جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۳:۲۴
۰ نفر

گروه بورس: بورس تهران در هفته گذشته شاهد جابجایی در ترکیب قدرت بود. مبادلات هفته گذشته در حالی پیگیری شد که گروه‌های مختلفی در صدد تثبیت جایگاه خود در بورس بودند.

سازمان بورس در هفته گذشته و در ادامه سیاست بازگشایی نمادها، نماد شرکتهای مهم معدنی از جمله، باما، توسعه معادن روی و کالسیمین را باز کرد. اما بازگشایی این نمادها در نهایت منجر به افت شاخص تا سقف 84 واحد شد که البته بخشی از این نزول به کاهش ارزش سهام شرکت ملی صنایع مس ایران در 21 روز انتهایی هفته مربوط می‌شد که این شرکت به تنهایی 30 واحد شاخص را پایین کشید.

هفته گذشته به رغم اخبار منفی که درباره ایران خودرو منتشر شده بود حجم دستور خریدها و معاملات این گروه در بازار با روند رو به رشدی همراه بود به نظر می‌رسد مسئولین این شرکت به دنبال انتقال نماد این شرکت به تابلوی فرعی به تکاپو افتاده‌اند که دوباره نماد ایران خودرو را به تابلوی اصلی بازگردانند اما براساس اظهارات مسئولین شرکت بورس تا پایان سال جاری، درباره انتقال نماد هیچ شرکتی به تابلوی اصلی تصمیمی اتخاذ نخواهد شد.

مسئولین شرکت سایپا نیز از این نگرانند که مبادا بازار سهام روند کاهش سود ایران خودرو را به سایپا نیزتعمیم دهد ،در نتیجه دست به کار شدند و عملیات بازگردانی سهام را با قوت بیشتری ادامه دادند، از طرف دیگر شرکتهای پارس خودرو و ایران خودرو دیزل نیز در این هفته با افزایش معاملات روبرو بودند.

گروه بانک‌ها نیز در این هفته به رغم اخبار مختلفی که در این باره منتشر شده با افزایش معاملات روبرو بودند اما 3 بانک حاضر در بورس این روزها بر لبه تیغ حرکت می‌کنند و نمی‌توان به راحتی حرکت‌های این سهام را در روزهای آینده پیش‌بینی کرد. این گروه نیز در کنار گروه‌های دیگر در صدد تقویت جایگاه خود در معاملات است.

به رغم تغییراتی که در موازنه قدرت در این هفته در بورس مشاهده شد نمی‌توان گفت چه گروهی معادلات روزهای آتی را در دست خواهد گرفت. باید گفت که این روزها بورس در حال پوست انداختن است تا در آینده‌ای نزدیک گروه‌برتر خود را برای سال جاری بشناسد و باید دید در روزهای آتی چه گروهی معادلات جاری بازار را ترسیم خواهد کرد.

داد و ستد

دادوستدهای بازار سهام در این هفته شاهد روند روبه‌روشد بود به طوری که حجم معاملات با 8/2 درصد صعود به 240 میلیون سهام رسید. ارزش معاملات نیز با رشد 15درصدی یک تریلیون و 12 میلیارد ریال برآوردشده است. این در حالی است که تعداد خریداران سهام نیز در هفته گذشته با 8/21 درصد رشد به 20 هزار نفر رسید.

اما شاخص‌های بورس با روند نزولی به کار خود پایان دادند. شاخص بازده بازار 230 واحدو شاخص صنعت 81 واحد افت کردند.

کد خبر 22319

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز