شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: منابع خبری از کشته و زخمی شدن صدها نفر در درگیری های خونین میان طرفداران و مخالفان محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده مصر خبر دادند.

صدها کشته و زخمی در درگیری های خونین مصر

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره ، بر اثر تیراندازی به سوی تظاهرکنندگان در میدان رابعه العدویه قاهره دستکم صد و بیست نفر کشته و چهار هزار و هفتصد نفر زخمی شدند.

بیشتر قربانیان هدف اصابت مستقیم گلوله های تک تیراندازان قرار گرفته اند.

خبرگزاری شین هوا نیز به نقل از یک منبع پزشکی در جنبش اخوان المسلمین شمار کشته های درگیری های دیروز را دست کم 139 تن و زخمی ها را بیش از 5200 تن اعلام کرد.

همزمان تلویزیونی القدس به نقل از پزشک بیمارستان رابعه العدویه قاهره اعلام کرد :در تیراندازی به سوی تظاهرکنندگان در میدان العدویه که طرفدران مرسی در آن تجمع کرده بودند ، بیش از 200 نفر کشته شده اند.

این پزشک مصری گفت: ما کنترل اوضاع را از دست داده ایم و از همه پزشکان مصری با تخصص های مختلف جراحی برای آمدن به اینجا و کمک به ما دعوت می کنیم.

وی افزود: حال صدها نفر از زخمی ها وخیم است و به همین علت احتمال افزایش شدید شمار تلفات وجود دارد.

همزمان مدیر بیمارستان رابعه العدویه در قاهره از توقف فعالیت این بیمارستان به علت تمام شدن دارو و کمبود تجهیزات پزشکی خبر داد.

وی گفت: به فریاد ما برسید. دریایی از خون بیمارستان را فرا گرفته است. هر لحظه اجساد جدیدی به بیمارستان منتقل می شود. یک سالن از اجساد پر شده است و ما نمی دانیم با آنها چه کار کنیم.وی افزود: برای انتقال مجروحان به دیگر مراکز درمانی به بالگرد نیاز داریم.

شبکه تلویزیونی الاقصی اعلام کرد بیمارستان سیّار دیگری در میدان رابعه العدویه در قاهره گشوده شد تا پذیرای شمار زیادی از کشته ها و زخمی هایی باشد که در حمله نیروهای ارتش و پلیس در این میدان کشته و زخمی شدند.

شبکه تلویزیونی الاقصی همچنین گزارش داد نیروهای پلیس مصر دهها تظاهرکننده را در مقابل بنای یابود در میدان رابعه العدویه جاییکه ارتش مرتکب قتل عام شد بازداشت کرده اند .

کودتاچیان مسئول قتل عام میدان رابعه العدویه هستند

حزب آزادی و عدالت وابسته به گروه اخوان المسلمین مصرهمه طرفهای دخیل در کودتای نظامی را مسئول قتل عام در میدان رابعه العدویه در قاهره دانست .

حزب آزادی و عدالت همچنین اعلام کرد خونهایی که ریخته شد بر پافشاری ما بر حق خود خواهد افزود وازنهادهای بین المللی می خواهیم قتل عام تظاهرکنندگان را متوقف کنند.

فراخوان اعتصاب عمومی در سراسر مصر

در همین حال شبکه تلویزیونی الاقصی گزارش داد ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت (حامی محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده مصر) به اعتصاب عمومی در سراسر مصر برای مقابله با کودتای خونین نظامی فراخواند.

ائتلاف ملی اعلام کرد امروز ملت مصر به وضوح با کودتای عبد الفتاح السیسی وزیر دفاع مصر مخالفت خواهند کرد.

ائتلاف ملی همچنین به تظاهرات گسترده در مقابل سفارتخانه های مصر در سراسر جهان دعوت کرد.

این ائتلاف افزود قتل عام امروز بر عزم ما برای ادامه راه بازپس گیری انقلاب ژانویه سال 2011میلادی خواهد افزود.

7 کشته و 220 زخمی در اسکندریه

همچنین در درگیری های اسکندریه هم 7 نفر از حامیان محمد مرسی کشته و 220 نفر زخمی شدند.

به گزارش شبکه تلویزیونی الاقصی ، ارتش مصر همچنان بیش از 150 تظاهرکننده را که به صورت مسالمت آمیز تظاهرات می کنند از دیروز در مسجد قائد ابراهیم در شهر اسکندریه محاصره کرده است .

طرفداران محمد مرسی روز جمعه با تجمع در میادین مختلف قاهره و دیگر استان های مصر ، بازگشت مرسی را به قدرت به عنوان رئیس جمهور مشروع و قانونی مصر خواستار شدند.

تحصن کنندگان در میدان رابعه عدویه با رد درخواست نیروهای مسلح علیه ارتش شعار دادند و بر خواسته خود یعنی بازگشت مرسی به ریاست جمهوری تأکید کردند.

در مقابل جمعیت انبوهی در میدان تحریر در مرکز قاهره حوالی کاخ ریاست جمهوری و همچنین دیگر میادین مرکزی در شهرهای غربیه ، سوئز و دیگر استان های این کشور به نشانه حمایت از تلاش های ارتش و پلیس اجتماع کرده بودند.

همزمان «عدلی منصور» رئیس جمهور موقت مصردر مصاحبه تلفنی با یک شبکه تلویزیونی داخلی از طرفداران محمد مرسی خواست به تجمع خود پایان دهند و به خانه هایشان بازگردند.

محمد ابراهیم وزیر کشور مصر هم بامداد امروز گفت:به تظاهرات طرفداران محمد مرسی ‌در چارچوب قانون پایان خواهد داد.

اخوان المسلمین: عبدالفتاح السیسی به هدف خود نرسید

در همین حال محمد البلتاجی از رهبران جماعت اخوان المسلمین مصر در گفتگو با شبکه تلویزیونی بی بی سی عربی تاکید کرد عبدالفتاح السیسی فرمانده ارتش این کشور نتوانست به اهداف مورد نظر خود از تظاهرات روز گذشته دست پیدا کند.

محمد البلتاجی افزود: اکنون همه چیز روشن شده است. السیسی از مردم برای تظاهرات دعوت کرد تا با برگزاری تظاهرات به او اجازه بدهند با تحصن کنندگان مخالف کودتای نظامی مقابله کند.

تظاهرکنندگان مصری اخراج سفیر آمریکا را خواستار شدند

تظاهرکنندگان در میدان التحریر در قاهره ،اخراج سفیر آمریکا در مصر را خواستار شدند.

به گزارش شبکه تلویزیونی المنار ،یکی از تظاهرکنندگان گفت :«ما خواستار اخراج سفیر آمریکا از مصر هستیم این نخستین درخواست ماست. آمریکا کمکهایش را قطع کند ما نیازی به کمکهای آمریکا نداریم».

یکی دیگر از تظاهرکنندگان گفت :«ما به اینجا آمده ایم تا به باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا بگوییم ما از تو متنفریم من شخصا به انگلیسی به او می گویم من از آمریکا متنفرم».

از روز سوم ژوئیه که محمد مرسی رئیس جمهوری مصر از سمت خود برکنار شد هوادارانش با برگزاری تظاهرات اعتراض آمیز در مسجد رابعه العدویه در حومه شهرک نصر ، بازگشت وی را به قدرت خواستار هستند.

اخوان المسلمین: 70 کشته در تیراندازی به هواداران مرسی

اخوان المسلمین مصر اعلام کرد نیروهای امنیتی در حوادث امروز دست کم70 نفر از هواداران محمد مرسی رئیس جمهوری معزول را کشتند.

این در حالی است که وزارت کشور مصر مسئولیت خشونت های اخیر در این کشور را برعهده اسلامگرایان مصری دانست و استفاده از گلوله های جنگی را علیه تظاهرکنندگان طرفدار مرسی تکذیب کرد.

جهاد حداد سخنگوی اخوان المسلمین گفت:«شلیک گلوله قبل از نماز صبح در میدان رابعه عدویه، محل تحصن هواداران محمد مرسی، آغاز شد و هدف از شلیک گلوله نیز مجروح کردن نبود بلکه کشتن افراد بود. به همین دلیل آمار کشته شدگان همچنان رو به رشد است».

حداد ادامه داد:« با وجود اینکه پس از کشتار هشتم ژوئیه بار دیگر شاهد کشتار مردم به دست نیروهای امنیتی هستیم اخوان المسلمین همچنان به روند مسالمت آمیز اعتراضات اعتقاد دارد».

به گزارش خبرگزاری رویترز از قاهره، سخنگوی اخوان المسلمین تصریح کرد:« پلیس ساعت سه صبح به سوی معترضان در خیابان نصر در مجاورت میدان رابعه عدویه گاز اشک آور شلیک کرد و ساعتی پس از آن بارانی از گلوله به سوی مردم شلیک شد ضمن اینکه تک تیراندازان نیز از فراز ساختمان های بلند و پل ششم اکتبر به سوی تحصن کنندگان شلیک می کردند».

در همین حال خبرگزاری رسمی مصر به نقل از یک منبع امنیتی اعلام کرد نیروهای امنیتی فقط از گاز اشک آور استفاده و سعی کردند از این طریق افرادی را که به سوی آنان سنگ پرتاب می کنند متفرق سازند».

برخی از فعالان وابسته به اخوان المسلمین با بیان اینکه از کشتار و خون ریزی نمی ترسند هشدار دادند در صورتی که نیروهای امنیتی از مواضع خود عقب نشینی نکنند خون های بیشتری خواهد ریخت.

فعالان حاضر در میدان رابعه عدویه مجروحان را به بیمارستان صحرایی منتقل کرده اند.

این در حالی است که وزیر کشور مصر اعلام کرد: به زودی، به تجمع میدان رابعه العدویه و النهضه پایان داده خواهد شد و در این خصوص وزارت کشور در حال هماهنگی با ارتش است.

در همین حال نیروهای امنیتی تحصن کنندگان در مسجد قائد ابراهیم در اسکندریه را بازداشت کردند.

خبرنگار فرانس پرس : 37 جسد را دیده ام

37 جسد قربانیان درگیریهای روز شنبه بین پلیس مصر و هواداران محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده این کشور در بیمارستانی صحرایی در قاهره مشاهده شد و یک منبع پزشکی اعلام کرد دیگر بیمارستان‌ها اجساد 29 نفر را پذیرش کرده‌اند.

پزشکان در گفتگو با یکی از خبرنگاران خبرگزاری فرانسه در بیمارستانی صحرایی نزدیک مسجد رابعه العدویه در پایتخت مصر اعلام کردند همه قربانیان انتقال یافته به این بیمارستان که تحت مدیریت اسلام‌گرایان است، به ضرب گلوله کشته شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از قاهره، حامیان مرسی از زمان برکناری رئیس جمهور اسلام‌گرای مصر توسط ارتش در سوم ماه ژوئیه، در مقابل این مسجد در محله شهرک نصر قاهره تحصن کرده‌اند.

عسام سلطان، مدیر خدمات اورژانس وزارت بهداشت مصر در گفتگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد دیگر بیمارستان‌های قاهره اجساد 29 فرد کشته شده در این درگیری‌ها را پذیرش کرده‌اند.

وی افزود آمار وی شامل فقط اجسادی است که به سردخانه‌ها انتقال یافته‌اند و شامل 37 جسدی نمی شود که به بیمارستان صحرایی رابعه منتقل شده‌اند.

پزشکان در این بیمارستان صحرایی اعلام کردند در مجموع 75 تن از هواداران رئیس جمهور مخلوع مصر در درگیری‌ با پلیس در جاده منتهی به فرودگاه بین المللی قاهره کشته شده‌اند که این شامل قربانیانی می شود که به دیگر بیمارستان‌ها انتقال یافته اند و دست‌کم یک هزار تن دیگر نیز زخمی شده‌اند.

خبرنگار خبرگزاری فرانسه در صحنه اعلام کرد دست‌کم چهار تن از افراد کشته شده از ناحیه سر هدف اصابت گلوله قرار گرفته‌اند.

اخوان المسلمین مصر اعلام کرده پس از وقوع درگیری‌ها در بامداد امروز در جاده منتهی به فرودگاه بین المللی قاهره در شهرک نصر جاییکه این مسجد در آن قرار گرفته، پلیس گلوله‌های جنگی شلیک کرده است.

خبرگزاری دولتی منا به نقل از یک مقام امنیتی بلندپایه اعلام کرد فقط از گاز اشک‌آور برای متفرق کردن معترضان استفاده شده است.

به گفته این مقام، هشت مامور پلیس نیز به علت پرتاب سنگ و اصابت گلوله‌های ساچمه‌ای به آنها، زخمی شده‌اند.

مصر که پرجمعیت‌ترین کشور عربی با 84 میلیون نفر جمعیت است، از زمان کودتا درگیر خشونت‌هایی بوده که حدود 200 کشته برجا گذاشته است.

کد خبر 224803
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز