سه‌شنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: تهران در سال گذشته 146 روز در شرایط ناسالم ، 1 روز در شرایط بسیار ناسالم و فقط 3 روز پاک را تجربه کرد البته 216 روز هم هوای تهران شرایط سالم را سپری کرد.

آلودگی هوا

به گزارش مهر سال 91 سالی بود که باز هم آلودگی هوا و تعطیلی پایتخت سر تیتر رسانه‌ها قرار گرفت. سالی که بر اساس آمار شرکت کنترل کیفیت هوای تهران 146 روز را در شرایط ناسالم و 1 روز را در شرایط بسیار ناسالم گذراند.

در این سال برای نخستین بار ارائه آمار مرگ و میر بر اثر آلودگی هوا شهروندان و حتی مسئولان را شوکه کرد.

مسئولان شهداری معتقدند دولت یعنی وزارت نفت، وزارت صنایع و سازمان محیط زیست با نظارت کم رنگ خود عوامل اصلی آلودگی هوا ی پایتخت هستند.

البته در این میان یکی از نمایندگان مجلس در روز‌های پایانی سال گذشته فرودگاه مهر آباد را عامل ایجاد 50 درصد آلودگی هوای تهران معرفی کرد.

اما محیط زیست استان تهران در دفاع از عملکرد خود در سال گذشته در خصوص کنترل میزان آلاینده‌ها اعلام کرد: یکی از مهمترین وظایف محیط زیست استان تهران پایش و نظارت زیست محیطی واحد‌های صنعتی در سطح استان است که در این خصوص با توجه به محدودیت امکانات کارشناسی سعی شده از توان بخش خصوصی در قالب آزمایشگاه‌های معتمد دارای مجوز زیست محیطیی از سازمان محیط زیست استفاده شود.

محیط زیست استان تهران با بهره‌مندی از توان این آزمایشگاه‌ها 230 واحد آلاینده را در سال گذشته ممیزی کرد که این آمار نسبت به سال گذشته فقط 55 واحد و نسبت به سال 89، 220 واحد کاهش داشته است.

بنا بر گفته‌های مدیرکل محیط زیست استان تهران در سال های 90 و 91 تعداد 281 واحد صنعتی فعال در سطح استان به داخل شهرک‌های صنعتی مجاز منتقل شدند و در مجموع بین سال‌های 88 تا 90 بیش از 50 درصد از واحد‌های آلینده در سطح استان تهران کاهش یافته است.

به گفته اشرفی پور با توجه به وضعیت الودگی هوا کماکان شاهد ضایعات سوزی و کوره ذوب سرب در مناطق جنوب، جنوب غرب و جنوب شرق تهران به صورت پراکنده هستیم که عموماً در محدوده قانونی شهرداری تهران رخ می‌دهد و با وجود اینکه برخورد با ضایعات سوزی جزو وظایف شهرداری است اما هیچ اقدامی در این زمینه توسط شهرداری‌های این مناطق گزارش نشده است.

وی افزود: در سال گذشته از 636 مورد شکایت دریافت شده 58 مورد مربوط به حوزه آلودگی هوا که آلودگی ناشی از مینی‌بوس‌های دودزا و عبور کامیون های حمل مصالح در روز مهمترین شکایت‌های مردمی بوده است.

اما محمد‌هادی حیدر زاده رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفته است: مبحث آلودگی هوا در فضای رسانه‌ای وسیاسی فضای مدیریت پینگ پنگی است و همه توپ را به زمین هم می‌اندازند.

وی با اشاره به اینکه در مدیریت آلودگی هوا چه به صورت رسمی و چه غیر رسمی باید تغییراتی ایجاد شود افزود: در حال حاضر کمترین جریان به سمت متن آلودگی هواست و همه به حاشیه‌ها توجه دارند و این عامل عواقب بسیار بدی را به دنبال دارد.

یوسف رشیدی مددیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز با بیان اینکه آمار کیفیت هوای تهران بر اساس استاندارد‌های منسوخ شده در دنیا اعلام می‌شود گفته است: با وجود در خواست‌های وزارت بهداشت و بسیاری از کارشناسان و متخصصان دانشگاهی اما سازمان محیط زیست اجازه نمی‌دهد که کیفیت هوابر اساس استاندارد‌های جدید اعلام شوند چرا که بر اساس این استاندارد‌ها بیشتر روز‌ها هوای پایتخت در شرایط ناسالم قرار می‌گیرد سازمان محیط زیست بیم ان را دارد که با این استاندارد‌های جدید کیفیت هوا در مقایسه با سال‌های گذشته بدتر اعلام شود و تمام دستاورد‌های طرح جامع کاهش آلودگی هوا زیر سوال رود .

حالا باید دید مشکل آلودگی هوای تهران و دیگر کلان شهر‌ها امسال چگونه مدیریت می شود آیا مسئولان محیط زیست، شهرداری، استانداری و وزارت خانه‌های مرتبط با این موضوع حاضر به تعامل و همکاری با یکدیگر می‌شوند یا همچنان به متهم کردن یکدیگر به جای رسیدن به اصل موضوع ادامه می‌دهند به هر حال رسانه‌ها تا رفع مشکل آلودگی هوا این مسئله را با جدیت پیگیری خواهند کرد.

کد خبر 207060
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز