گروه شهری: 18بهمن وارونگی هوا در پایتخت و کلانشهرهای کشور به اوج خود می‌رسد.

هوای تهران که در پایان هفته گذشته به شرایط پاک و ایده آل رسیده بود، به‌سرعت توسط خودروها و سوخت‌های غیراستاندارد آلوده شد و کار تا آنجا پیش رفت که عدد 42شاخص آلودگی روز پنجشنبه 13بهمن، دیروز 17بهمن به 144رسید.به گزارش سازمان هواشناسی امروز(چهارشنبه) در پی افزایش دما چگالی آلاینده‌های جوی در کلانشهرها و مناطق صنعتی و به‌خصوص تهران افزایش می‌یابد و شرایط برای وارونگی هوا و رسیدن شاخص آلودگی به وضعیت هشدار و اضطرار آماده می‌شود.

براساس نقشه‌های پیش‌یابی همچنین یک سامانه بارشی از  فردا  وارد شمال غرب کشور می‌شود و فعالیت خود را در غرب و شمال غرب کشور آغاز می‌کند. بدین‌ترتیب از اواسط امروز در مرزهای غربی کشور، باد و گردوغبار سبب کاهش دید افقی می‌شود و تا فردا ادامه می‌یابد. همچنین در این مدت استان‌های اردبیل و گیلان شاهد وزش باد گرم خواهند بود و در استان‌های کردستان و آذربایجان غربی، بارش باران و برف و رعد و برق پیش‌بینی شده است.

یوسف رشیدی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به شرایط آب و هوایی پایتخت گفت: پایتخت نشینان روزهای زیادی از سال را هوای ناسالم و بسیار ناسالم تنفس می‌کنند، به‌طوری که از ابتدای سال تاکنون تنها سه روز در تهران هوای پاک داشته‌ایم. در عین حال شهروندان 128روز هوای ناسالم و یک روز هوای بسیار ناسالم تنفس کرده‌اند و 192روز نیز هوای پایتخت سالم بوده است.

دیروز وضعیت آلودگی هوای تهران در شرایط ناسالم بود. براساس اطلاعات رسیده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر تهران بر میزان غلظت کلیه آلاینده‌ها نسبت به روز دوشنبه در همین ساعت افزوده شد و میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از 2.5میکرون فراتر از حد مجاز قرار گرفت. اما براساس گزارش‌های رسیده، ایستگاه‌های اقدسیه، تهرانسر، تربیت مدرس، دروس، ستاد بحران، شاد‌آباد، شهرری، شهرداری منطقه 4، شهرداری منطقه 11، گلبرگ، پارک رازی، پارک شکوفه، پاسداران، شهرداری منطقه15و فرمانداری شهرری در شرایط ناسالم قرار داشت. رشیدی توصیه کرد که افراد مبتلا به بیماری‎های قلبی و ریوی، سالمندان و کودکان از فعالیت‌های طولانی مدت و سنگین در فضای باز اجتناب کنند و بقیه افراد نیز فعالیت‌های طولانی و سنگین خود را در فضای باز کاهش دهند.

استاندارتهران: منتظر آلودگی هوا هستیم

اما استاندار تهران بی‌توجه به هرگونه وارونگی هوا در پایتخت درباره پایداری جوی و افزایش غلظت آلاینده‌ها در روزهای پیش رو گفت: منتظریم شاخص‌های آلودگی هوا اعلام شود و پس از آن تصمیم‌گیری ‌کنیم. مرتضی تمدن با اشاره به بحث آلودگی هوای تهران گفت: در روزهای آخر هفته، براساس اعلام سازمان هواشناسی با پایداری جوی مواجه خواهیم بودیم که این امر موجب آلودگی هوای تهران شده است.

وی افزود: آنچه مسلم است اگر شاخص آلودگی هوای تهران به مرز ناسالم نزدیک شود باید تدابیر لازم که پیش از این مصوب شده، در دستورکار قرار گیرد. به گفته استاندار، اگر شرایط هوای تهران به وضعیت ناسالم برسد تدابیری که برای چنین موقعیت‌هایی اتخاذ‌شده قطعا اجرا خواهد شد.

کد خبر 200347
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز