گروه اقتصادی: با مشخص شدن نرخ بازگشت سرمایه‌ برای شرکت چینی قرارداد نهایی برای اجرای طرح توسعه میدان یادآوران با شرکت ساینوپک چین هفته‌های آینده نهایی می‌شود.

سید کاظم وزیری هامانه وزیرنفت کشورمان که برای شرکت در دومین کنفرانس وزرای انرژی آسیایی به ریاض سفر کرده است در حاشیه این اجلاس با اشاره به دو دور مذاکراتی که در هفته‌های اخیر در پکن انجام شده است گفت: انتظار داریم که هیات چینی برای امضای قرارداد به تهران وارد شوند.

به گزارش داو جونز وزیری‌هامانه با تاکید بر محرمانه بودن مفاد قرارداد های نفتی از اعلام نرخ پیشنهادی ایران خودداری کرد.

شرکت ساینوپک چین چندی پیش اعلام کرده بود که به دلیل بالا بودن قیمت قصد ندارد که نسبت به خرید ال.ان.جی از ایران اقدام کند، ولی مذاکرات را برای همکاری در تولید نفت یادآوران ادامه خواهد داد.

ایران و چین در سال 2004 تفاهم‌نامه‌ای به ارزش 100 میلیارد دلار امضا کردند که به موجب آن ایران امتیاز ویژه مذاکره برای توسعه میدان یادآوران را به شرکت ساینوپک چین اعطا کرد و در ازای آن چین به مدت 25 سال معادل 25 میلیون تن در سال ال.ان.جی از ایران وارد می‌کند.

تاکید بر تامین انرژی آسیا

اجلاس ریاض با تاکید وزرای نفت ایران و عربستان بر تامین انرژی آسیا خاتمه یافت. علی نعیمی وزیر نفت عربستان و کاظم وزیری هامانه وزیر نفت کشورمان در حاشیه اجلاس ریاض بطور جداگانه در مصاحبه هایی به همتایان آسیایی خود در مورد تامین انرژی مورد نیاز این کشورها اطمینان دادند.

به گفته نعیمی کشورهای نفت خیز خاورمیانه بخش قابل توجهی از ذخایر نفتی جهان را در اختیار دارند و کشورهای منطقه از سرمایه‌گذاری همه کشورهای آسیایی در طرح های انرژی خود استقبال می کنند.

وزرای انرژی 17 کشور آسیایی تولید کننده و مصرف کننده نفت در اجلاسی در ریاض که روز جمعه خاتمه یافت راه های تامین انرژی مورد نیاز این منطقه که در آینده بزرگترین بازار مصرف انرژی جهان محسوب می شود را بررسی کردند.

کد خبر 21178

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز