همشهری آنلاین: روزنامه الرای کویت در گزارشی بخش‌هایی از اظهارات مهم سید حسن نصرالله در خصوص سوریه و مساله فلسطین و مواضع حزب الله لبنان درباره حمله اخیر رژیم صهیونیستی به سوریه را آورده که به تازگی در جمع مسئولان این حزب ایراد کرده است.

سید حسن نصرالله

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه الرای کویت، سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان در نشست‌های داخلی این حزب با اشاره به بحران سوریه گفت است: در حال حاضر هیچ گزینه مطلوب و مثبتی برای حل بحران سوریه و جنگ داخلی که در این کشور آغاز شده، وجود ندارد.

وی افزود: در صورتی که جنگ در سوریه آغاز شود هیچ نتیجه‌ مثبتی برای طرفین درگیر سوری به دنبال نخواهد داشت.

نصرالله ادامه داد: شکاف میان طرفین درگیر چه از لحاظ سیاسی و چه از لحاظ مذهبی تا حدود زیادی عمیق شده است و اختلاف میان سنی و شیعه و کرد و علوی در سوریه بالا گرفته و رهایی از این شکاف به آسانی ممکن نیست به ویژه آنکه طرف‌های درگیر در سوریه اختلاف‌های 1400 سال پیش را زنده کرده‌اند.

براساس نوشته روزنامه الرای سید حسن نصرالله گفته است: هشدار نسبت به خطرات جنگ در سوریه این مساله را نشان می‌دهد که گروه‌های مخالف در لبنان نیز باید آگاه باشند و از آنچه امروز در سوریه اتفاق می‌افتد درس بگیرند چرا که سرنوشت مسلمانان در لبنان در صورت سرایت جنگ طائفه‌ای از سوریه به لبنان بهتر از برادرانشان در سوریه نخواهد بود. چرا که هنوز مردم لبنان خاطرات و زخم‌های جنگ داخلی و جنگ با اسرائیل را با خود دارند.

نصرالله درباره وضعیت لبنان نیز گفت: لبنان در حال حاضر از طریق منابع نفتی و گازی خود در حال عبور به مرحله جدید است که این مرحله کشور را به شکوفایی و بهبود وضعیت معیشتی شهروندان و ارتقاء سطح اقتصادی رهنمون می‌شود به نحوی که لبنان به سطح کشورهای پیشرفته می‌رسد و می‌تواند جایگاهی مهم در باشگاه کشورهای تولید کننده نفت به دست آورد.

نصرالله درباره درگیری‌های سوریه و وضعیت نفت این کشور نیز گفت: غرب تصمیم گرفت نظام سوریه را مورد تحریم اقتصادی قرار داده و مانع از واردات مایحتاج مردم این کشور به داخل سوریه و صادرات تولیدات سوریه شود اما به تازگی این دیدگاه غرب به سوی لغو ممنوعیت صادرات نفت از سوریه متمایل شده است چرا که حدود 70 درصد از ثروت‌های نفتی سوریه تحت سلطه مخالفان سوریه است و این باعث شد که کشورهای غربی آغوش خود را برای دریافت نفت سوریه از مخالفان و مبادله آن با سلاح‌هایی که تولید می‌شود باز کند. بی آنکه حتی به نتایج آن یعنی افزایش کشتارها و خونریزی‌ها در پی این مبادله بیاندیشد. این گونه اقدامات غرب در لیبی، کویت و عراق نیز اتفاق افتاد.

روزنامه الرای در ادامه به نقل از سید حسن نصرالله نوشت: کشورهای عربی و اسلامی از جمله قطر، عربستان،‌ ترکیه، امارات و گروه‌هایی از لبنان، عراق و فلسطین و کشورهای غربی چون روسیه، آمریکا، فرانسه، انگلیس، آلمان و اسرائیل و غیره همه و همه در جنگ با سوریه دست دارند.به همین دلیل است که جنگ علیه سوریه جنگ جهانی و به معنای واقعی کلمه جنگی فاجعه آمیز نامیده شده است، جنگی که یکی از نتایج آن آوارگی صدها هزار سوری در کشورهای همجوار سوریه هستند.

دشمنان سوریه سوریه‌ای را که امن بود وارد جنگ کردند و هزاران سوری را در لبنان، اردن و ترکیه آواره کردند تا بحرانی مشابه آنچه برای ملت فلسطین پیش آمده بوجود آورند. این طبیعی است که سونامی انسانی در سوریه و کشورهای همجوار آن به وجود آید چرا که این کشورها آماده پاسخگویی به این وضعیت انسانی دشوار نیستند و نتیجه آن فشار اقتصادی بر این کشورهاست. ارزیابی هزینه‌ها و خسارت‌های واقعی این بحران غیر ممکن است چنانکه ارزیابی و برآورد خسارت زیرساخت‌های ویران شده سوریه نیز امری غیر ممکن است.

نصرالله درباره عنوان داشت: همه گزینه‌ها اعم از گزینه‌های بد در سوریه مطرح است اما باید اعلام کنم که نتیجه جنگ در سوریه بسیار بدتر خواهد بود. مخالفان سوریه خود به چند دسته لائیک، اسلام‌گرا و گروه‌های تکفیری تقسیم می‌شوند که هیچ یک از این گروه‌ها بر یک برنامه واحد که از سوی کشورهای عربی و غربی به رسمیت شناخته شود توافق ندارند و این چیزی است که مساله مذاکرات احتمالی در سوریه و جنگ در این کشور را پیچیده‌تر می‌کند. هیچ کس نمی‌تواند پیش‌بینی کند پایان جنگ در سوریه چه زمانی خواهد بود و چه کسی از مخالفان یا نظام تا آن زمان زنده خواهد ماند. نتایج جنگ برای مخالفان و نظام بسیار بد خواهد بود چرا که بازسازی سوریه در سطوح انسانی، مادی و مذهبی بسیار دشوار است.

وی گفت: در حال حاضر قطر برای خود گروهی را در سوریه دارد و عربستان گروهی دیگر و در کنار آنها گروهی هستند که آمریکا، انگلیس و فرانسه آنها را برای قد خم کردن در برابر خواسته‌هایشان آموزش می‌دهند. هیچ کس کمترین توجهی به گروهی که خواهان پایان جنگ و نزدیک کردن دیدگاه‌ها درباره آغاز مذاکرات ملی در سوریه همانند آنچه در سال 1989 در لبنان اتفاق ندارد.

نصرالله درباره حل بحران سوریه نیز گفت: به عقیده من تنها راهکار حل و فصل بحران سوریه حضور همه طرفین درگیر بر سر میز مذاکرات و دست کشیدن از گروه‌های خارجی و نفوذ آنها است. طرفین درگیر سوریه نباید منتظر تصمیمات باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه باشند. مذاکره بهترین وسیله برای متوقف کردن درگیری‌های داخلی و پایان دادن به آن است. پیش از آنکه همه از تر و خشک در این جنگ بسوزند.

نصرالله درباره تلاش اسرائیل برای دخالت در سوریه نیز گفت: دگرگون کردن اوضاع سوریه از طریق ایجاد جنگ گسترده هیچ نفعی برای اسرائیل ندارد چرا که اسرائیل می‌داند حزب‌الله بخش جدایی ناپذیری از پاسخ سوریه به اسرائیل است.

وی افزود: اسرائیل با طولانی‌ کردن درگیری‌ها در سوریه برای چند سال دیگر و کشته شدن مردم این کشور به دست یکدیگر منافعی را می‌بیند و این از جمله انگیزه‌هایی است که اسرائیل را به طراحی نقشه‌هایی جهت تکه تکه کردن سوریه تحت عناوین مختلف وا می‌دارد نقشه‌هایی که هدف اصلی آنها ممانعت از وجود نیروی توانمند متحد در سوریه است تا بدین وسیله قوای ضعیفی در این کشور باشد که نتواند در صورت حمله اسرائیل به اراضی سوری و مرزهای این کشور در برابر اسرائیل ایستادگی کند. این طبیعی است که دخالت اسرائیل در سوریه از لحاظ امنیی و نظامی محدود باشد و به اقداماتی کوچک از جمله ترور شخصیت‌های سوری، نابود کردن زیرساختها و تلاش برای ضربه زدن به زرادخانه‌های نظامی منحصر شود.

نصرالله تاکید کرد: اگر اسرائیل قصدی برای ورود به لبنان از نواحی جنوبی آن داشته باشد باید بداند که قبر خود را با دست خود کنده است و برایش ثابت خواهد شد که گنبد آهنینی که با آن خودنمایی می‌کند سست‌تر از خانه عنکبوت است. حزب الله در سطح عالی و در سطوح امنیتی، نظامی و استراتژیک هماهنگی بسیار خوبی با سوریه دارد و اسرائیل گمان می‌کند اگر پایگاه‌ها و ذخایر استراتژیک لبنان را هدف قرار دهد توانسته قدرت‌های مقاومت را نابود کند اما این خطای بسیار بزرگی است. چرا که مخازن سلاح مقاومت در لبنان با همه آنچه که نیاز دارد پر است.

وی ادامه داد: اگر هواپیماهای اسرائیلی هر یک از مخازن حزب الله در لبنان را هدف قرار دهند پاسخ ما فوری و کوبنده خواهد بود، جنگ گسترده خواهد بود و هر چه پیش آید خوش آید.

نصرالله درباره مساله فلسطین نیز از کشورهای عربی و کشورهای ذی‌ربط با مساله فلسطین خواست تا در دیدگاهشان نسبت به سوریه و مساله فلسطین بازنگری کنند.

وی گفت: اسرائیل و آمریکا می‌خواهند محور پایداری را به عنوان مقدمه‌ای برای حل و فصل مساله فلسطین به نفع خود هدف قرار دهند و سوریه به عنوان مهمترین سنگ بنای مقاومت در کانون این توطئه قرار گرفته است.

سوریه به عنوان کشوری که اشغال سرزمین‌های عربی و فلسطینی در سال 1967 را نپذیرفته هیچ گاه اجرایی شدن تبادل اراضی که به تازگی در پیشنهاد برخی کشورهای عربی به اسرائیل آمده است را نمی‌پذیرد حتی اگر تمام کشورهای عربی به این مساله تن دهند.

سید حسن نصرالله در پایان با اشاره به حمایت روسیه از مساله فلسطین گفت: موضع روسیه در قبال مساله فلسطین حمایت این کشور از سوریه را به خوبی توجیه می‌کند و نشان می‌دهد که چرا مسکو از سوریه حمایت می‌کند و با هر گونه دخالت غربی و خارجی علیه این کشور مخالف است. رهبران روسیه سوریه را یک حامی واقعی برای فلسطین می‌دانن

کد خبر 213282
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز