گروه شهری: در مراسم جشن درختکاری و افتتاح 2300هکتار جنگل‌کاری در قالب طرح کمربند سبز اطراف شهر تهران، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و محمدباقر قالیباف شهردار تهران شرکت داشتند.

درخت کاری

در مراسم روز گذشته همچنین حسن بیادی نایب‌رئیس شورای شهر تهران، حمزه‌شکیب رئیس کمیسیون فنی عمران شورای شهر و لاله افتخاری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی شرکت داشتند.به گزارش همشهری، دیروز محمدباقر قالیباف شهردار تهران در شروع سخنرانی‌اش به مناسبت جشن درختکاری و افتتاح دو هزارو 300هکتار جنگل‌کاری در کمربند سبز اطراف تهران گفت: در قوانین و مقررات، سنت ایرانی و دستورات دینی و مذهبی ما بر حفاظت از طبیعت تأکید شده است با این هدف که انسان بتواند یک زندگی خوب و پیشرفت در حوزه‌های مادی و معنوی داشته باشد.

به گفته قالیباف، مهم‌ترین کارکرد نظام اسلامی این است که پیوندی منطقی میان پیشرفت مادی و رشد و تعالی معنوی ایجاد کند بنابراین هدف از توسعه فضای سبز این است که انسان‌ها در مسیر این پیشرفت بهتر بتوانند خدا را عبادت کنند. وی افزود: امروز اگر از من بپرسند مهم‌ترین چالش شهر تهران چیست پاسخ می‌دهم؛ «آلودگی هوا»، زیرا سلامت جسمی و روحی مردم در این شهر در وضعیت غیرقابل تحملی است.

از نظر قالیباف موضوع آلودگی هوا امری فرابخشی است و اگر تا‌کنون مشکل آلودگی هوا لاینحل مانده به این دلیل است که صاحب ندارد و قوانین و مقررات به‌گونه‌ای است که اجماعی روی این موضوع مهم، نیست. شهردار تهران با اشاره به اینکه آلودگی هوا چالشی جدی نه‌تنها در تهران بلکه در تمام کلانشهرها ازجمله اصفهان و اراک است گفت: همه صاحبان اندیشه معتقدند که مهم‌ترین راه مبارزه با آلایندگی جلوگیری از تولید آن است نه اینکه اول تولید شود بعد برای آن فکری شود.

همکاری برای رفع آلودگی هوا

در مراسم روز گذشته علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن تقدیر از عملکرد علی محمد مختاری، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران در امر توسعه فضای سبز درون و برون‌شهری گفت: امیدوارم مشکلات پیچیده شهر تهران با دست با کفایت مدیریت شهری برطرف شود. وی از تلاش‌های شورای شهر تهران که در مصوبات بودجه به موضوع توسعه فضای سبز توجه ویژه داشتند تشکر کرد و گفت: انصافا آقای قالیباف همت خوبی برای حل مشکلات شهر تهران به‌ویژه ترافیک از خود نشان دادند که نمونه آن ساخت بزرگراه‌ها و تونل زیرزمینی است. علاوه براین از نظر لاریجانی گرچه در زمینه توسعه فضای سبز نیز تلاش‌های خوبی از سوی شهرداری تهران صورت گرفته اما در کل وضعیت فضای سبز تهران مناسب نیست و در این‌باره نیازمند هماهنگی دستگاه‌های مختلف هستیم.

به گفته لاریجانی خیلی از باغات شهر تهران به‌دلیل افزایش قیمت زمین از بین رفته است و به‌جای آن ساخت‌وساز صورت گرفته که نباید اجازه ادامه این روند را داد. در این باره وی به سخنان مقام معظم رهبری اشاره کرد که تأکیدات بسیار سنجیده و درستی در بحث حفظ باغات و فضای سبز دارند. وی همچنین از قوانین بسیار سختگیرانه برخی کشورهای دنیا علیه کسانی گفت که اقدام به قطع درخت یا تخریب فضای سبز می‌کنند زیرا فضای سبز نقش مهمی در تلطیف و پالایش هوای شهرها دارد. بنا براین گزارش لاریجانی از بررسی قانون جامع منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت:

در این قانون مجازات‌های سنگینی برای تخریب‌کنندگان جنگل، اختصاص اراضی کشاورزی به ساخت‌وساز یا قطع‌کنندگان درختان تصویب خواهد شد. با این حال از نظر لاریجانی مشکل تخریب فضای سبز به‌دلیل کمبود قانون نیست بلکه اشکال در نحوه اجرای قوانین است و به همین دلیل باید همت جدی به این امر اختصاص داد. رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد وضعیت هوای تهران گفت: آلودگی هوای تهران به غصه‌ای برای دست‌اندرکاران امور کشور تبدیل شده و چندین تئوری برای حل آن مطرح است که نمونه آن انتقال کارخانجات آلاینده و انتقال پایتخت بود اما هیچ‌کدام رخ نداد و این نقیصه همچنان تا امروز ادامه یافته که شاید دلیلش این باشد که متولی مشخصی در این حوزه نداریم.

لاریجانی در پایان ضمن اینکه از شورای شهر و شهردار تهران خواست که هرچه سریع‌تر لایحه‌ای جامع با هدف رفع مشکل آلودگی هوا به مجلس ارائه بدهند، گفت: بالاخره کار به جایی رسیده که نمی‌توان بیش از این صبر کرد و باید کاری کرد. وی خطاب به قالیباف گفت: اگر شما بتوانید تا زمانی که در این سمت هستید این مهم را به جایی برسانید قطعا از این جهت نیز نام نیکی از خود به ثبت خواهید رساند.

کد خبر 204357
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز