همشهری آنلاین: وزیر نفت در حاشیه نشست تولیدکنندگان گاز در دوحه قطر گفت که به توافق در قرارداد با شرکت سینوپک چین برای توسعه میدان نفتی یادآوران نزدیک شده ایم

به گزارش شانا به نقل از خبرگزاری فرانسه از دوحه قطر، سیدکاظم وزیری هامانه گفت: ایران به انعقاد قراردادی با شرکت سینوپک چین برای توسعه میدان نفتی یادآوران نزدیک می شود.

گروه سینوپک، شرکت بزرگ دولتی چین در اکتبر 2004  توسعه این میدان نفتی را به عهده گرفت. همچنین قرار شد این شرکت سالانه 10 میلیون تن گاز طبیعی مایع شده را تا 25 سال طی قراردادی به ارزش 100 میلیارد دلار  از ایران خریداری کند.

وزیری هامانه در حاشیه نشست تولیدکنندگان گاز طبیعی در دوحه قطر اعلام کرد: ما به تصمیم نهایی در مورد میدان نفتی یادآوران بسیار نزدیک شده ایم.

دو طرف تا کنون نتوانسته اند در باره شرایط نهایی قرار داد به توافق برسند و یک مقام ارشد صنعتی نزدیک به مذاکرات در سنگاپور اعلام کرد که این قرارداد به دلیل اختلافات بر سر قیمت به تاخیر افتاده است.

وزیری هامانه همچنین گفت: ایران هنوز با شرکت توتال در پروژه پارس جنوبی که اولین ترمینال صادرات گاز طبیعی مایع شده در ایران است، در حال گفت و گو است اگر چه برآورد توتال در مورد هزینه اجرای این  پروژه فراتر از حد انتظار ایران است.

وزیر نفت اضافه کرد: پیشنهاد آنها (توتال) در حد انتظار ما نبود. ما نظرات خود را داده ایم و آنها در حال بررسی دوباره دیدگاه های خود هستند و بنابراین ما هنوز در حال مذاکره هستیم.

کریستف دمارژری، مدیر اجرایی توتال نیز هفته گذشته اعلام کرده بود که رشد هزینه ها و نگرانی های ژئوپلیتیک ممکن است سرمایه گذاری در پروژه فاز 11 پارس جنوبی را به تاخیر اندازد. وی همچنین از دو برابر شدن هزینه ها خبر داده است.

توتال پیش از این قرارداد 2 میلیارد دلاری فاز 2 و 3  پروژه پارس جنوبی را در سال 1997 با ایران امضا کرده بود.

کد خبر 19274

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز