گروه اقتصادی: مدیران 2 شرکت بزرگ نفتی اروپایی در شرایطی که فشارهای سیاسی و اقتصادی غرب نسبت به ایران افزایش یافته از تمایل خود برای ادامه حضور در طرح‌های انرژی ایران خبر دادند.

در این زمینه مدیرعامل شرکت نفتی توتال با اشاره به این‌که هزینه‌های اجرای طرح پارس ال ان جی در پارس جنوبی تا دوبرابر افزایش یافته است، بر ادامه مشارکت این شرکت در این طرح در ایران تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری رویتر دومارژری در اظهاراتی شرایط سیاسی و اجرایی را عامل افزایش این هزینه‌ها دانست و  خاطرنشان ساخت: احتمال دارد که تا پایان سال میلادی جاری در زمینه سرمایه‌گذاری در این طرح نتوان اقدام کرد.

این طرح قرار بود تا سال 2009 به بهره‌برداری برسد که این زمان تا 2011 تمدید شد.
غلام حسین نوذری مدیرعامل شرکت نفت ایران در تازه‌ترین اظهارات خود در زمینه طرح پارس ال ان جی تاکید کرد که ایران آماده تمدید مهلت توافق دو طرف بر سر هزینه سرمایه‌گذاری توتال در این طرح است.

در اظهارنظر مشابهی، یورن وندر ویر مدیرعامل شرکت نفت شل نیز با تاکید بر تاثیر مثبت آزادی ملوانان انگلیسی در ایران بر تداوم برنامه‌ریزی این شرکت برای اجرای طرح تولید گاز مایع طبیعی در پارس جنوبی تاکید کرد.

مدیرعامل شرکت شل در کنفرانسی در پاریس با بیان این‌که شل خود را آماده سرمایه‌گذاری در ایران می‌کند، گفت: ما هنگام تصمیم‌گیری نهایی برای سرمایه‌گذاری ملاحظات سیاسی را نیز در نظر خواهیم گرفت، ولی این شرکت دلیلی برای توقف مذاکرات با تهران نمی‌بیند.

به نوشته نشریه انرژی واچ این طرح قرار است تا سال 2008 به بهره‌برداری برسد. شرکت انگلیسی هلندی شل و رپسول اسپانیا سه ماه پیش قراردادی برای توسعه دو فاز پارس جنوبی به ارزش بیش از 10 میلیارد دلار با ایران امضاء کردند.

کد خبر 18927

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز