گروه بین‌الملل: سحرگاه شنبه 5 مرداد، تیراندازی ارتش و نیروهای امنیتی به تجمع هواداران محمد مرسی رئیس‌جمهور برکنار شده مصر، صحنه‌ خونین دیگری از تحولات 2‌سال گذشته مصر را رقم زد.

مصر

منابع نزدیک به اخوان‌المسلمین شمار کشته‌شدگان این رویارویی را تا 130و مجروحان را تا صدها نفر برآورد کرده‌اند. این رویارویی خونین صبح روز بعد از تجمع میلیونی مصری‌ها در خیابان‌های قاهره صورت گرفت. روز جمعه میلیون‌ها نفر در دو سوی قاهره، گروهی به طرفداری از رئیس‌جمهور برکنار شده و گروهی دیگر به طرفداری از ارتش، ساعت‌ها در خیابان‌ها ماندند و خواسته خود را فریاد زدند. این تجمع بدون درگیری برگزار شد.

تظاهرات‌ها صرفا به میدان التحریر و کاخ الاتحادیه در قاهره محدود نماند بلکه در شهرهای اسکندریه، منوفیه، منصوره، سوئز، پورسعید، دمیاط، محله و اسیوط هم تظاهرات‌های مشابهی در اعلام همبستگی با ارتش برگزار شد. در این تظاهرات‌ها شعارهایی در حمایت از جمال عبدالناصر، احمد عرابی و عبدالفتاح السیسی فرمانده ارتش سر داده شد و در اقدامی قابل‌توجه، علاوه بر تصاویر السیسی، تصاویر ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه هم میان تظاهرات‌کنندگان دست به‌دست شد.

بدین‌ترتیب فرمانده کل نیروهای مسلح عملا توانست به جامعه جهانی نشان دهد که قادر به کشاندن میلیون‌ها نفر به خیابان‌هاست و تحول رخ داده در مصر نه کودتا بلکه نماینده اراده‌ای مردمی است. شاید رویارویی با هواداران اخوان‌المسلمین در سحرگاه شنبه نتیجه همین تظاهرات بزرگ روز جمعه باشد. فرمانده ارتش هفته گذشته در پیامی از مردم خواسته‌بود روز جمعه به خیابان‌ها بروند و به ارتش مجوز برخورد با تروریسم و ناآرامی را بدهند. او همچنین به اخوانی‌ها 48ساعت مهلت داده‌بود که به تجمعات خیابانی پایان دهند و به روند سیاسی بپیوندند.

تظاهرات مردم مصر هرچند آرام آغاز شد و تا پیش از سحر هم بدین منوال ادامه یافت اما پس از آن رو به خشونت گرایید و اماکن تجمع هواداران رئیس‌جمهور معزول یعنی چهارراه رابعه عدویه و میدان نهضت در منطقه نصر در قاهره و مناطق پیرامونی مسجد قائد ابراهیم در اسکندریه، تبدیل به آوردگاهی برای تقابل و رویارویی شدید نیروهای امنیتی وهواداران مرسی شد و در پی آن ده‌ها نفر کشته و زخمی شدند؛ هرچند بیمارستانی میدانی در رابعه عدویه شمار کشته‌شدگان را بیش از 120نفر و زخمی‌شدگان را بیش از 4500نفر برآورد کرد اما وزارت بهداشت مصر آماری دیگر داشت و شمار قربانیان را فقط 38نفر و زخمی‌شدگان را هم 650نفر اعلام کرد. خبرگزاری فرانسه هم گزارش داد که شمار کشته‌شدگان از میان هواداران مرسی 75نفر بوده است.

سخنگوی وزارت کشور مصر هم مسئولیت این درگیری‌ها را متوجه اخوان‌المسلمین و هرگونه تیراندازی به سوی معترضان را تکذیب کرد. وی با اعلام اینکه نیروهای پلیس صرفا به گلوله‌های گاز اشک ‌آور مسلح بوده‌اند، تصریح کرد که معترضان به سوی نیروهای پلیس تیراندازی کردند و در این میان، شماری از افراد پلیس ازجمله 2‌افسر پلیس از ناحیه سر زخمی شدند.

با پایان یافتن تظاهرات تفویض اختیار به ارتش و پس از شدت‌گرفتن رویارویی‌ها در قاهره و اسکندریه، هنوز سرنوشت اعتصابات اخوان‌المسلمین مشخص نیست اما منابع آگاه اعلام کردند که ارتش به شیوه‌هایی ابتکاری برای متفرق کردن هواداران مرسی روی خواهد‌آورد بی‌آنکه رویارویی مستقیمی صورت گیرد. محمد ابراهیم وزیر کشور هم با هشدار به هواداران مرسی برای پایان دادن به اعتصاب‌ها و تجمعاتشان، اعلام کرد که به‌زودی به این اعتصابات در چارچوبی قانونی پایان داده خواهد شد.

وی اما به ماهیت این اقدامات قانونی اشاره‌ای نکرد. ابراهیم با تأکید بر اینکه اجازه ورود تروریسم به کشور را نخواهیم داد، افزود: به‌زودی خبرهای خوشی درباره شبه‌جزیره سینا اعلام خواهد شد. در این میان، عدلی منصور رئیس‌جمهور موقت هم پس از درگیری‌های خونین با فراخواندن هواداران مرسی به بازگشت به منازلشان، قول داد که هیچ‌کس از آنان تحت پیگرد قرار نگیرند. وی اعلام کرد که تظاهرات روز جمعه نشانگر آگاهی سیاسی مردم مصر بود و روزهای آینده شاهد کم شدن اقدامات خشونت‌بار و تروریسم خواهد بود. دادستان کل مصر هم بر ضرورت آغاز تحقیقات فوری درباره درگیری‌های خونین منطقه نصر در قاهره تأکید کرد.

اما در نخستین واکنش‌های بین‌المللی به این تظاهرات‌ها، کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با ابراز تأسف درباره درگیری‌های خونین مصر، تمامی طرف‌ها را به توقف خشونت فراخواند. ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس هم استفاده از زور علیه تظاهرات‌کنندگان را محکوم کرد. همچنین عبدالله گل رئیس‌جمهور ترکیه با تأکید بر اهمیت صلح و ثبات در مصر درباره تظاهرات‌ها در این کشور ابراز نگرانی کرد.

کد خبر 224831
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز