همشهری آنلاین: هوای برخی استان‌ها به علت وجود ریزگردها در حد هشدار و خطرناک اعلام شد.

واحد مرکزی خبر نوشت: معاون اداره کل محیط زیست کردستان با بیان اینکه میزان دید در شهر سنندج به کمتر از 2 هزار و 500 متر یعنی یک چهارم حد طبیعی کاهش یافته است گفت: میزان ریزگردها در هوای این استان هم اکنون 535 میلی گرم بر متر مکعب است.

محمدی افزود: میزان عادی وجود گرد و غبار در هوا 150 میکروگرم است. منشا ریزگردهای موجود در هوای استان کردستان، بیابان‌های عراق است.

بر اساس اعلام هواشناسی استان کردستان ورود ریزگردها از چهار روز پیش آغاز شده است و پیش بینی می‌شود آلودگی هوای این استان تا روز سه شنبه ادامه دارد.

همچنین ذرات آلاینده‌ها در هوای کرمانشاه 4 برابر حد مجاز است. مدیر ایستگاه سنجش آلودگی هوای محیط زیست این استان گفت: میزان آلایندگی هوای کرمانشاه در دومین روز متوالی در وضعیت بحران قرار دارد.

دزفولی نژاد افزود: میزان ریزگردها در هوای کرمانشاه حدود 526 میکروگرم بر مترمکعب است در حالی که حد مجاز و ریزگردها در هوای پاک 150 میکروگرم است.

گرد و غبار امروز با 6 برابر حد مجاز معادل هزار و 700 میکروگرم بر متر مکعب آسمان شهرستانهای آبادان و خرمشهر را فرا گرفته است این در حالی است که میزان غلظ گرد و خاک به صورت استاندارد 150 میکروگرم بر مترمکعب است.

شکل گیری توده‌های گرد و خاک در کشور عراق باعث وزش بادهای نسبتا شدید و برخاستن گرد و خاک و انتشار آن در منطقه شده است.

ابراهیمیان رییس اداره هواشناسی آبادان با بیان اینکه این وضعیت تا اواخر وقت امروز ادامه دارد گفت: هم اکنون دید افقی در این شهرستانها 700 متر است که در شرایط عادی میزان دید افقی 10 کیلومتر است.

گرد و غبار در شهرستان‌های آبادان و خرمشهر باعث نرفتن صیادان منطقه به دریا شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز گفت: میزان آلودگی امروز در سوسنگرد یک هزار و 165 میکروگرم بر متر مکعب، ماهشهر 860 میکروگرم بر متر مکعب، دزفول 703 میکروگرم بر متر مکعب ، بهبهان 606 میکروگرم بر متر مکعب و اهواز 352 در وضعیت اضطرار و خطرناک گزارش شده است.

لاهیجان زاده افزود: این شرایط به علت ورود ریزگردها به کشور از دیروز در برخی از شهرهای استان آغاز شده است و تا آخر هفته با کاهش و افزایش میزان گرد و غبار و وزش باد شدید ادامه دارد.

همچنین آلودگی هوای اراک با 6 و نیم برابر حد مجاز از وضعیت هشدار گذشت و به وضعیت اضطرار رسید.

اداره کل محیط زیست استان مرکزی غلظت لحظه‌ای ذرات معلق و ریزگردها در هوای اراک را 601 میکروگرم بر متر مکعب اعلام کرد که حدود 6 و نیم برابر حد مجاز رو به افزایش و نشان دهنده وضعیت اضطرار است.

کیفیت هوا به، پاک، سالم، ‌ناسالم و ‌بسیار ناسالم طبقه بندی می‌شود و وضعیت هشدار نشانگر کیفیت ناسالم و اضطرار و بحران بیانگر کیفیت بسیار ناسالم هوا است.

اداره کل محیط زیست استان مرکزی نیز شاخص آلودگی هوای اراک در 24ساعت گذشته را 422 میکروگرم بر متر مکعب اعلام کرد.

اراک جزء 8 کلان شهر کشور است و مشمول اجرای طرح کاهش آلودگی هوای کلان شهرها در برنامه پنجم توسعه شده است.

منو اکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ‌ازن، ‌ذرات معلق و دی اکسید نیتروژن پنج آلاینده مهم هوای شهر اراک هستند.

در وضعیت گرد و غبار و وجود ذرات آلاینده، افرادی که مبتلا به بیماری‌های قلبی یا ریوی هستند، افراد مسن و کودکان باید فعالیت‌های فیزیکی خود را در خارج از منزل به حداقل رسانند.

کد خبر 217236
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز