دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۳:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیرنفت گفت: با اکتشاف جدیدی که انجام شده ذخیره نفت در جا٬ حدود ۱۳ میلیارد بشکه افزایش داشته است.

به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی وزارت نفت، مهندس سید کاظم وزیری هامانه که در نهمین همایش مدیران ارشد صنعت نفت سخن می گفت، با اشاره به این که در سال گذشته برای اولین بار به میزان صادرات بیش از 2 میلیون و 400 هزار بشکه دست پیدا کردیم، گفت: درآمد نفتی در سال 85 به 3/51 میلیارد دلار رسید که این میزان در سال 84، حدود 9/43 میلیارد دلار بود.

قراردادهای قطعی وزارت نفت

وزیری هامانه همچنین به قراردادهای به امضا رسیده در دولت نهم در بخش صنعت نفت اشاره کرد و افزود: 9/37 میلیارد دلار قرارداد قطعی جدید برای طرح ها و پروژه های صنعت نفت به امضا رسیده است که نشان از قدرت تصمیم گیری، بینش و درایت مدیران صنعت نفت دارد.

وی افزود: تمام این موارد، قراردادهای قطعی امضا شده اند و اگر توافق‌ها و تفاهمنامه‌های امضا شده را نیز به این رقم اضافه کنیم این رقم به طور قطع به بالای 100 میلیارد دلار می رسد.

وزیر نفت همچنین به سرمایه گذاری 3/7 میلیارد دلاری در بخش بالادستی نفت اشاره کرد و تصریح کرد: در پارس جنوبی نیز که قلب صنعت نفت کشور است در سال گذشته، 38 درصد افزایش سرمایه گذاری داشتیم که با وجود همه تحریم ها و فشارهای بین المللی علیه کشور انجام شده است.

وزیری هامانه گفت: سال 85، سال پر موفقیتی برای صنعت نفت بود و این جز با همدلی مدیران و کارکان این صنعت امکان پذیر نبود.

رضایت مسئولان کشور از صنعت نفت

وی افزود: رئیس جمهوری و مجلس از صنعت نفت رضایت دارند و در دیداری هم که هفته گذشته با مقام معظم رهبری داشتم، ایشان با صراحت از مجموعه صنعت نفت اظهار رضایت داشتند؛ که عامل اصلی این امر همدلی و همبستگی تمامی دست اندرکاران صنعت نفت است که خود را در مدیریت این صنعت سهیم می دانند.

وزیر نفت تاکید کرد: همدلی و همبستگی کنونی در میان مدیران و کارکنان، طی 34 سال سابقه حضور من در صنعت نفت بی سابقه است.

حضور فعال وزارت نفت در سفرهای استانی

وزیری هامانه با اشاره به برکات سفرهای استانی هیات دولت گفت: تا کنون اجرای بیش از 280 پروژه ورزشی، آموزشی، درمانی و خدماتی در سفرهای استانی هیات دولت برعهده وزارت نفت گذاشته شده که 100 میلیارد تومان به این منظور اختصاص یافته است.

وی افزود: براساس مصوبات سفرهای استانی رییس جمهوری تا کنون ساخت 230 سالن ورزشی در 230 شهر آغاز شده که 11 مورد آن به بهره‌برداری رسیده و بیشتر آنها نیز تا پایان سال جاری به پایان می‌رسد.

وزیر نفت از مدیران ارشد صنعت نفت خواست در مجموعه‌های فرهنگی و ورزشی نفت را در سراسر کشور بویژه در استان‌های محروم و نفت‌خیز به روی عموم مردم بگشایند.

وی تاکید کرد: این قابل قبول نیست که در کنار تاسیسات میلیاردی نفت مردم شهرها و روستاها در فقر و محرومیت به سر ببرند.

وزیری هامانه با اشاره به آثار و نتایج سفرهای استانی هیات دولت تصریح کرد: توفیق داشته‌ام که به همراه هیات دولت در این سفرها حضور داشته باشم و از نزدیک با واقعیت‌ها و مشکلات زندگی مردم کشور آشنا شوم، وقتی در استان‌ها حضور پیدا می‌کنید و از نزدیک زندگی مردم را می‌بینید ضرورت آن کمک‌ها را دو چندان حس‌ می‌شود و این حداقل کاری است که وزارت نفت می‌تواند انجام دهد.

وزیر نفت همچنین از تصویب ساخت 11بیمارستان و کلینیک تخصصی برای عموم و کارکنان صنعت نفت در شهرهای مختلف کشور توسط وزارت نفت خبر داد و گفت: این وزارتخانه موظف است تا پایان سال 87 نسبت به ساخت این 11 مرکز بهداشتی و درمانی اقدام کند.

افزایش خرید کالا از داخل کشور

وزیر نفت گفت: میزان کالاهای داخل خریداری شده در صنعت نفت، در مقایسه با گذشته بیش از 10 برابر افزایش یافته است.

وزیری هامانه که در نهمین همایش مدیران ارشد صنعت نفت سخن می گفت، تصریح کرد: در سال 85، 41 هزار میلیارد ریال کالای داخلی از سازندگان و صنعت گران داخلی خریداری شده است که این رقم در مقایسه با گذشته 10 برابر شده است.

وی تاکید کرد: یکی از موارد مورد تاکید رئیس جمهوری توجه به ساخت و تولید داخلی تجهیزات و کالاهای مورد نیاز صنعت نفت کشور بود که ار ابتدا در دستور کار وزارت نفت قرار گرفت.

وی تصریح کرد: رئیس جمهوری نیز در نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی سال گذشته به ما اجازه دادند که اگر محصولی در ایران ساخته می شود و دارای تاییدیه های معتبر جهانی نیست آنرا با مسئولیت خودمان وارد صنعت نفت کنیم.

وزیری هامانه افزود: با اتخاذ این تصمیم پیشرفت های خوبی در تولید داخلی تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت انجام شد به گونه‌ای که در نمایشگاه دوازدهم نفت، گاز و پتروشیمی تولید کنندگان داخلی رضایت کاملی از افزایش ظرفیت تولید خود داشتند، و این افتخار بزرگی برای ما در مجموعه صنعت نفت کشور است.

وی اظهار امیدواری کرد که در آینده نزدیک علاوه بر تامین نیاز داخلی کشور، بتوانیم صادر کننده تجهیزات و قطعات مورد نیاز در صنعت نفت باشیم.

صرفه جویی و انضباط مالی

وزیری هامانه با تاکید بر انضباط و رعایت صرفه جویی در هزینه‌ها گفت: مدیران نفت باید پرهیز از هزینه های غیر ضروری را سرلوحه کار قرار دهند و تا آنجا که ممکن است صرفه جویی کنند.

وی به فعال شدن کار گروه مبارزه با رشوه در وزارت نفت اشاره کرد و افزود: تمامی مدیران موظف به همکاری با این کار گروه هستند و اگر احساس می‌کنید در بخشی ممکن است سو استفاده یا فسادی انجام شود گزارش کنید.

در واگذاری مسئولیت ها خانواده شهدا و ایثارگران در اولویت هستند

مهندس وزیری هامانه تصریح کرد: خانواه شهدا، جانبازان و ایثارگران به گردن همه ما حق دارند و جان و زندگی و خانواده شان را برای حفظ نظام و کشور فدا کرده اند؛ بنابراین باید توجه ویژه ای به آنان شود.

وی افزود: بیشتر این عزیزان هیچ توقعی از مسئولان ندارند، ولی ما باید به وظایف قانونی و اجتماعی خود عمل کنیم.

وزیری هامانه به مدیران صنعت نفت کشور گفت: در انتخاب مدیران و واگذاری مسئولیت ها ضمن رعایت شایستگی، اولویت را به خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران بدهید.

وزیر نفت تاکید کرد: مدیران نفت باید در برخورد با ایثارگران، آزادگان، جانبازان و خانواده شهدا  شرافتمندانه و با رعایت ادب و نزاکت رفتار کنند.

اکتشاف حدود ۱۳ میلیارد بشکه نفت درجا در میادین جدید اکتشافی

مهندس سید کاظم وزیری هامانه، با اشاره به اکتشافات جدید در میادین کیش، آذر مهر و پرنج تصریح کرد: با این اکتشاف بین ۱۰ تا ۱۳ میلیارد بشکه ذخیره نفت درجای کشور افزایش یافته است.

وی متوسط تولید نفت را در سال گذشته ۴ میلیون و ۵۰ هزار بشکه عنوان کرد و افزود: پس از سال ها توانستیم به تولید بیش از ۴ میلیون بشکه دست پیدا کنیم و این در شرایطی بود که بنابر تصمیم اوپک مجبور به کاهش ۲۵۰ هزار بشکه از تولید روزانه خود بودیم.

وی از افزایش ۵۱ هزار بشکه ای ظرفیت سازی برای تولید نفت در سال گذشته به نسبت سال قبل از آن خبر داد و افزود: این میزان ظرفیت سازی، نوید می دهد که ما می توانیم بیش از این میزان نیز تولید کنیم اما برای جلوگیری از افت قیمت و با توجه به تعهدی که در اوپک برای کاهش تولید سپرده ایم نمی توانیم بیش از این میزان تولید کنیم.

تجهیز ناوگان حفاری کشور

وی درباره تجهیز ناوگان حفاری کشور گفت: برای اولین بار تمام واحدهایی را که می توانستند در تامین دکل های حفاری دریایی و خشکی فعالیت کنند، بسیج کرده ایم و به اذعان مسئولان شرکت ملی حفاری در سال گذشته معادل ۱۰ سال برای حفاری کشور کار شده است.

 تولید فرآورده های نفتی

وزیری هامانه افزود: در بخش پالایش و پخش نیز با توجه به افزایش تولید فرآورده های نفتی در سال گذشته برنامه ریزی شده است که تا سال 13۹۰، میزان تولید بنزین کشور به ۱۶۰ میلیون لیتر در روز و نفت و گاز نیز به 5/68 میلیون لیتر افزایش یابد که در این صورت علاوه بر تامین نیاز داخلی این فرآورده ها امکان صادرات نیز برای کشور فراهم خواهد شد.

وی اظهار امیدواری کرد که با ساخت پالایشگاه نفت خام سنگین بندرعباس و آبادان و توسعه پالایشگاه اصفهان و اراک ذخایر استراتژیک فرآورده های کشور به نحو مطلوبی افزایش یابد.

گاز رسانی به روستاها

وزیرنفت همچنین از افزایش 55درصدی روستاهای گازرسانی شده در یکسال و نیم گذشته خبر داد و افزود: در حال حاضر ۶۰ درصد از سبد مصرف انرژی کشور را گاز تشکیل می دهد و ۱۲ میلیون خانوار و ۱۳۵۰۰ واحد صنعتی زیرپوشش شبکه گازرسانی کشور قرار دارند.

وی از افزایش ۱۱ درصدی مصرف گاز در کشور سخن گفت و افزود: این میزان افزایش مصرف بی سابقه و کمی غیرعادی است و باید در نحوه مصرف مردم بازنگری انجام شود.

پالایشگاه گاز پارسیان

وزیرنفت گفت: پالایشگاه گاز پارسیان هم اکنون آماده بهره برداری است و منتظر هماهنگی با رئیس جمهور برای افتتاح این واحد هستیم.

وی از ساخت خطوط لوله جدید برای انتقال گاز خبر داد و افزود: خط لوله هفتم و خط لوله درگز برای ما بسیار استراتژیک اند، چون برای مناطقی در نظر گرفته شده اند که وابسته به واردات گاز از ترکمنستان بودند و با قطع این گاز هموطنان ما دچار مشکلاتی می شدند و خطوط لوله هفتم نیز مربوط به گازرسانی به مناطق شرقی کشور بود.

وی افزود: فاز اول صادرات گاز به پاکستان و هند در دست اجرا است که از برنامه اجرایی خود نیز جلوتر است.

رشد ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی

 وزیری هامانه همچنین افزود: رشد ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی در دولت نهم ۳۰ درصد بوده و ارزش صادرات این محصولات ۵۰ درصد رشد داشته است.

وی تاکید کرد: تاکنون ۴ واحد پتروشیمی راه اندازی شده و در سال جدید با لطف خداوند هر ماه یک واحد پتروشیمی جدید به بهره برداری خواهد رسید.

وزیری هامانه درباره پیشرفت خط اتیلن غرب کشور گفت: در شهریور 84 این خط لوله تنها ۲ درصد پیشرفت داشته است که در یک سال و نیم گذشته پیشرفت کار به 54 درصد افزایش یافته است.

وی افزود: واحد های ۱۰ گاز اتیلن غرب کشور به تدریج در حال ساخت هستند و امیدواریم همگام و هماهنگ هم خط لوله و هم خوراک آنها برای بهره برداری تامین شوند.
وی همچنین تصریح کرد: در سال گذشته 7/9 درصد سرمایه گذاری در بخش پتروشیمی کشور افزایش یافته است.

وزیرنفت درخصوص پیشرفت احداث جایگاه های CNG در کشور گفت: تا شهریور ۸۴، 129 جایگاه در کشور احداث شده بود که این تعداد در حال حاضر به 473 جایگاه رسیده است و امیدواریم تا پایان امسال به 1000 واحد افزایش یابد.

کد خبر 20852

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز