گروه شهری: در پی اتمام مهلت ارائه خودرو با استاندارد یورو 4، خودروسازان کمترین توجهی به قانون ندارند و به روند غیرقانونی تولید خودرو با استانداردهای منقضی شده ادامه می‌دهند.

آلودگی هوا

رویه اخیر خودروسازان در عمل نکردن به قانون استاندارد‌سازی‌، دیروز مورد توجه مشاور معاون شهردار تهران قرار گرفت. وحید نوروزی با اشاره به بی‌توجهی خودروسازان به تولید وسیله نقلیه با استانداردهای یورو چهار گفت: هنوز خبری از شماره‌گذاری خودروهای نو با استانداردهای یورو چهار دریافت نکرده‌ایم و این نشان می‌دهد خودروسازان برای مصوبات دولت تره هم خرد نمی‌کنند.

براساس مصوبه دولت، خودروسازان تا ابتدای سال 92مهلت داشتند استاندارد خروجی‌های خود را به سطح یورو چهار ارتقا دهند تا سهم کمتری در آلودگی هوای پایتخت و کلانشهرهای کشور داشته باشند. نوروزی در نشست خبری با بیان اینکه قرار بود سازمان محیط‌زیست در سال‌جاری تنها به‌خودروهایی، مجوز شماره‌گذاری دهد که استاندارد یورو چهار داشته باشند و دیگر به‌خودروهای یورو دو مجوزشماره‌گذاری ندهند، گفت: متأسفانه خودروسازان با قدرت بالا و نفوذ زیاد مانع پیشرفت یورو دو به یورو چهار شدند و سه سال زمان برای خود خریدند و حتی زیرساخت‌های لازم برای ارتقای کیفیت خودروها را نیز فراهم نکرده‌اند.

بدین‌ترتیب تاکنون تمامی مصوبات محیط‌زیستی دولت توسط خودروسازان نقض شده و آنها با بی‌احترامی، قبح عدم‌رعایت مصوبات رسمی دولت را شکسته‌اند.مشاور معاون شهردار تهران با اشاره به سه متهم اصلی آلودگی هوای پایتخت گفت: خودروسازان، وزارت نفت در بحث تولید سوخت غیراستاندارد و کارخانه‌های اطراف تهران سه متهمی هستند که باید به مردم تهران پاسخ دهند که چرا از آسمان آبی بی‌بهره‌اند.

نوروزی در ادامه با اشاره به پیامک‌های مرکز دولتی پایش هوا درخصوص وضعیت کیفیت روزانه هوا گفت: این نوع اطلاع‌رسانی از پایه و ریشه غیراستاندارد، غیرفنی و نادرست است و نوعی فرافکنی محسوب می‌شود. وی ادامه داد: این اقدام فرافکنانه بی‌توجهی به دانش روز دنیاست اینکه شاخص‌های پاک در ابتدا و شاخص ناسالم در انتها گفته شود «من درآوردی» است. نوروزی تأکید کرد: پس از آب‌پاشی و مه‌پاشی این طنز تازه محیط‌زیست است که در هیچ نقطه دنیا این مدل اطلاع‌رسانی نمی‌شود. وی برگزاری سیرک در پارک پردیسان را طنز دیگر سازمان محیط‌زیست در هشت سال گذشته دانست. نوروزی مخاطب پیامک‌های سازمان محیط‌زیست را برخی مسئولان دانست که اکثر آنها نیز فاقد دانش محیط‌زیستی هستند.

از سوی دیگر حجت‌الله بهروز مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک با اعلام این نکته که آلودگی تونل‌های شهری پایتخت در حد استاندارد بین‌المللی است گفت: خودروها و موتورسیکلت‌های غیراستاندارد عامل افزایش آلودگی شهر و تونل‌ها هستند. وی تأکید کرد: وقتی شهروندان از موتورسیکلتی که چندین برابر یک خودرو آلودگی تولید می‌کند استفاده و در تونل‌ها تردد می‌کنند، نباید انتظار داشت که این افراد ریه‌های سالمی داشته باشند.

طبق استاندارد بین‌المللی، میزان آلودگی موجود در تونل‌ها نباید از 60پی پی‌ام تجاوز کند. این در شرایطی است که ماندن بیش از نیم ساعت در این شرایط خطرناک است. این شرایط در تونل‌های شهر تهران هم مانند همه تونل‌های احداث شده در دنیا قابل رویت است؛ یعنی میزان آلودگی موجود در تونل‌ها به هیچ عنوان از 60پی پی‌ام تجاوز نمی‌کند. در عین حال بسیاری از موتورسیکلت‌ها هنوز ثبت پلاک ملی نشده‌اند و آلودگی قابل‌توجهی دارند و بعضا یک موتورسیکلت تا 60 برابر یک خودرو آلودگی تولید می‌کند. اما این نوع وسیله نقلیه هنوز در حجم انبوه تولید می‌شود.

کد خبر 207633
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز