سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۶:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: باراک اوباما با تعدادی از رهبران عربی در آمریکا دیدار کرد.

obama

واحد مرکزی خبر به‌نقل از خبرگزاری رویترز از واشنگتن نوشت:
  رهبران کشورهای عربی از او خواسته بودند در سفر خود به خاورمیانه در همین ماه، برای مردم فلسطین پیام صلح بفرستد.
این در حالی است که اوباما اعلام کرد از سفر خود برای برای کمک به پیشبرد ابتکار عمل صلح اسرائیل و فلسطینیان استفاده نخواهد کرد.
اوباما روز دوشنبه چهار روز پس از گفت‌وگو با نمایندگان سازمان های مهم یهودی در آستانه سفر به فلسطین اشغالی ، کرانه باختری و کشور اردن، در کاخ سفید میزبان حدود 10 رهبر عرب بود.
کاخ سفید هنوز رسما تاریخ سفر اوباما را به خاورمیانه اعلام نکرده است اما رسانه های خبری اسرائیلی گزارش دادند سفر اوباما به فلسطین اشغالی از روز بیستم ماه مارس آغاز می شود.
رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه با گروهی از رهبران عرب دیدار کرد تا برای دیدارهایش از خاورمیانه آمادگی های لازم را کسب کند.
پیش بینی می شود او در سفر به خاورمیانه با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و همچنین با ملک عبدالله، پادشاه اردن به صورت جداگانه دیدار و گفت‌وگو کند .
یک مقام کاخ سفید گفت:" او - اوباما - تأکید کرد این سفر فرصتی برای نشان‌دادن تعهد آمریکا به مردم فلسطین - در کرانه باختری و غزه - و همکاری با تشکیلات خودگردان فلسطین در زمانی است که این تشکیلات در پی ادامه احداث نهادهایی است که برای ایجاد کشور مستقل فلسطینی لازم و ضروری است."
اوباما در جمع رهبران عرب گفت " بر تعهد آمریکا به تأمین امنیت اسرائیل تأکید خواهد کرد".
بسیاری از فلسطینیان از ناکامی اوباما برای پیشبرد روند صلح ناامید شده‌اند هر چند اوباما اعلام کرده بود دیپلماسی خاورمیانه یکی از اولویت های مهم او در زمان رسیدن به قدرت است.
دولت اوباما با تلاش‌های اخیر فلسطینیان در سازمان ملل متحد برای تشکیل کشور مستقل فلسطینی مخالفت کرده‌است . این در حالی است که اوباما همچنین از گسترش شهرک‌سازی اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی انتقاد کرده است.
اوباما روز پنجشنبه گذشته در جمع رهبران یهودی گفت زمانی که به منطقه سفر کند حامل طرح صلح جدیدی نخواهد بود و در عین‌حال تلاش های دیپلماتیک را در این‌باره رد نکرد.
گروه های عرب -آمریکایی در بیانیه ای مشترک اعلام کردند:«"ما خشنودیم که پیشنهادهای خود را با رئیس جمهور اوباما در میان گذاشتیم ، پیام هایی که او در سفر به خاورمیانه آنها را به گوش مردم فلسطین خواهد رساند."
آنها همچنین اعلام کردند:" آمریکا از طریق تعامل سازنده و متوازن می تواند تصویب قطعنامه‌ای صلح آمیز و پایدار را برای درگیری‌های فلسطینیان و اسرائیل تسهیل کند - قطعنامه ای که برای تأمین امنیت درازمدت خاورمیانه ضروری است."
این بیانیه را کمیته مبارزه با تبعیض نژادی آمریکا- عرب ،‌ کار گروه ویژه آمریکا برای فلسطین، فدراسیون فلسطین در رام الله و موسسه عربی- آمریکایی صادر کردند.

کد خبر 205030
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز