همشهری آنلاین: ایران روز دوشنبه 21 خرداد اعلام کرد که قرار است 5 پالایشگاه جدید در چند کشور آسیایی از جمله چین با ظرفیت کل پالایشی 1/1 میلیون بشکه در روز احداث نماید.

هدف از احداث این پالایشگاه‌ها تحکیم روابط فی مابین کشورهای منطقه آسیا اعلام شده است.

این گزارش به نقل از وزیری هامانه وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران حاکیست که مطالعات مقدماتی پروژه احداث 5 پالایشگاه در آسیا به پایان رسیده است. گفتنی است که پروژه مذکور بخشی از تلاشهای ایران در جهت افزایش سطح همکاریهای دوجانبه با کشورهای آسیایی می باشد.

وی همچنین افزود که کشور متبوعش نفت مورد نیاز پالایشگاههای مورد نظر در آسیا را تأمین خواهد کرد.

وزیر نفت جمهوری اسلامی در جمع بیش از 1255 شرکت کننده در دوازدهمین کنفرانس نفت و گاز آسیا که در کوالالامپور پایتخت مالزی برگزار گردید اعلام کرد احداث پالایشگاههای فوق الذکر از جمله فرصتهای همکاری دو جانبه بحساب می آید که امیدواریم از سوی کشورهای آسیایی مورد حمایت قرار گیرد.

وی در ادامه افزود که انتظار می رود طی 20 سال آینده دو کشور چین و هند بصورت دو مشتری اصلی نفت خام در آسیا تبدیل شوند.

وزیری هامانه در حاشیه دوازدهمین اجلاس نفت و گاز آسیا در کوالالامپور طی مصاحبه ای با خبرنگاران اظهار داشت 5 پالایشگاه مورد نظر قرار است در کشورهای چین، سنگاپور، اندونزی، مالزی و سوریه احداث گردد، ولی در خصوص میزان مشارکت ایران در پروژه های فوق و یا هزینه لازم برای اجرای این پروژه از هر گونه اظهار نظری خودداری کرد.

وزیری هامانه همچنین گفت: ما قرار است در ساخت پالایشگاه های فوق مشارکت داشته باشیم و نفت مورد نیاز آنها را تأمین کنیم، ولی هدف اصلی از این پروژه نزدیک ساختن کشورهای آسیایی به یکدیگر و تأمین نفت خام مورد نیاز آنان با در نظر گرفتن منافع طرفین بوده است.

وزیر نفت همچنین پیشنهاد کرد بازاری تحت عنوان بازار انرژی آسیا با حضور و مشارکت کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده نفت از جمله ژاپن، چین، هند و کره جنوبی تأسیس گردد.

وزیری هامانه در ادامه اظهار داشت پیشنهاد تأسیس بازار انرژی آسیا با حضور کشورهای تولید کننده نفت در غرب آسیا و کشورهای مصرف کننده آسیا می تواند منافع دو جانبه ای را برای طرفین به ارمغـان آورد، زیرا با تـأسیس یک چنین بازاری کشورهـای آسیایی فرصت خواهند یافت تا در پروژه های نفت و گاز بالادستی و پائین دستی سرمایه گذاری کنند.

جمهوری اسلامی ایران دومین کشور بزرگ تولید کننده نفت عضو اوپک بعد از عربستان بشمار می آید ایران همچنین دارای دومین ذخایر عظیم نفت و گاز در جهان می باشد.

وی ادامه به منظور جلب نظر کشورهای علاقه مند به سرمایه گذاری در بخش انرژی در ایران گفت: ایران به منظور افزایش سطح تولید نفت و گاز خود تا سال 2014 نیاز به بیش از 93 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی و بیش از 43 میلیارد دلار بودجه از سوی منابع داخلی دارد.

انتظار می رود تولید نفت ایران تا سال 2014 از 3/4  میلیون بشکه در روز فعلی به 3/5 میلیون بشکه در روز افزایش یابد.

وی در ادامه تصریح کرد ایران نمی تواند به تنهایی سرمایه لازم و فن آوری مورد نیاز جهت اجرای پروژه فوق را تأمین کند.

علیرغم تحریم‌های اعمال شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران که بخاطر خود داری نمودن جمهوری اسلامی از به تعلیق در آوردن پروژه غنی‌سازی هسته‌ای صورت گرفته‌است، وزیری هامانه ابراز اطمینان کرد که کشورش قادر خواهد بود سرمایه خارجی لازم برای اجرای پروژه افزایش سطح تولید نفت و گاز را تأمین نماید.

وزیری هامانه در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی براینکه آیا ایران از تحریم‌های اعمال شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل بیمناک است گفت: ما به هیچ وجه نگران نیستیم.

پیشتر شرکت ملی نفت ایران در بیانیه مستقلی اعلام کرده بود که در خصوص احداث یک پالایشگاه در شمال مالزی سرمایه گذاری خواهد کرد و هدف از اجرای این پروژه را حمل نفت خاورمیانه به کشورهای شرق آسیا اعلام کرده بود.

دکتر غنیمی فرد، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران در حاشیه این اجلاس گفته است که مذاکرات اولیه بآرامی در جریان است.

وی همچنین اظهار داشت که کارهایی نیز تاکنون انجام شده و مذاکرات مقدماتی بخوبی صورت گرفته است.

وی در خاتمه ضمن تأیید رسمی مشارکت شرکت ملی نفت جمهوری اسلامی ایران در پروژه بزرگ احداث پالایشگاه در 5 کشور آسیایی تصریح کرد نفت خام مورد نیاز پالایشگاه‌های فوق توسط شرکت ملی نفت ایران تأمین خواهد شد.

کد خبر 24177

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز