شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۴:۰۹
۰ نفر

دانشمندان‌دفتر برنامه محیط‌زیست سازمان ملل (UNEP) در آخرین اجلاس مطالعات جوی این سازمان هشدار دادند که طبق تحقیقات اخیر سازمان جهانی بهداشت، خطرات آلودگی هوا برای سلامت بشر، بسیار بیشتر از محاسبات قبلی است.

آلودگی هوا

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان ملل، طرفداران سلامت در اجلاس برنامه محیط‌زیست سازمان ملل (UNEP) که با موضوع «ائتلاف مطالعات جوی و هوای پاک» در پاریس برگزار شد اعلام کردند: آلودگی هوا در محیط‌های داخلی و سرپوشیده تبدیل به عامل اصلی بسیاری از بیماری‌ها به‌ویژه در کشورهای جنوب و شرق آسیا و غرب صحرای آفریقا می‌شود. این یافته سبب شده که مسئولان سازمان جهانی بهداشت در اجلاس اخیر خواستار اقدام سریع جهان برای کاهش این عامل خطرزا شوند.

در حال حاضر از این فاکتور خطرزا به‌عنوان «بزرگ‌ترین تهدید سلامت انسان» یاد می‌شود.دکتر ماریا نیرا، مدیرکل بخش سلامت عمومی و محیط‌زیست آژانس سلامت سازمان ملل در حاشیه اجلاس فوق گفت: برآوردها حاکی از آن است که سالانه 3/5 میلیون مرگ زودرس در افراد خانه‌دار و ساکن فضاهای سرپوشیده و 3/3میلیون مرگ در فضای آزاد است.

همچنین آلودگی هوای سطح زمین سبب افزودن سالانه 200هزار مورد مرگ‌ومیر زودرس می‌شود.براساس این گزارش ذرات آلوده‌کننده هوا که برای سلامت انسان بسیار پرخطر هستند از منابع مختلفی آزاد می‌شوند که از موتورهای دیزلی گرفته تا اجاق‌های طبخ غذا را شامل می‌شوند. برای مثال بسیاری از اجاق‌ها صد برابر بیشتر از حد مجاز گاز منواکسید کربن از خود منتشر می‌کنند.

کد خبر 208774

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز