گروه اقتصادی: طرح متانول چهارم پتروشیمی زاگرس واقع در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس (عسلویه) پس از 750 هزار نفر ساعت کار مهندسی روز پنجشنبه با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، ارزش سالانه فروش محصولات این مجتمع به 353 میلیون دلار در سال می‌رسد و با ورود محصولات واحد اول و دوم مجتمع پتروشیمی زاگرس به بازار جهانی، سهم ایران در تولید متانول از 5/1 درصد به 15/9 درصد افزایش می‌یابد.

این مجتمع که عملیات اجرایی آن از بهمن سال 1379 در شرکت پتروشیمی زاگرس آغاز شده است، توان تولید یک میلیون و 650 هزار تن متانول گریدAA را در سال دارد. برای ساخت این مجتمع 220 میلیون دلار و 951 میلیارد ریال و جمعاً 325 میلیون دلار (2970 میلیارد ریال) سرمایه‌گذاری شده است و برای 284 نفر به‌طور مستقیم شغل ایجاد کرده ‌است.

سه میلیون متر مکعب عملیات خاکی، 47 هزار متر مکعب بتن‌ریزی و دو هزار و 500 تن اسکلت فلزی نمایانگر حجم عظیم کار انجام شده برای راه‌اندازی این پروژه بزرگ است.خوراک مجتمع پتروشیمی زاگرس گاز طبیعی و اکسیژن است که به ترتیب از شرکت نفت و گاز پارس و شرکت مبین تأمین می‌شود. محصول این مجتمع به عنوان ماده اولیه تولید اسید استیک، رزین‌ها، پلی‌اورتان‌ها، فرمالدئید، DME و MTBE به‌کار می‌رود.

لیسانس و مهندسی پایه این طرح به عهده شرکت لورگی آلمان، مهندسی تفصیلی و خرید تجهیزات بر عهده پیدک و لورگی، ساخت و نصب بر عهده شرکت‌های ایرانی رامشیر، فریمکو، کانرودسازه و ماشین‌سازی اراک بوده است.

تجهیزات و قطعات صنعتی مورد نیاز در ساخت این مجتمع به‌دست متخصصان کشورمان در شرکت‌های آذر‌آب، ماشین‌سازی اراک و کولر هوایی آبان ساخته شده است.

از این مجتمع صنعتی به عنوان بزرگ‌ترین واحد تولید متانول جهان نام برده می‌شود. متانول به عنوان ماده اولیه و استراتژیک محصولاتی نظیر اسید اسیک، رزین‌ها، پلی اورتان‌ها، فرمالدئید،  DME و MTBE است که این مواد خود ماده اولیه صنایع پتروشیمی و لاستیک‌سازی است.

کد خبر 17358

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز