یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: اوضاع در مصر آنقدر بحرانی شده که دولت آمریکا با وجود حمایت غیرمستقیم خود از ارتش در روزهای گذشته حالا با ابراز نگرانی از وضعیت این کشور از رهبران گروه‌های سیاسی خواسته است مصر را از سقوط از لبه پرتگاه نجات دهند.

سیاست مدارن آمریکا

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا به‌دنبال کشته شدن صدها نفر در ناآرامی‌های مصر از رهبران گروه‌های سیاسی این کشور خواسته که به سرعت به کمک کشورشان بیایند تا با قرار گرفتن مصر در لبه پرتگاه از سقوط این کشور جلوگیری کنند. چاک هگل، وزیر دفاع آمریکا هم به‌صورت جداگانه خواستار خویشتن‌داری نظامیان مصر و توقف بازداشت رهبران سیاسی شده است.

وزیر امور خارجه آمریکا به‌دنبال گفت‌وگوی تلفنی با محمد البرادعی، معاون رئیس‌جمهور موقت مصر و نبیل الفهمی همتای خود در دولت موقت این کشور در بیانیه‌ای با «ابراز نگرانی شدید از خونریزی و خشونت» در مصر تأکید کرده که باید بازداشت‌ها متوقف شده و رهبران سیاسی از زندان آزاد شوند. کری در بیانیه خود با اشاره به اینکه اکنون مصر در موقعیتی حساس به سر می‌برد، گفت: آمریکا از تمامی رهبران مصر در صحنه سیاسی این کشور می‌خواهد تا به‌صورت فوری برای عقب کشیدن کشورشان از لبه پرتگاه کمک کنند.

وی همچنین با اعلام اینکه بروز خشونت‌های بیشتر، تنها فرایند دمکراتیک شدن و آشتی ملی را در مصر به تأخیر می‌اندازد و تأثیر منفی بر ثبات منطقه خواهد داشت تأکید کرده که مقام‌های مصر باید «به حق برگزاری تجمع‌های صلح‌آمیز و آزادی بیان احترام بگذارند». مقام‌های دولت آمریکا هر چند از زمان برکناری مرسی از قدرت در ۲۶ روز قبل به‌صورت صریح درباره اقدام ارتش این کشور موضع‌گیری نکرده‌اند اما با ادامه اعطای کمک‌های نظامی خود نشان داده‌اند که ارتش مصر را همراهی می‌کنند.

کری اما با محکومیت خشونت‌های اخیر در مصر خواستار رسیدگی بی‌طرفانه به وقایع این کشور شده است. اخوان‌السلمین تعداد کشته‌شدگان در اعتراض‌هایی که روز جمعه آغاز شد را ۱۲۰نفر اعلام کرده اما وزارت بهداشت مصر این رقم را ۶۵ نفر اعلام کرده است.

گفت‌وگوی نیم ساعته هگل

وزیر دفاع آمریکا هم به‌دنبال وخیم‌شدن اوضاع در مصر گفت‌وگویی نیم ساعته با عبدالفتاح السیسی، فرمانده ارتش این کشور داشت و در این مذاکره او هم خواستار خویشتن‌داری نیروهای نظامی و توقف بازداشت‌‌های رهبران سیاسی این کشور شد. سخنگوی پنتاگون اعلام کرد که چاک هگل در مذاکره تلفنی خود با ابراز نگرانی شدید از شرایط در مصر خواسته است که مقام‌های این کشور برای جلوگیری از بازداشت و زندانی شدن رهبران مصر قدم بردارند.

این در حالی است که برخی منابع مصری از دستگیری محمد بدیع، رهبر اخوان‌المسلمین مصر خبر داده‌اند؛ مسئله‌ای که هنوز از سوی منابع مستقل تأیید نشده است. همچنین گزارش‌ها نشان می‌دهد که یک هیأت حقوقی مصری، متشکل از معاون سابق رئیس شورای ملی حقوق بشر و فعال حقوقی و مدیر مرکز عربی «استقلال دستگاه قضایی و وکلای مدافع» به دیدار محمد مرسی رفته‌اند اما مرسی دیدار با آنها را رد کرده است. فرمانده ارتش مصر هفته گذشته در اقدامی بی‌سابقه از مردم خواست تا به خیابان‌ها بیایند تا به او مجوز برخورد با «خشونت و تروریسم» را بدهند؛ مسئله‌ای که خشونت شدید در مصر را رقم زد.

احمد طیب، شیخ الازهر و محمد البرادعی که از اقدامات ارتش مصر برای برکناری محمد مرسی، حمایت کرده بودند، کشتار تعداد زیادی از هواداران اخوان‌المسلمین در درگیری با نیروهای ارتش را محکوم کرده‌اند. البرادعی که اکنون به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور موقت مصر فعالیت می‌کند اعلام کرده که از خشونت نامتناسبی در درگیری‌ها استفاده شده است.

ادامه تجمع حامیان مرسی

حامیان مرسی اما با وجود تهدیدهای صورت‌گرفته از سوی وزیر کشور مصر به تحصن خود در نزدیکی مسجد رابعه العدویه درقاهره ادامه داده‌اند. محمد ابراهیم، وزیر کشور مصر هشدار داده که دولت به‌زودی طرفداران مرسی را از محل تجمع خود متفرق خواهد کرد. رهبران اخوان‌المسلمین اما اعلام کرده‌اند که تحصن مردم در اطراف این مسجد همچنان با وجود تهدیدها ادامه خواهد داشت.

جهاد الحداد، سخنگوی اخوان‌المسلمین با اعلام حضور صدها هزار نفر در این تحصن اعلام کرد: ما به اعتراض‌های خود ادامه می‌دهیم. تعداد ما هر روز افزایش پیدا می‌کند و مردم ما خطرات طولانی مدت کودتای نظامیان را می‌دانند؛ هرچند وضعیت در محل تحصن اخوان‌المسلمین با سخنرانی رهبران این گروه فعلاً آرام است اما نگرانی‌ها درباره به خشونت کشیده‌شدن دوباره اوضاع در مصر همچنان وجود دارد.

کد خبر 225001
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز