دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان می‌گویند وجود مقدار زیاد عنصر کادمیم در ادرار نشان دهنده خطر مرگ ناشی از بیماری‌های کبدی است. کادمیم ازطریق باتری‌ها ، آلودگی‌های صنعتی و همچنین دود ناشی از استعمال دخانیات وارد بدن می‌شود

افزایش کادمیم در بدن، مرگ به همراه دارد

به گزارش ایرنا، کادمیم عنصر شیمیایی است که در جدول تناوبی با نشان Cd و عدد اتمی ۴۸ قرار گرفته‌است. این عنصر کمیاب، نرم، با رنگ سفید مایل به آبی و سمی است. کادمیم در سنگ معدن روی وجود دارد و در باتری‌ها به مقدار زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این عنصر سمی به واسطه دسترسی فرد به مواد درون باتری به بدن وی وارد می‌شود. علاوه بر این استعمال دخانیات یکی از متداول‌ترین شیوه‌های قرارگیری در معرض کادمیم محسوب می‌شود. همچنین سوختن سوخت‌های فسیلی و زباله‌های شهری از دیگر منابع کادمیم است.

محققان دانشگاه جان هاپکینز می‌گویند که وجود سطوح بالای کادمیم در ادرار نشان می‌دهد که فرد برای مدت زمانی طولانی در معرض این فلز سنگین بوده است. براین اساس کادمیم به طور مستقیم به بیماری‌های کبدی منجر نمی‌شود اما مرگ و میر ناشی از بیماری‌های کبدی با سطح این ماده شیمیایی در بدن ارتباط دارد.

محققان در این تحقیقات اطلاعات پزشکی ۱۲ هزار و ۷۰۰ نفر را در آمریکا بررسی کردند.

به گفته آنها، وجود سطح بالای کادمیم در ادرار نشان دهنده افزایش ۵/۳ برابری خطر مرگ و میر ناشی‌ از بیماری‌های کبدی در افراد است.

همچنین براساس نتایج این تحقیقات، ارتباط بین سطح بالای کادمیم در ادرار و مرگ و میر ناشی از بیماری‌های کبدی در مردان شدیدتر از زنان است.

دکترعمر حیدر، سرپرست محققان دربخش جراحی دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز گفت: پیش از این مخاطرات ناشی از قرارگیری در معرض فلزهای سنگینی همچون جیوه و سرب برای سلامت فردی مشخص شده بود اما در مورد تاثیرات کادمیم بر بدن اطلاعات چندانی در دسترس نبود.

کد خبر 216147
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز