یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: تشدید خشونت ها در مصر که به کشته و زخمی شدن تعدادی از مردم این کشور منجر شد با محکومیت بین المللی روبر و شده است.

خشونت‌های مصر

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت شبکه الجزیره، جان کری، وزیر خارجه آمریکا در واکنش به درگیری‌های خونین مصر گفت: کاخ سفید خواهان پایان دادن به بازداشت‌های سیاسی و آزادی رهبران سیاسی در مصر است.

جان کری اعلام کرده است که دولت آمریکا رسیدگی بی‌طرفانه و منصفانه به وقایع جاری در مصر را خواستار است که به موجب آن دهها تن کشته و حدود 4500 تن مجروح شده‌اند.

کری با انتشار بیانیه‌ای گفت: در این فضای به شدت خشونت زده مقام‌های مصر قانونا و اخلاقا موظفند که به حق تجمعات صلح آمیز و آزادی بیان احترام بگذارند. این دو از ارکان اصلی گذار به دموکراسی است که مقام‌های مصر هم بارها به ضرورت آن اذعان کرده‌اند.

جان کری در ابتدای این بیانیه آورده است که در پی خشونت‌های‌ ۲۴ ساعت گذشته در مصر او با کاترین اشتون، محمد البرادعی و نبیل فهمی، وزیر خارجه مصر شخصا گفت‌وگو کرده و نسبت به کشته و زخمی‌شدن صدها تن در جریان اعتراضات ۲۴ ساعت گذشته عمیقا ابراز نگرانی کرده است.

به گفته وزیر خارجه آمریکا، خشونت بیشتر نه تنها فرآیند دموکراتیک شدن و آشتی ملی را به تاخیر می‌اندازد، بلکه تاثیر بسیار منفی بر ثبات منطقه خواهد داشت.

در این بیانیه کری اعلام کرده است که دولت متبوعش خواستار رسیدگی بی‌طرفانه و منصفانه به وقایع جاری در مصر است.

او همچنین از تمامی رهبران سیاسی مصر خواست به سرعت به کمک کشورشان بیایند تا از آنچه او سقوط مصر از لبه پرتگاه نامیده، جلوگیری کنند.

در همین حال، احمد طیب، شیخ الازهر و محمد البرادعی، معاون رئیس جمهور موقت مصر در امور بین‌الملل که از اقدامات ارتش مصر برای برکناری محمد مرسی، رئیس‌جمهوری اسلامگرای این کشور حمایت کرده بودند، کشتار تعداد زیادی از هواداران آقای مرسی در درگیری با نیروهای ارتش را محکوم کردند.

شیخ الازهر مصر که بلندپایه‌ترین روحانی سنی مذهب مصر به شمار می‌رود، خواهان تحقیق در این مورد شده است.

محمد البرادعی نیز گفته است که از خشونت نامتناسبی در درگیری‌ها استفاده شده است.

انگلیس و اتحادیه اروپا نیز توسل به زور را محکوم کردند.

انگلیس درگیری‌های اخیر در مصر را محکوم کرده در همین رابطه ویلیام هیگ، وزیر خارجه این کشور از مقامات مصری خواسته به خشونت‌ها پایان دهند.

هیگ گفته است: آنهایی که مسئول بروز چنین حوادثی هستند باید به تخلفاتشان رسیدگی شود.

وزیر خارجه انگلیس همچنین بر حق برگزاری اعتراضات صلح آمیز تاکید کرده است.

در همین حال کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم از خشونت‌های شب گذشته در مصر عمیقا ابراز تاسف کرد.

اشتون هم بر رعایت حق برگزاری اعتراضات صلح آمیز تاکید کرد.

از سوی دیگر، چاک هاگل، وزیر دفاع آمریکا در تماس تلفنی با عبدالفتاح السیسی، همتای مصری‌اش نگرانی شدید خود را نسبت به اقدامات خشونت‌آمیز در مصر اظهار کرد و خواهان حفظ خویشتنداری در این کشور شد.

در همین راستا جورج لیتل، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که واشنگتن بر این باور است که دوره انتقالی در مصر باید فراگیر باشد و تمامی گروه‌ها در آن مشارکت داشته باشند.

وی تصریح کرد که باید از بازداشت‌های فعالان سیاسی خودداری شده و تدابیر لازم جهت جلوگیری از کشتارهای بیشتر اتخاذ شود.

از سوی دیگر، مارتین شولتز، رئیس پارلمان اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد: من از اینکه نیروهای امنیتی مصر نتوانستند جان بسیاری از مردم را حفظ کنند، بسیار ناراحت هستم.

وی نسبت به اینکه طرف‌های درگیر در مصر جهت کسب مشروعیت مردم را به خیابان‌ها فرا می‌خوانند، اظهار تاسف کرد و خواهان آزادی زندانیان سیاسی از جمله محمد مرسی، رئیس‌جمهور برکنار شده مصر و مشاورانش شد.

وزارت خارجه آلمان در بیانیه‌ای اعلام کرد که گوئیدو وستروله، وزیر امور خارجه این کشور نسبت به رخدادهای اخیر مصر احساس نگرانی کرده و از مسئولان مصری می‌خواهد تا اجازه برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز را به مردم بدهند.

وزیر امور خارجه آلمان تاکید کرد که آینده مصر را تنها از طریق گفت‌وگو و نه اقدامات خشونت‌آمیز می‌توان ساخت.

از سوی دیگر، رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه در مراسم افطاری کشتارهای مصر را محکوم و اعلام کرد: پیشتر دموکراسی و اراده مردمی ذبح می‌شدند و اکنون ملت ذبح می‌شوند.

وی نسبت به بی‌تحرکی کشورهای اسلامی در قبال رخدادهای مصر هشدار داد و گفت: همچنان ساکت مانده‌اید، اما تا کی؟ فراموش نکنید که فردا شما با همین مساله مواجه می‌شوید.

یک منبع مسئول نیز در وزارت خارجه قطر کشتار تظاهرکنندگان در مصر را محکوم کرده و از طرف‌های مصری خواست جهت پایان خونریزی‌ها و تحقق دموکراسی خویشتندار باشند.

وی تصریح کرد که تنها راه جهت برون‌رفت از اوضاع نابسامان مصر دستیابی راه حل سیاسی مبتنی بر مذاکرات و در چارچوب وحدت ملی است.

این منبع مسئول در وزارت خارجه قطر عنوان داشت: در شرایطی که یکی از طرفین مذاکره حضور نداشته باشند و بازداشت یکی از رهبران آنها ادامه داشته باشد، برون‌رفت از بحران عملی نیست.

کد خبر 224964
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز