همشهری آنلاین: معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: ما نباید تنها در ظاهر نشان دهیم که به فکر منافع محرومین هستیم چرا که‌‌ همانها پیش از هر چیز سلامتی خود را می‌خواهند که متاسفانه به دلیل آلودگی هوا و بسیاری دیگر از معضلات شهری، سلامتی این اقشار نیز مانند دیگر شهروندان در خطر است.

به گزارش همشهری آنلاین، سید جعفر تشکری هاشمی صبح امروز در نشست معاونین حمل و نقل ترافیک کلانشهرهای کشور با بیان این مطلب، گفت: متاسفانه در بحث آلودگی هوا قوانین اجرا نشده بسیار زیادی داریم و در عمل اقدامات اساسی برای رفع این معضل و معضل ترافیک محقق نمی‌شود.

وی ادامه داد: وقتی ما می‌گوییم خودروهای فرسوده یا به طور مثال خودرویی مانند پیکان که آلایندگی زیادی دارند نباید در شهر تردد کنند عده‌ای می‌گویند که از سر شکم سیری حرف می‌زنید چرا که خیلی از خانواده‌ها از طریق همین وسایل نقلیه نان خود را در می‌آورند. اما کسی نمی‌گوید که این خودرو‌ها چه لطمه‌ها و آسیب‌های جبران ناپذیری را بر سلامت و زندگی تک تک شهروندان می‌گذارد.

رییس سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران ادامه داد: همچنین اگر تاکید داریم که باید تمام خودروهای ساخت داخل مجهز به ایربگ شوند انتظار نمی‌رود که برخی بگویند با این کار خرج دست مردم بدبخت و مستضعف می‌گذارید چرا که سالانه تعداد زیادی از همین مردم که به طور مثال سوار بر خودرو پراید می‌شوند در سوانح رانندگی جان خود را از دست می‌دهند. این در حالیست که اگر سوار بر یک ماشین مناسب‌تر و استاندارد باشند هرگز نخواهند مرد.

دولت سه سال است که هیچ اتوبوس جدیدی برای تهران اختصاص نداده است

وی ادامه داد: با وجود آنکه توسعه حمل و نقل عمومی به عنوان راهکار اصلی حل معضل ترافیک و آلوگی هوا در کل دنیا شناخته شده است اما متاسفانه حمایت‌های لازم در این بخش از سوی دولت صورت نمی‌گیرد حال این سئوال مطرح است که کجای دنیا را دیده‌اید که دولت برای اتوبوس و یا مترو سوبسید یا یارانه نپردازد؟

تشکری هاشمی ادامه داد: زمانی برای خرید یک اتوبوس تک کابین که ۹۰ میلیون هزینه داشت شهرداری باید ۱۵ میلیون تومان پرداخت می‌کرد و مابقی را دولت تقبل می‌کرد یعنی سهم شهرداری از کل قیمت یک اتوبوس ۱۷. ۵ درصد بود اما متاسفانه حدود ۳ سال است که دولت هیچ اتوبوس جدیدی را به تهران اختصاص نداده و ما مجبور شده‌ایم که اقدام به خرید و ورود اتوبوس‌های دو کابین با هزینه کامل شهرداری کنیم به گونه‌ای که اکنون حدود ۷۰۰ میلیون تومان برای هر اتوبوس می‌دهیم.

وی تصریح کرد: اگر عزم جدی برای حمایت از حمل و نقل عمومی باشد باید هرگونه عوارض گمرکی و هرگونه هزینه‌ای برای ورود وسایل نقلیه عمومی از جمله اتوبوس، خودروهای تاکسی، واگن‌های مترو و دوچرخه حذف شود تا بتوانیم نیاز کلانشهر‌هایمان را با هزینه مناسب مرتفع و نسبت به ارتقا ناوگان اقدام کنیم.

موتورهایی که یورو یک هم ندارند

معاون شهردار تهران در ادامه موتورسیکلت‌ها را معضلی دیگر در تهران و سایر کلانشهر‌ها دانست و گفت: متاسفانه موتورسیکلت‌ها در کشور ما حتی قادر به پاس کردن استاندارد یورو یک هم نیستند و هر موتور سیکلت ۸ برابر یک خودرو تولید آلایندگی می‌کنند و همچنین این وسایل نقلیه نقش بسزایی در تصادفات و سوانح رانندگی دارند به همین دلیل باید صد در صد موتور سیکلت‌های بنزینی در شهر‌ها برقی شوند.

تشکری هاشمی در ادامه تصریح کرد: اگر بخواهیم معضل آلودگی هوا و ترافیک را در کلانشهرهای کشور از بین ببریم نیازمند عزم جدی و ملی هستیم و حرف ما این است که کشور منابعی دارد که باید در اختیار همه مردم قرار گیرد. پس بهتر است به جای آنکه پول کف دست مردم بگذاریم اقدامات زیرساختی و اساسی برای حل معضلات مردم صورت دهیم.

آلودگی هوا سالانه ۸ میلیارد دلار خسارت در ایران به دنبال دارد

در این نشست دکتر یوسف رشیدی با بیان اینکه ما تلنباری از قوانین اجرا نشده در حوزه آلودگی هوا در کشور داریم، گفت: آلودگی هوا سالانه ۸ میلیارد دلار خسارت در ایران به دنبال دارد و سبب مرگ ۴ تا ۵ هزار نفر در تهران می‌شود. این در حالیست که وضعیت برخی از انواع آلاینده‌ها در هوای تهران بسیار بغرنج است. به طور مثال آزبست در هوای تهران ۵۰ درصدبالاتراز حد استاندارد است.

وی ادامه داد: ذرات معلق کمتر از ۲. ۵ و ۱۰ میکرون نیز در هوای تهران به حدی است که سبب می‌شود بسیاری از روز‌ها هوای شهر در حد ناسالم و حتی خطرناک باشد. چنانچه در سال گذشته ۱۴۶ روز وضعیت هوای پایتخت ناسالم بوده است.

رشیدی ادامه داد: بر اساس قانون مقرر بود از سال ۹۱، خودروهای کشور بر اساس استاندارد یورو ۴ تولید شود که این بعد این مصوبه به سال ۹۲، موکول شد اما هنوز هم خبری از ارتقاء کیفیت خودروهای تولیدی در کشور نیست.

وی همچنین با تاکید بر اینکه امسال باید سوخت تولیدی کشور نیز بر اساس استاندارد باید ارتقاء یابد، گفت: میزان گوگرد در سوخت دیزل در کشور ما ۷ هزار پی پی‌ام است در حالیکه در کشورهای پیشرفته این میزان حدود ۱۵ پی پی‌ام است و این یعنی اختلافی غیر قابل باور.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا با تاکید بر اینکه ما در کشور مجموعه‌ای از قوانین اجرا نشده در حوزه آلودگی هوا داریم، گفت: قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا مصوب ۱۳۷۴، قانون دوم، سوم، چهارم و پنجم توسعه در خصوص کاهش آلودگی هوا، هیچ کدام به طور کامل اجرایی نشده و متاسفانه به گونه‌ای عمل شده که گویا قوانین اصلا اهمیتی ندارند.

وی در پایان تاکید کرد: برای رفع معضل آلودگی هوا باید قوانین و مقررات اجرایی شود و همه دستگاه‌های ذیربط وظیفه خود را برای حل این معضل به درستی انجام دهند.

کد خبر 211653
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز