یکشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک بررسی جدید در کانادا نشان می‌دهد میزان بالای اوزون- یک جزء عمده مه‌دود- ممکن است خطر پارگی آپاندیس را افزایش دهد.

ozone

به گزارش لایو ساینس پژوهشگران دریافتند که خطر پارگی آپاندیس به ازای هر 16 بخش در میلیارد افزایش میزان‌های اوزون در طول هفت روز قبل از آن خطر پارگی آپاندیس تا 22 درصد افزایش می‌یابد.

میزان‌های اوزون به طور معمول میان صفر بخش در میلیارد در روزهای با کیفیت هوای خوب تا بیش از 300 بخش در میلیارد در روزهای با شاخص کیفیت هوای "بسیار ناسالم" متفاوت است.

دکتر گیلاد کاپلان سرپرست این پژوهش، متخصص گوارش در دانشگاه کالگاری می‌گوید که این میزان افزایش چندان زیاد نیست، اما قابل‌توجه است. "اندازه این اثر بیانگر آن است آلودگی هوا تنها عامل دخیل در این عارضه نیست، گرچه ممکن است قطعه‌ای از پازل باشد."

این پژوهشگران می‌گویند از هر 15 نفر یک نفر در طول عمرشان دچار التهاب آپاندیس یا آپاندیسیت می‌شوند. 

در برخی از بیماران دچار آپاندیسیت ممکن است پارگی آپاندیس رخ دهد که پزشکان به ان "آپاندیس پرفوره" می‌گویند.

همین پژوهشگران در سال 2009 در بررسی حدود 5000 نفر در کالگاری رابطه مشابهی میان آلودگی هوا و آپاندیسیت را گزارش کرده بودند.

پژوهشگران در این پژوهش جدید بیش از 35000 نفر بستری شده برای آپاندیسیت در 12 شهر کانادا در فاصله 2004 و 2008 را بررسی کردند. بیماران به طور میانگین در هنگام تشخیص 30 ساله بودند این پژوهشگران غلظت‌های میانگین اوزون را در هر شهر در هفته پیش از بستری شدن هر بیمار به علت آپاندیسیت محاسبه کردند.

مجموعه‌ای از منابع تولیدکننده اوزون از جمله احتراق سوخت‌های فسیلی، تولید برق و فعالیت‌های صنعتی می‌توانند بر میزان آلودگی هوا با این ماده تاثیر بگذارند. از آنجایی که اوزون هنگامی که مواد آلاینده حاصل از این منابع با نور خورشید در جو وارد واکنش می‌شوند، میزان اوزون در بسیاری از مناطق در ماه‌های تابستان بالاتر است.

البته این بررسی ارتباط قابل‌توجهی میان میزان اوزون و وخطر التهاب آپاندیس (بدون پارگی) را نشان نداد.

گرچه پژوهشگران در این بررسی عوامل خطرساز شناخته‌شده مانند سن و جنسیت (آپاندیسیت در افراد جوانتر و مردان شایع‌تر است) را دز نظر گرفته بودند، اما ممکن است عوامل دیگری که مورد توجه آنها نبوده است، بر این نتایج اثر گذاشته باشد.

برای مثال در این بررسی میزان اوزون فقط در سطح منطقه‌ای اندازه گرفته شده بود. افراد ممکن است بر حسب عادات روزانه، الگوهای مسافرت و میزان زمانی که در هر روز در خارج خانه می‌گذرانند، در معرض میزان بیشتر یا کمتر آلودگی باشند.

کارشناسان می‌گویند گرچه این پژوهش رابطه‌ای جالبی را میان آلودگی هوا و پارگی آپاندیس نشان می‌دهد، پژوهش‌های بیشتری مورد نیاز است پیش از آنکه بتوان توصیه‌هایی برا این مبنا به افراد انجام داد.

پژوهشگران می‌گویند دقیقا نمی‌دانند چگونه آلودگی هوا ممکن است خطر پارگی آپاندیس را افزایش دهد. ممکن قرارگیری در معرض الودگی هوا التهاب را در افرادی که از قبل دچار آپاندیسیت شده بودند، افزایش دهد. یک بررسی در موش‌ها بیانگر آن است که قرارگیری در معرض آلاینده‌های هوا ممکن است میزان‌های میکروب‌های روده‌ای محافظت‌کننده سلامت روده را افزایش دهد و این وضعیت باعث می‌شود مجرای گوارشی بیشتر مستعد عفونت شود.

بیشترین عامل خطرساز برای پارگی آپاندیس تاخیر در تشخیص آپاندیسیت یا التهاب آپاندیس است. اغلب موارد پارگی آپاندیس به صورت درد شکمی که در طول 24 تا 36 ساعت بدتر می‌شود ظهور می‌کند، گرچه برخی از موارد پارگی آپاندیس بدون نشانه‌ای هشداردهنده بسیار سریع رخ می‌دهد.

پارگی آپاندیس یک اورژانس پزشکی است که نیاز به جراحی فوری شکمی دارد.

کد خبر 223968
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز