همشهری آنلاین: ائتلاف دموکراسی خواه ضد کودتا که یکی از بزرگترین تشکیلات سیاسی در مصر به شمار می‌آید، از مردم خواسته است تا تظاهراتی سراسری برای خنثی کردن سرکوب پلیس علیه هواداران محمد مرسی رئیس جمهوری خلع شده این کشور برگزار کنند.

مصر

به گزارش پرس تی وی،نیروهای امنیتی مصر در حالی که طرفداران مرسی مستحکم کردن مکان های تحصن خود را آغاز کرده، هشدار داده‌اند که کمپ های معترضان را از صبح دوشنبه (۲۱ مرداد) جمع آوری می‌کنند.

طرفداران محمد مرسی پس از خلع وی توسط ارتش در اوایل ماه جولای، دو منطقه از شهر قاهره پایتخت مصر با برپایی کمپ هایی تحصن کرده‌اند.
در کمپ اصلی معترضان موسوم به رابع العدویه، دهها نفر از تحصن کنندگان روز دوشنبه از دیوارهای آجری موقتی حفاظت کردند.

دستفروشان می‌گویند از آنجایی که معترضان با شلیک گاز اشک آور از سوی نیروهای امنیتی روبرو می‌شوند، آنها تاکنون صدها ماسک، عینک ایمنی و دست کش به معترضان فروخته‌اند.

مقامات ارشد امنیتی مصر گفتند، روند پاکسازی کمپ های تحصن کنندگان به صورت «تدریجی» صورت خواهد گرفت و به معترضان پیش از اقدام پلیس، چندین بار هشدار داده خواهد شد. نیروهای امنیتی همچنین قرار است به منظور کاهش شمار تلفات، از خودروهای آبپاش و گاز اشک آور استفاده کنند.

یکی از مقامات وزارت کشور مصر که می خواست نامش فاش نشود، گفت: «گام های تدریجی در این راه برداشته خواهد شد. در هنگام اجرای آن، هر بخش اعلام خواهد شد.»

یکی دیگر از مقامات امنیتی مصر گفت، پس از آغاز محاصره، نیروهای امنیتی معترضان را محاصره خواهند کرد و اجازه نخواهند داد کس دیگری به این تحصن اضافه شود و پس از صدور چندین هشدار، معترضان را به ترک این منطقه ترغیب خواهند کرد.

اگرچه طرفداران مرسی گفته اند که تنها در صورتی که مرسی بار دیگر به قدرت بازگردد، آنها به تحصن خاتمه خواهند داد.

یکی از معترضان گفت: «ما شهید می‌دهیم. این بهای گزافی است اما در بلند مدت پیروزی از آن ما خواهد شد.»

ناآرامی‌ها در مصر از سوم جولای زمانی که ارتش مصر مرسی را از قدرت برکنار کرد، تشدید شده است. ارتش مصر همچنین قانون اساسی را تعلیق و پارلمان را منحل کرد.

صدها نفر از معترضان، عمدتا هوادران مرسی در خشونت‌های مهار نشدنی که از زمان برکناری مرسی از قدرت آغاز شده، کشته و یا زخمی شده‌اند.

کد خبر 226737
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز