گروه اقتصادی: انتقال شرکت‌های دولتی از تهران به مناطق محل خدمت از سیاست‌های وعده داده شده دولت نهم بود که در ابتدا با تحرک و جدیت دنبال شد.

به نظر می‌رسد این سیاست در حال به صورت کجدار و مریز در حال اجراست اما از یک روند یکسان در مورد همه شرکت‌ها برخوردار نیست.

از جمله شرکت‌هایی که باید دفتر مرکزی خود را در تهران تعطیل و به محل خدمت انتقال دهد، شرکت نفت مناطق مرکزی ایران است. با علیرضا ضیغمی مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران گفتگو کرده‌ایم.

  • انتقال شرکت نفت مناطق مرکزی ایران از تهران آیا توجیه اقتصادی و فنی دارد؟

این شرکت براساس تصمیم دولت باید دفتر مرکزی خود را به شیراز منتقل کند و این اقدام با توجه به کار تولیدی شرکت نیاز به یک برنامه‌ریزی دارد تا کار انتقال بر برنامه تولید شرکت تاثیر نگذارد.

هدف اصلی شرکت تامین حداکثر تولید نفت و گاز از مناطق نفتی است که  باید این برنامه با توجه به ارزش اقتصادی طرح‌ها طبق برنامه‌های فنی تنظیمی‌ادامه یابد تا در روند تولید وقفه ایجاد نشود.

علاوه‌براین نیروهای این شرکت براساس وظایف محوله در مناطق مختلف و گوناگون مشغول به کار هستند و در یک شهر و یا منطقه خاص فعالیت شرکت متمرکز نیست.

در حال حاضر در 9 استان کار اجرایی تولید و ساخت پالایشگاه انجام می‌دهیم و رفت و آمد نیروها به یک شهر یا نقطه خاص متمرکز نمی‌باشد.

  • برنامه انتقال شرکت مناطق نفت مرکزی ایران در چه مرحله‌ای است؟

برنامه‌ای به مسئولان مربوطه ارائه داده‌ایم و برای انجام آن 2سال زمان‌بندی در نظر گرفته‌ایم تا علاوه بر ایجاد هماهنگی میان امور جاری تولید نفت و گاز امکان هماهنگی نیروهای فنی و تخصصی شرکت نیز فراهم شود.

این برنامه ارائه شده و با توجه به اینکه هرگونه تغییر مکان تاثیر قابل توجهی در زندگی کارکنان دارد و به طور طبیعی این امر در کار آنان موثر است، بنابراین برنامه ریزی دقیقی برای کاهش آثار این امر بر تولید نفت و گاز که اولویت نخست شرکت می‌باشد شده است.

  • میزان تولید نفت و گاز شرکت نفت مناطق مرکزی چقدر است و چند طرح در دست اجرا دارید؟

این شرکت با حدود دو برابر افزایش درتولید گاز در مقایسه با سال 1378، امروز 335 میلیون متر‌مکعب گاز در روز تولید می‌کند و تولید نفت نیز با 5/5 برابر افزایش به 320 هزار بشکه در روز رسیده است.

این میزان تولید با توجه به اینکه مدیریت 23 میدان نفتی و گازی به این شرکت واگذار شده انجام می‌شود. این میدان‌ها در 9 استان کشور پراکنده هستند.

بر اساس برنامه جامع شرکت میدان‌های نفتی و گازی شرکت تا سال 1390 به 32 میدان، سال 1395 به 66 میدان و تا پایان چشم انداز 20 ساله، دست‌کم به 83 میدان افزایش می یابد و تعداد استان‌های عملیاتی نیز در سال 1395 به 11 استان می‌رسد.

براساس این برنامه‌ها سرمایه گذاری شرکت نیز تا پایان برنامه چهارم به 1هزار و225میلیارد تومان در بخش نفت، 2هزارو230 میلیارد تومان در بخش گاز و 261 میلیارد تومان سرمایه گذاری در طرح‌های پشتیبانی خواهد رسید.

کد خبر 19685

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز