گروه بین‌الملل: این نخستین اعتصاب غذای اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی نیست اما وخیم‌ترین و خطرناک‌ترین اعتصاب غذایی است که در پی گذر آن از مرز 205روز، فریاد سازمان ملل از دست رژیم صهیونیستی هم درآمد و دو روز پیش این نهاد بین‌المللی درباره اعتصاب غذای اسرای فلسطینی ابراز نگرانی کرد.

فلسطین

به نوشته روزنامه لبنانی الاخبار، مدیر واحد حقوقی باشگاه اسرای فلسطین که اخیرا با سامر العیساوی اسیر اعتصاب غذا کرده از 207روز پیش تاکنون، در درمانگاه زندان الرمله دیدار کرده است، اعلام کرد که وضعیت جسمانی وی بسیار نگران‌کننده شده و نسبت به ملاقات‌های قبلی، بسیار نحیف و ضعیف شده و قوای جسمانی‌اش تحلیل رفته است.

جواد پولس تصریح کرد که براساس آزمایش‌های انجام شده روی این اسیر فلسطینی، وزن وی به 46کیلوگرم رسیده و میانگین املاح در بدن وی به طرز خطرناکی کاهش یافته است. این مسئول فلسطینی تأکید کرد که توان گفتاری سامر العیساوی بسیار ضعیف شده و وی در اتاقی به‌تنهایی در درمانگاه زندان نگهداری می‌شود.

سامر العیساوی که محکوم به 30سال زندان شده، در جریان تبادل اسرا میان رژیم صهیونیستی و حماس و پس از گذراندن 10سال از دوران اسارتش، آزاد شد اما اندکی پس از آزادی، در اواخر تیرماه گذشته مجددا از سوی ارتش رژیم صهیونیستی بازداشت شد و از اواخر مرداد‌ماه گذشته تاکنون و در دفاع از حق آزادی خود و دیگر اسرا دست به اعتصاب غذا زده است.

این اسیر فلسطینی پس از گذشت 200روز از اعتصاب غذای خود، هفته گذشته یک گام فراتر نهاد و از نوشیدن آب هم خودداری کرد که به‌علت وخیم‌شدن اوضاع جسمانی‌اش، از درمانگاه زندان الرمله به بیمارستان اساف هاروفیه منتقل شد. علاوه بر سامر العیساوی، سه اسیر دیگر هم از 78روز پیش اعتصاب غذای نامحدودی را در زندان‌های رژیم صهیونیستی آغاز کرده‌اند.

اما پس از گذشت بیش از 200روز از اعتصاب غذای سامر العیساوی، کمیسر عالی حقوق بشر در سازمان ملل با اشاره به وخیم شدن اوضاع جسمانی چهار اسیر فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی، در بیانیه‌ای درباره استفاده از بازداشت بدون توجیه و اتهام از سوی این رژیم ابراز نگرانی کرد. ناوی پیلای مقام‌های رژیم صهیونیستی را به محاکمه و ارائه تضمین‌های قضایی برای آنان براساس معیارهای بین‌المللی یا آزاد کردن فوری‌شان فراخواند.

مخبر سازمان ملل و مسئول حقوق بشر در اراضی اشغالی هم با ابراز نگرانی شدید درباره سرنوشت سه اسیر اعتصاب کننده، مقام‌های رژیم صهیونیستی را مسئول هرگونه وخیم شدن اوضاع جسمانی آنها دانست.ریچارد فولک ضمن غیرانسانی خواندن ادامه بازداشت این اسرا، خواستار آزادی فوری آنها شد و تأکید کرد که آنان بدون هیچ اتهامی در زندان به‌سرمی‌برند.

مخبر سازمان ملل تأکید کرد که 178اسیر فلسطینی بدون تفهیم هیچ اتهامی در زندان‌های رژیم صهیونیستی به‌سرمی‌برند. پیش از این اعتصاب غذا، در اردیبهشت‌ماه گذشته هم حدود دو هزار اسیر فلسطینی در اعتصاب غذای دسته‌جمعی خواستار پایان‌دادن به بلاتکلیفی اسرا و بهبود شرایط زندان‌ها شده بودند. براساس قوانین رژیم صهیونیستی، می‌توان افراد مظنون را بدون تفهیم هیچ اتهامی به‌مدت شش‌ماه و قابل تمدید برای مدت زمانی نامحدود در زندان نگه‌داشت. حدود پنج هزار فلسطینی در زندان‌های این رژیم به‌سرمی‌برند.

اما از چند‌ماه پیش از واکنش سازمان ملل، فلسطینیان همچنان با این اسرا اعلام همبستگی می‌کنند و در جدیدترین این اقدامات، در شهر نابلس در کرانه باختری کمپین آب و نمک برگزار شد. در این کمپین حدود 200جوان با توزیع آب شور، با اسرای فلسطینی اعلام همبستگی کردند. در قدس شرقی اشغال شده و در دانشگاه‌ها و مقابل مقرهای نهادهای بین‌المللی در اراضی فلسطینی هم این اعلام همبستگی‌ها همچنان ادامه دارد. 360اسیر فلسطینی هم در زندان ریمون رژیم صهیونیستی در کنار رهبران جهاد اسلامی در زندان‌های مختلف دست به اعتصاب غذای یکروزه برای اعلام همبستگی با سامر العیساوی زدند.

کد خبر 201511
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز