دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در ادامه رایزنی‌های فشرده طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای پایان دادن به بحران و بن‌بست سیاسی مصر، نمایندگان کشورهای عربی و غربی سفر خود به قاهره را تمدید کردند و 2 سناتور آمریکایی هم به جمع آنان پیوستند.

مصر

همزمان، دستگاه قضایی مصر زمان برگزاری نخستین محاکمه رهبران اخوان‌المسلمین را مشخص کرد. ویلیام برنز معاون وزیر خارجه آمریکا که برای دومین بار طی دو هفته گذشته به قاهره رفته، پس از دیدار با شخصیت‌هایی از دولت و اخوان‌المسلمین، اعلام کرد که سفر خود به مصر را یک روز تمدید می‌کند.

پس از وی، وزرای خارجه قطر و امارات هم سفر خود را تمدید کردند تا بسترسازی برای حل و فصل نهایی بحران مصر را تقویت کنند. این نخستین‌بار از زمان سرنگونی محمد مرسی است که یک مقام قطری به مصر سفر می‌کند. قطر از حامیان اصلی اخوان‌المسلمین در زمان راهیابی‌شان به قدرت بود. اکنون نماینده این کشور برای میانجیگری میان اخوانی‌ها و نظامیان وارد عمل شده‌است.

مقام‌های امنیتی مصر هم اعلام کردند که وزرای خارجه قطر و امارات، معاون وزیر خارجه آمریکا و فرستاده‌ای از اروپا روز یکشنبه برای نخستین‌بار با خیرت الشاطر معاون زندانی رهبر اخوان‌المسلمین دیدار کردند. این هیأت پس از کسب موافقت دادستان کل مصر به دیدار خیرت الشاطر رفت. خیرت الشاطر از بانفوذترین شخصیت‌های اخوان است و گفته می‌شود مرسی تمام تصمیم‌های خود را با مشورت وی اتخاذ می‌کرده است. پیش از این، اخوان‌المسلمین و وزارت کشور این دیدار را تکذیب کرده بودند. برخی ناظران این دیدارها را آغاز گشایش در بن‌بست ایجادشده در بحران مصر توصیف می‌کنند.

در بحبوحه این رایزنی‌ها، دیروز2 سناتور ارشد آمریکایی هم به میانجیگران منطقه‌ای و بین‌المللی پیوستند. سفر جان مک‌کین و لیندسی گراهام 2 عضو کمیسیون دفاع و نیروهای مسلح کنگره آمریکا بنا به درخواست باراک اوباما و به‌منظور مذاکرات فشرده با مقام‌های مصری صورت می‌گیرد. این دو سناتور آمریکایی دیروز با محمد البرادعی معاون رئیس‌جمهور موقت در روابط بین‌الملل، عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع و حازم الببلاوی نخست‌وزیر دیدار کردند و قرار است امروز (سه‌شنبه) هم با شماری دیگر از شخصیت‌ها رایزنی کنند.

هنوز مشخص نیست این دو شخصیت با محمد مرسی دیدار کنند یا خیر. اما، عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع مصر هم با نمایندگانی از احزاب و گروه‌های اسلامگرا دیدار و گفت‌وگو کرد. این نخستین‌بار از زمان سرنگونی نظام محمد مرسی است که السیسی با این گروه‌ها دیدار می‌کند، اما مشخصا نام این احزاب و گروه‌ها اعلام نشد. السیسی تأکید کرد که فرصت برای حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران فراهم است، به شرط آنکه همگی طرف‌ها به وانهادن خشونت‌ها و خودداری از تخریب اموال عمومی پایبند باشند.

از سوی دیگر، شورای دفاع ملی مصر اعلام کرد که رایزنی‌ها با اعتصاب‌کنندگان با جماعت اخوان‌المسلمین در میدان رابعه عدویه تا ابد ادامه نخواهد یافت و باید چارچوب زمانی آشکار و مشخصی برای یافتن راه‌حل مسالمت‌آمیز برای بحران وضع شود.

تعیین تاریخ محاکمه رهبران اخوان

روز یکشنبه همچنین دادگاه استیناف قاهره اعلام کرد که نخستین جلسه محاکمه 6 متهم از رهبران و اعضای اخوان‌المسلمین از جمله رهبر این جماعت و خیرت الشاطر معاون وی، 25 اوت جاری برگزار خواهد شد. این افراد متهم به قتل معترضان مقابل مقر اخوان‌المسلمین در قاهره هستند. در فهرست متهم‌شدگان، محمد بدیع رهبر جماعت به‌عنوان متهم فراری معرفی شده است.

در این بین، گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز درباره احتمال تعیین رابرت فورد سفیر سابق آمریکا در سوریه به‌عنوان سفیر جدید در قاهره، بحث و جدل‌هایی را در قاهره رقم زد. در واکنش به این موضوع، مجمع نیروهای انقلاب مصر از عدلی منصور رئیس‌جمهور موقت خواست تا استوارنامه فورد را نپذیرد. این مجمع تأکید کرده است که سوابق فورد نشان می‌دهد وی در شروع جنگ و بحران در خاورمیانه به‌ویژه در عراق، سوریه و الجزایر نقش کلیدی دارد. حزب ناصری هم با حضور فورد در قاهره مخالفت کرد. 

کد خبر 226004
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز