همشهری آنلاین: زن بودن حضرت زهرا(س) مانع عصمت کبرا بودن و مصونیت از گناه و خطا درایشان نشد. بهترین راه شناساندن ایشان به جهانیان، آراسته کردن رفتار خود به رفتار آن حضرت است.

حجت الاسلام ابوطالب بقرایی، استاد دانشگاه ابرار قم به مناسبت ایام فاطمیه (س) درباره اهمیت ولایت نزد آن حضرت گفت: ولایت ادامه مسیر نبوت است و حضرت زهرا(س) بر ادامه مسیر نبوت پدرش و باطن ولایت اصرار ورزیدند. خطبه ‏ای از ایشان است که می ‏فرماید اگر شما در مسیر ولایت حرکت می‎کردید و ولایت را از مسیر خودش خارج نمی ‏کردید خداوند برکات زمین و آسمان را بر شما نازل می‏ کرد. اگر ولایت به طرز صحیح اجرا می‏ شد دنیا شاهد وضع اسفناک کنونی نبود. تمام مشکلات انسانها و به ویژه مسلمانان به دلیل انحراف در مسیر ولایت است.

وی در مورد مجاهدتهای حضرت زهرا(س) در مسیر ولایت هم تصریح کرد: اگر مجاهدتها و فداکاریهای ایشان در این خصوص نبود سرنوشت مسلمانان بدتر از وضعیت کنونی می ‏بود. پیامبر(ص) فرمود: هرکس فاطمه را اذیت کند مرا اذیت کرده است. اهمیت این حدیث تنها در محبت رسول الله(ص) به حضرت فاطمه(س) نیست، بلکه پیامبر(ص) شاخصی برای مسلمانان معرفی کردند که الگوی تمام مسلمین شود.

این محقق و پژوهشگر علوم دینی درمورد اینکه چرا ائمه(ع) حضرت زهرا(س) را حجت خدا بر خود می ‏دانند هم اظهار داشت: این به خاطر بعد روحانی آن حضرت علاوه بر بعد اجتماعی شان است. تمام ائمه(ع) در مقابل شخصیت روحانی شامخ و والای حضرت فاطمه(س) تواضع می‎کردند. در حدیثی قدسی آمده است که اگر حضرت زهرا(س) نبود ما زمین و آسمان را خلق نمی‏ کردیم و حتی پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) را به واسطه تو آفریدیم.

بقرایی درمورد بهترین شیوه شناساندن حضرت فاطمه(س) به مسلمانان جهان هم اذعان داشت: بهترین راه شناساندن ایشان، بیان رفتار و کردار ایشان در عرصه‎های مختلف زندگی است. اگر مسلمانان زندگی ایشان را الگو قرار دهند از تمام مشکلات و گرفتاری ها مصون خواهند شد، زیرا رفتار ایشان با فرزندان و همسر و اجتماع نمونه رفتار یک انسان کامل است.

باطن رسالت، ولایت است

حجت الاسلام بهرام دلیر، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز در مورد اهمیت ولایت نزد حضرت فاطمه(س) گفت: ولایت در نزد حضرت زهرا(س) و کلا مکتب اسلام در رشته‎های مختلف از اهمیت خاص خود برخوردار است. در بحثهای عرفان و کلام امامیه باطن رسالت، ولایت است. رسالت پوسته و ظاهر و ولایت مغز و باطن نبوت پیامبر(ص) است.

وی افزود: اینکه حضرت زهرا(س) جانشان را فدای ولایت کردند و بیت الاحزان را می‏ سازند. همه اینها ریشه در باورهایی دارد که ایشان از آموزه‏ های پدر گرامی‏ شان کسب نموده‎اند. همه علمای اسلام مسئله ولایت را قبول دارند و نمی‏شود آنرا نادیده گرفت.

عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: اگر مجاهدتها و فداکاریهای ایشان در این خصوص نبود از ولایت امروز دیگر خبری نبود. ایشان حتی قبل از وارد شدن به خانه علی(ع) بزرگترین تسکین دهنده رسالت پدرشان بودند و بعد از ازدواج هم شریک و غمخوار غصه‎ها و آلام امیرالمؤمنین(ع) بودند. می ‏توان گفت همان نقشی که حضرت زینب(س) در جاودانه ساختن حماسه عاشورا ایفا کردند ، حضرت زهرا(س) در مورد ولایت امیرالمؤمنین(ع) به انجام رساندند.

این محقق و پژوهشگر علوم اسلامی در مورد اینکه چرا ائمه(ع) حضرت فاطمه(س) را حجت خدا بر خود می‎دانند، هم گفت: زن بودن حضرت زهرا(س) مانع عصمت کبرا بودن و مصونیت از گناه و خطا درایشان نشد. بیشتر پاسخ های ائمه(ع) به مسئله ولایت از روی صحیفه حضرت زهرا(س) است. بنابراین ایشان نه تنها حجت خدا بر امامان بلکه بر تمام خاکیان و آدمیان هستند.

این نویسنده و محقق درمورد بهترین شیوه معرفی و شناساندن حضرت زهرا(س) این بانوی اول جهان اسلام به جامعه مسلمانان جهان هم اظهارداشت: بهترین راه شناساندن ایشان به جهانیان، آراسته کردن رفتار خود به رفتار آن حضرت است.

ولایت به معنی جانشینی خداوند بر زمین

حجت الاسلام محمدحسن اختری دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) هم به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) درمورد اهمیت ولایت نزد ایشان اظهارداشت: ولایت به دلیل جایگاه خاصی که در دین اسلام و شریعت پیامبر(ص) دارد مورد توجه همه اولیای الهی و ائمه اطهار(ع) در طول تاریخ نه تنها اسلام بلکه نبوت بوده است.

وی افزود: ولایت به معنی جانشینی خداوند در روی زمین است. به امام اختیارات خدا در روی زمین تفویض شده است و امام مردم را به صراط مستقیم هدایت می‏ کند و عاملی که باعث هدایت به صراط مستقیم و جلوگیری از انحراف می‎شود همین ولایت است. روایتی از امام محمد باقر(ع) نقل شده که فرمودند: اسلام بر پنج پایه بنا شده ولایت، نماز، روزه، زکات و حج که هیچ کدام جایگاه ولایت را ندارند. ولایت به منزله عقل در هدایت انسان و یا قلب در بدن انسان است، لذا حضرت زهرا(س) به این دلیل به ولایت اهمیت می‎داد.

اختری در مورد جانفشانی حضرت زهرا(س) برای بقای اسلام هم تصریح کرد: بعد از رحلت پیامبر(ص) انحرافاتی در جامعه مسلمانان از جمله امپراطوری شدن وخلافتی شدن اسلام شدیم. یک نوع انحراف در ولایت بوجود آمد که حضرت زهرا (س) و فرزندانش با این انحرافات مبارزه کردند واگر فداکاریهای ایشان نبود چیزی از اسلام حقیقی باقی نمی‎ماند.

وی در مورد اینکه چرا ائمه اطهار(ع)، حضرت زهرا(س) را حجت خدا بر خود می‎دانند هم اذعان کرد: حضرت زهرا(س) به عنوان جایگاه مادری‎ای که نسبت به ائمه(ع) دارد و از آن جهت هم که تنها یادگار پیامبر(ص) است به عنوان ذخیره و کوثرالهی از او یاد شده است. هم از این جهت که جانشان را فدای ولایت کرد حجت را بر امامان و تمام مسلمانان تمام کرد از این جهت ها ایشان حجت خدا بر ائمه(ع) است.

این کارشناس مسائل مذهبی در پایان بهترین شیوه معرفی و شناساندن آن حضرت به جهانیان را بیان سیره عملی و زندگانی و خطبه‎های آن حضرت دانست. تبیین ویژگیهای عبادی و اجتماعی و سیاسی آن حضرت را که در تمام عرصه‎های زندگی در قله قرار دارند را کمک خوبی برای آشنایی کنونیان با ایشان معرفی کرد.

ولایت از مباحث محوری اعتقادی در اسلام

حجت الاسلام دکتر رضا برنجکار، عضو هیئت علمی پردیس قم دانشگاه تهران، به مناسبت شهادت بانوی اول اسلام حضرت فاطمه زهرا(س) درمورد اهمیت ولایت نزد ایشان به گفت: ولایت یکی از مباحث محوری اعتقادی در اسلام است. هیچ یک از اصول و بحثهای عملی اسلام به اهمیت ولایت نمی رسند. در واقع وقتی ما یکی از اصول یا فروع دین را انجام می‎دهیم سرپرستی خدا بر خود را قبول کرده‏ایم که این همان ولایت خدا بر مردم است.

وی افزود: ولایت خدا از خدا به پیامبران رسیده و از پیامبر اسلام به فاطمه(س) وعلی(ع) و بقیه امامان(ع) رسیده است. ولایت حافظ همه اعمال انسانهاست و اگر ولایت نباشد بقیه اعمال باطل می‏ شوند. در واقع یا خدا بر انسان ولایت می‎کند یا شیطان او را رهبری می‎کند و شق سومی ندارد. بعد از پیامبر(ص) این طور نبوده که ولایت از بین برود، بلکه یک درصد از ولایت آن هم ولایت سیاسی به یک معنا زیر سؤال رفت، ولی در ابعاد مختلف ولایت ائمه و اهل بیت(ع) اعمال شد. در روایات است که اگر ولایت نبود کائنات از بین می‏رفت و ما کائنات را به واسطه فیض پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) ایشان آفریدیم. پس ولایت خدا، ولایت پیامبر(ص) است و پیامبر(ص) از سوی خدا، علی(ع) را ولی بعد از خود معرفی کرد. پس ولایت علی و ائمه(ع) همان ولایت خداست.

برنجکار در مورد اینکه اگر مجاهدتهای حضرت زهرا(س) نبود تا جایی که ایشان جان گرانقدرشان را بر سر مسئله ولایت نثار کردند، چه سرنوشتی برای اسلام رقم می‎خورد هم اظهار داشت: مهمترین اقدامی که اهل بیت(ع) انجام دادند روشن کردن مرزبندی میان حق و باطل است. اینکه معارف، حقایق و احکام اسلامی را به مردم رساندند. در واقع چهره واقعی خلفای بنی امیه را پیش مردم آشکار ساختند و نگذاشتند اسلام توسط آنان از بین برود.

وی در مورد اینکه چرا ائمه اطهار(ع)، حضرت زهرا(س) را حجت خدا بر خود می ‏دانند هم اذعان کرد: زیرا خداوند مَلکی را بر حضرت زهرا(س) فرستاده بود و اخبار و حوادث آینده را به او می‎گفت و این اخبار توسط امیرالمؤمنین(ع) یادداشت می‏ شد و علی و بقیه امامان(ع) از آن دست نوشته‎ها استفاده کردند وایشان همان مسیری که حضرت زهرا(س) می‎رفت ادامه دادند. از این جهت حضرت زهرا(س) حجت خدا بر امامان و مردم هستند.

این محقق و پژوهشگر علوم اسلامی و قرآنی درپایان بیان مطالب حکمتها و روایات ایشان در زمینه‏ های مختلف را راهی برای شناساندن اهل بیت (ع) به مسلمانان جهان دانست و گفت: بهترین شیوه معرفی ایشان به جهانیان الگو سازی ایشان است اینکه حقایق را به زبان روز تبدیل کنیم، یعنی سیره عملی ایشان را به روز کرده و تحویل جامعه دهیم.

کد خبر 207138
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز