چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در هفته‌های گذشته ناآرامی‌ها در مصر به درگیری میان مخالفان و حامیان مرسی یا دخالت نیروهای امنیتی محدود بود اما روز گذشته انفجار بمب در مقابل یک مقر امنیتی این کشور موج جدیدی از نگرانی درباره خشونت‌ها در این کشور را به راه انداخت تا برای نخستین‌بار ارتش مصر خواستار تظاهرات مردم برای مقابله با «تروریسم» شود.

مصر -ارتش

به‌دنبال انفجار بمب در برابر ساختمان اداره کل امنیت کشوری در شهر منصوره روز گذشته عبداالفتاح السیسی، فرمانده ارتش مصر در اقدامی بی‌سابقه از زمان برکناری مرسی، از مردم این کشور خواست برای مقابله با «خشونت‌ و تروریسم» اقدام به برگزاری تظاهرات سراسری در روز جمعه کنند تا به گفته او مجوز برخورد با خشونت‌ها به ارتش داده شود. فرمانده ارتش مصر در سخنرانی خود در مراسم فارغ التحصیلان دانشکده نظامی اسکندریه گفت:

من از همه مردم مصر می‌خواهم که جمعه اقدام به برگزاری تظاهرات کنند تا به من دستور برخورد با خشونت و تروریسم را بدهند. السیسی همچنین اتهام‌های مطرح شده علیه خودش درباره خیانت به مرسی را رد کرد و متعهد شد اجرای «نقشه راه» را که زمینه ساز اصلاحات قانون اساسی و برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری طی حدود شش‌ماه آینده است، ادامه دهد. درخواست برای تظاهرات از سوی فرمانده ارتش در حالی صورت می‌گیرد که از زمان برکناری مرسی از سوی نظامیان، مصر شاهد درگیری‌های گسترده میان حامیان و مخالفان مرسی بوده است.

عبدالفتاح السیسی اما در سخنرانی خود اعلام کرد که دعوت او برای تظاهرات برای خشونت نیست و مردم باید از آشتی ملی حمایت کنند.او درباره حرف و حدیث‌ها درباره خیانت او به رئیس‌جمهوری سابق مصر هم با اعلام هشدار به مرسی درباره حرکت نکردن در مسیر اجرای طرح‌های اخوان المسلمین گفت: من از رئیس‌جمهور سابق مصر خواستم که رئیس‌جمهوری برای همه مصری‌ها باشد. وزیر دفاع مصر همچنین با اعلام اینکه تمام بیانیه‌های ارتش به اطلاع مرسی می‌رسید، گفت:

به مرسی توصیه کردم پستش را ترک کند یا این مسئله را به همه‌پرسی بگذارد اما او قبول نکرد.اخوان المسلمین اما روز گذشته در واکنش به دعوت ارتش برای تظاهرات مردم اعلام کرد که اعتراض‌های حامیان این گروه همچنان ادامه خواهد داشت. عصام العریان، از مقام‌های ارشد اخوان‌المسلمین در واکنشی سریع به این دعوت برای تظاهرات خطاب به السیسی گفت: تهدیدهای شما نمی‌تواند جلوی تظاهرات میلیون‌ها نفر علیه کودتا را بگیرد. شما همیشه برای توطئه‌چینی در دفترتان هستید.

انفجار در مقابل مقر امنیتی

درخواست فرمانده ارتش مصر برای تظاهرات سراسری در مصر پس از آن صورت گرفت که انفجار بمبی در برابر ساختمان اداره کل امنیت کشوری در شهر منصوره، واقع در استان دقهلیه در شمال مصر، کشته شدن حداقل یک سرباز و زخمی شدن بیش از ۲۹ نفر دیگر را به‌دنبال داشت. براساس گزارش‌های منتشر شده اکثر مجروحان این انفجار را نیروهای نظامی تشکیل می‌دهند و حال یک سرباز هم وخیم گزارش شده است.

استان دقهلیه در منطقه دلتای رود نیل واقع است و گزارش‌ها نشان می‌دهد که بمب ساعتی زیر یک خودرو کار گذاشته شده بود که در برابر این مقر امنیتی منفجر شد. سخنگوی وزارت بهداشت مصر همچنین از تبادل آتش میان نیروهای نظامی و یک فرد ناشناس مسلح در زمان انفجار خبر داده است. بمبگذاری در منصوره این احتمال را تقویت کرده که ممکن است حملات به مراکز امنیتی و ساختمان‌های دولتی، به سایر نقاط مصر هم سرایت کند.

شنبه شب در همین شهر 3 زن در درگیری‌های به‌وجود آمده با تظاهرات حامیان مرسی کشته شدند.سخنگوی عدلی منصور، رئیس‌جمهور موقت مصر در واکنش به این بمبگذاری اعلام کرد:حمله تروریستی منصوره تزلزلی در عزم راسخ مردم مصر ایجاد نخواهد کرد و مصر در جنگ علیه تروریسم پیروز بوده و خواهد بود. اخوان‌المسلمین هم این حمله را محکوم اما تأکید کرده که همچنان به «اعتراض‌های مسالمت‌آمیز» علیه برکناری محمد مرسی از سمت ریاست‌جمهوری ادامه خواهد داد.

ادامه اتهام‌های دوطرف

از 3 هفته قبل که محمد مرسی توسط نظامیان مصر از قدرت برکنار و بازداشت شد اتهام‌های حامیان و مخالفان مرسی درباره خشونت‌ها ادامه دارد. اخوان‌المسلمین روز گذشته هم اعلام کرد که در جریان راهپیمایی این گروه در قاهره در ساعات اولیه بامداد روز گذشته، 2 نفر از حامیان مرسی هدف گلوله «تک تیراندازها» قرار گرفته و کشته شدند.

اخوان المسلمین کشته شدن طرفداران خود را به «اوباش تحت حمایت وزارت کشور» مصر نسبت داده است. دولت مصر روز سه‌شنبه هم اعلام کرد که طی یک شبانه‌روز ۱۰ نفر در درگیری‌های این کشور کشته شدند. روز دوشنبه شیما مرسی، دختر رئیس‌جمهوری برکنار شده، ارتش را متهم به ربودن پدرش کرد و نظامیان را مسئول «امنیت و سلامت» او دانست.

فرمانده ارتش مصر هم روز گذشته در سخنرانی خود با اعلام اینکه اخوانی‌ها تلاش کردند تا با اقدامات خشونت آمیز ارتش را بترسانند، گفت: انتخابات آتی سرنوشت ساز است و هیچ گزینه‌ای‌ جز رضایت مصری‌ها در مقابل ما قرار ندارد. السیسی با اشاره به اینکه برخی می‌خواهند مصر را وارد یک تونل تاریک کنند تأکید کرد: رابطه میان ارتش مصر و مردم جدا شدنی نیست.

کد خبر 224531
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز