یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: پس از گذشت یک‌ماه از برکناری مرسی و پشت‌سر گذاشتن روزهای خونین در مصر، اکنون با رایزنی‌های فراوان دیپلماتیک به‌جای تقابل تن به تن، نخستین نشانه‌ها از امکان توافق میان گروه‌های سیاسی این کشور پدیدار شده تا امیدها برای بازگشت آرامش به این کشور و خاموش‌شدن آتش ناآرامی‌ها بیشتر شود.

مصر

با شدت گرفتن تلاش‌های دیپلماتیک در روزهای گذشته با حضور مقام‌‌های آمریکا و اروپا در مصر، اخوان‌المسلمین به‌عنوان مرکز اصلی رایزنی‌ها برای نخستین بار با نرمش در مواضع خود با اعلام احترام گذاشتن به خواست میلیون‌ها نفر از معترضان از پافشاری صرف برای بازگشت مرسی به قدرت کوتاه آمده تا شرط‌های این گروه برای توافق میان گروه‌های سیاسی به واقعیت نزدیک‌تر شود. مقام‌‌های اخوان‌المسلمین پس از نشست‌ با ویلیام برنز معاون وزیر امور خارجه آمریکا و برناردینو لیون فرستاده اتحادیه اروپا، اجرایی شدن دوباره قانون اساسی و حضور نداشتن عبدالفتاح سیسی، فرمانده ارتش مصر در هر نوع توافق را به‌عنوان مهم‌ترین پیش‌شرط‌های خود برای شرکت در گفت‌وگو با مخالفان اعلام کردند.

منابع دیپلماتیک تأکید کرده‌اند که مقام‌های اخوان‌المسلمین و حزب آزادی و عدالت (شاخه سیاسی این جنبش) با مذاکرات صورت گرفته متوجه شده‌‌اند که امکان بازگشت مرسی به قدرت وجود ندارد اما می‌خواهند که تغییر و تحولات سیاسی در این کشور به‌صورت قانونی صورت بگیرد؛ هرچند در ظاهر مقام‌‌های اخوان به بازگشت مرسی به قدرت اصرار می‌کنند اما در عمل گفته می‌شود که مقام‌های این جنبش قصد دارند طی یک توافق، مرسی با روندی قانونی به‌طور مثال قدرت را به کابینه‌ای ملی اعطا کند تا وضعیت از شکل کودتا خارج شود.

طارق الملط، سخنگوی حزب الوسط از احزاب متحد اخوان‌المسلمین با اعلام احترام به درخواست میلیون‌ها نفر از مخالفان مرسی که به خیابان‌ها آمدند تأکید کرد که حامیان رئیس‌جمهور سابق بنا شدن قدرت برپایه کودتا را نخواهند پذیرفت. مقام‌های نزدیک به اخوان‌المسلمین تأکید کرده‌اند که رفع تعلیق قانون اساسی که از سوی نظامیان صورت گرفته مهم‌ترین پیش‌شرط برای آغاز مذاکرات با گروه‌های مخالف به‌حساب می‌آید و عبدالفتاح سیسی هم که مسئول کودتا از سوی اخوانی‌ها شناخته می‌شود نباید هیچ نقشی در توافق‌ها داشته باشد.

مقام‌های اخوان‌المسلمین همچنین به همراه حزب الوسط اعلام کرده‌اند که به‌عنوان ضمانت باید اعضای اخوان‌المسلمین از زندان آزاد شوند، اموال این گروه از توقیف خارج شده، شبکه‌های تلویزیونی اخوان‌المسلمین فعالیت خود را ازسر بگیرند و خشونت علیه معترضان پایان یابد. ویلیام برنز، معاون وزیر امور خارجه آمریکا که برای دومین بار از زمان برکناری مرسی به قاهره رفته است یک روز سفر خود را تمدید کرده تا پس از نشست با مقام‌های اخوان‌المسلمین باردیگر با عبدالفتاح سیسی، فرمانده ارتش، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه مصر دیدار و گفت‌وگو کند.

شبکه تلویزیونی الجزیره هم گزارش داده که سیسی شنبه شب با نمایندگان گروه‌های مختلف اسلامگرا در مصر دیدار و اعلام کرده که امکان راه‌حلی مسالمت‌آمیز در حال حاضر وجود دارد و همه گروه‌ها باید از خشونت دوری کنند. این در حالی است که نمایندگان اخوان‌المسلمین در این نشست حضور نداشته‌اند اما بسیاری این دیدار را برقراری ارتباطی غیرمستقیم میان نظامیان و اخوان تلقی کرده‌اند. وزیر امور خارجه قطر هم به‌عنوان نخستین مقام این کشور پس از برکناری مرسی، وارد قاهره شده تا با مقام‌های این کشور دیدار کند.

کد خبر 225865
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آفریقا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز