی مصر آگاه است، گفت که وزیر دفاع مصر درصدد نامزد شدن برای تصدی پست ریاست جمهوری نیست.

محمد البرادعی

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد البرادعی، معاون رئیس‌جمهوری موقت مصر در امور روابط خارجه در مصاحبه با روزنامه آمریکایی واشنگتن پست اظهار کرد که عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع مصر از لزوم حل و فصل سیاسی بحران کنونی این کشور آگاه است اما طبیعتا وی مسئول حفاظت از کشور و حفظ امنیت است.

وی عنوان داشت: باید تحصن اخوان‌المسلمین از طریق مذاکره و تلاش جهت ساخت کشور پایان یابد. نمی‌خواهم شاهد خونریزی‌های بیشتری باشم. خشونت راه‌حل نیست. هیچ کس این امر را نمی‌خواهد. ما هر چه در توان داریم، انجام می‌دهیم.

معاون رئیس‌جمهوری موقت مصر در امور روابط خارجه خاطرنشان کرد: آنچه ما هم‌اکنون نیاز داریم این است که اولا اطمینان حاصل کنیم که خشونت‌ها پایان می‌یابد و پس از آن ما باید با حامیان محمد مرسی، رئیس جمهوری برکنار شده مصر گفت‌وگو کرده و آنها را متقاعد کنیم که مرسی سقوط کرده است.

این مقام ارشد مصر عنوان داشت: مرسی سقوط کرد نه به این دلیل که عضوی از اخوان‌المسلمین بود بلکه به این دلیل که او در اقداماتش شکست خورد. در روند دموکراسی زمانی که 20 میلیون نفر به خیابان‌ها می‌آیند، شما باید استعفا دهید. متاسفانه ما همانند غرب سیستم استیضاح نداریم. قیام دوم و محبوب مصر ادامه فعالیت مرسی در سمت ریاست جمهوری را رد کرد. ارتش نیز مجبور شد تا دخالت کند وگرنه مصر وارد جنگ داخلی می‌شد.

وی تاکید کرد که باید با اعضای اخوان‌المسلمین همکاری صورت گیرد تا آنها احساس امنیت کرده و فکر نکنند که به حاشیه رانده شده‌اند.

این مقام همچنین با تاکید بر اینکه برگزاری انتخابات پیش از تدوین قانون اساسی جدید اشتباه است، گفت: من قبلنا نیز گفته بودم که ما در مسیر غلط حرکت می‌کنیم چرا که شما باید با یک قانون اساسی شروع کنید. این بار ما کارمان را با قانون اساسی آغاز می‌کنیم. با این حال آیا ما به سوی یک دموکراسی عالی پیش می‌رویم؟ قطعا خیر. ما چنین دموکراسی‌ای حتی در آمریکا نداریم.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش واشنگتن پست که آیا نامزد انتخابات ریاست جمهوری می‌شود، عنوان داشت: خیر. وظیفه من این است که کشور را به مسیر درست بازگردانم. گمان می‌کنم که هر آنچه در توان دارم، انجام داده‌ام. پس از اینکه مصر از دوره گذار عبور کرد، می‌خوام یک مربی باشم، نه یک بازیکن فعال.

البرادعی در پاسخ به اینکه مرسی کجاست، گفت: مرسی در جایی است که بشود از او مراقبت کرد. اتهام‌هایی علیه او مطرح شده است. گمان می‌کنم زمانی که خشونت‌ها کاهش یابد و مذاکره آغاز شود، بسیاری از موانع رفع می‌شود. این احتمال وجود دارد که برای برخی از رهبران اخوان‌المسلمین که با اتهام‌هایی مواجه هستند، یک خروج امن مهیا شود. هم‌اکنون تمامی گزینه‌ها در دست بررسی است. اما اینکه آنها بخواهند در کشور بمانند یا خیر، مساله‌ای است که باید مورد مذاکره قرار بگیرد.

وی عنوان داشت: اگر اتهام‌های وارد شده علیه مرسی چندان جدی نباشد، تمایل دارم که ببینم با عفو روبرو شده است. چرا که سرنوشت کشور بسیار مهم‌تر است. پس از عزل مرسی، عربستان و امارات پول‌های زیادی به مصر دادند. آنها بسیار خوشحالند که از دست آنها (اخوان‌المسلمین) راحت شده‌اند چرا که آنها یک تهدید قریب‌الوقوع محسوب می‌شدند. به همین دلیل است که این دو کشور پول زیادی به مصر اختصاص دادند و این عالی است.

البرادعی همچنین در خصوص روابط آتی با اسرائیل گفت: اسرائیلی‌ها در گذشته با حسنی مبارک توافق صلح داشتند اما با مردم مصر خیر. اما هم‌اکنون فرصتی ایجاد شده است که این امر رخ دهد و امیدوارم که آنها این فرصت را صلح با مصری‌ها غنیمت بدانند.

کد خبر 225688
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز