همشهری آنلاین: معاون وزیر نفت در امور نفت گفت:ایران همچنان محکم و استوار به عنوان نخستین قدرت سیاسی و اقتصادی منطقه و دومین دارنده ذخایر گازی جهان، تکیه گاهی مطمئن برای تأمین انرژی بسیاری از کشورهاست.

به گزارش شانا، مهندس غلامحسین نوذری در مراسم آغاز رسمی عملیات اجرایی طرح توسعه میدان نفتی خشت اظهار داشت: کشورهای حاشیه خلیج فارس 62 درصد نفت دنیا را در اختیار دارند و توسعه و حرکت دنیا کاملا به این انرژی وابسته است.

وی با بیان این که مجموعه کشورهای منطقه یا پایگاه نظامی آمریکا هستند یا در اشغال این کشور به سر می‌برند، تصریح کرد: تنها کشوری که در خاورمیانه پایگاهی قابل اتکا دارد و منبع مطمئن تامین انرژی دنیا محسوب می‌شود ایران است و به همین دلیل است که با وجود سخت‌تر شدن شرایط تحریم‌ها، کشورهای اروپایی همچنان به انعقاد قرارداد در بخش‌های مختلف صنعت نفت ایران علاقه‌مند هستند.

معاون وزیر نفت در باره  امضای تفاهمنامه 30 میلیارد دلاری با شرکت اتریشی "او. ام. وی" ، صادرات گاز به ترکیه و توافق‌های انجام شده با هند و پاکستان در زمینه خط لوله صلح افزود: کشورهای مجاور ما، همچنین کشورهای اروپایی همچنان تمایل دارند که برای تامین انرژی مورد نیاز خود با ایران مذاکره کنند.

وی طرح توسعه میدان نفتی خشت را یک رویداد تاریخی دانست و افزود: منطقه فارس ظرفیت‌های بالایی از میدان‌های نفتی و گازی دارد و لرزه‌نگاری‌های انجام شده در منطقه سرمشهد نیز حاکی از وجود یک میدان گازی جدید است.

نوذری افزود: در شهرستان‌های لار و فسا نیز فعالیت‌های انجام شده احتمال وجود مناطق گازی را پیش‌بینی می‌کند.

وی با بیان اینکه بر اساس مطالعات و برآوردها تا 70 سال دیگر ذخایر نفتی و تا 300 سال دیگر ذخایر گازی در کشور خواهیم داشت، تصریح کرد: با این حال باید استفاده بهینه از ذخایر انرژی خود داشته باشیم و با تلاش همه جانبه از هدر رفت این انرژی جلوگیری کنیم و در ضمن به تولید انرژی اتمی نیز در کنار این منابع اهتمام ورزیم.

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران از آغاز به کار عملیات اجرایی ساخت پتروشیمی کازرون در آینده نزدیک خبر داد و اذعان داشت: از آنجا که فاصله کازرون از خط لوله اتیلن مرکزی بسیار زیاد بود، با تلاش‌ها و پیگیری‌های محمد صادقی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی مصوب شد که برای تأمین خوراک پتروشیمی کازرون از خط لوله اتیلن غرب استفاده شود.

وی افزود: هم اکنون طرح پتروشیمی کازرون مصوب شده و این مجتمع های پتروشیمی با همان شرایطی که مجتمع های پتروشیمی‌های واقع در مسیر خط لوله غرب احداث می شوند، ساخته می شوند، یعنی احداث خط لوله و تامین 20 درصد هزینه آن از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی صورت می‌گیرد.

معاون وزیر نفت در ادامه گفت: هر کجا نفت کشف می شود فرهنگ و تفکر صنعتی پدیدار می شود و باید به این تفکر خوش آمد بگوییم و با آن برخورد مناسب داشته باشیم.

وی افزود: هر چقدر در زمینه توسعه صنعت نفت بیشتر همکاری کنیم، جذب سرمایه‌گذاری بیشتر خواهد شد.

نوذری از مردم خشت و کنار تخته خواست در بخش انرژی همکاری بیشتری با مسئولان داشته باشند تا زمینه برای انجام سرمایه‌گذاری فراهم شود.

وی با اشاره به احداث همزمان 3 کارخانه جداسازی نفت و گاز، نمک زدایی و تزریق گاز به میدان، تصریح کرد: میدان نفتی خشت برای 30 سال هر روز 30 هزار بشکه نفت تولید می کند که خود زمینه ساز ایجاد اشتغال و جذب سرمایه گذاری خواهد شد.


مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران تاکید کرد: به طور قطع ظرفیت این میدان بیش از میزان اعلام شده است، اما به علت برخی ملاحظات در انجام سرمایه گذاری، ما برای یک میلیارد و 500 میلیون بشکه نفت برنامه ریزی کرده ایم.

وی ابراز امیدواری کرد که صنعت نفت بتواند با برنامه ریزی خوب و کار و تلاش در افق چشم‌انداز 20 ساله نظام جایگاه ویژه خود را بیابد.

کد خبر 20656

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز