چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۷:۴۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: درحالی‌که قرار است باراک اوباما در سفر هفته آینده خود به فلسطین اشغالی، از یک سکوی سامانه دفاعی گنبد آهنین در فرودگاه بن گوریون بازدید کند، شماری از کارشناسان آمریکایی و رژیم‌صهیونیستی پرسش‌ها و تردیدهای جدی را درباره کارآمدی این سامانه مطرح کردند.

گنبد آهنین تنها پنج درصد کار می‌کند

یک کارشناس برجسته نظامی آمریکایی درباره کارآمدی سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین که رژیم صهیونیستی از آن برای مقابله با موشک‌های مقاومت استفاده می‌کند، ابراز تردید جدی کرد. مقامات رژیم صهیونیستی می‌گویند که موشک‌های این سامانه حدود 84درصد از موشک‌هایی را که در جنگ با حماس شلیک شد، نابود کرده، اما پروفسور تئودور پوستول از دانشگاه‌ام‌ای تی که از کارشناسان برجسته دفاع موشکی است، می‌گوید که میزان موفقیت این سامانه شاید بسیار کمتر باشد. به گزارش بی‌بی‌سی، مقامات این رژیم معتقدند که موفقیت گنبد آهنین یکی از بارزترین جنبه‌های جنگ با حماس در آذرماه امسال بود. در عملیات ارتش این رژیم، هواپیماهای با خلبان و بدون خلبان و توپخانه به اهداف فلسطینی حمله کرده و در پاسخ گروه‌های فلسطینی بیش از 1400راکت به خاک فلسطین اشغالی شلیک کردند. در آن زمان، سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین که با بودجه آمریکا توسط شرکت صهیونیستی رافائل ساخته شده است، برای دفاع در برابر راکت‌های فلسطینی به‌کار گرفته شد.

پروفسور پوستول سابقه طولانی در اثبات ادعاهای نادرست درباره سامانه‌های دفاع موشکی دارد. پس از جنگ خلیج‌فارس در سال1991 که صحبت‌های زیادی درباره موفقیت عملکرد سامانه دفاع موشکی پاتریوت در برابر اسکادهای عراقی مطرح شد، وی نشان داد که این سامانه خطای زیادی داشته است. وی گفت که میزان موفقیت پاتریوت ممکن است حداکثر پنج‌درصد یا حتی صفر باشد و در واقع هیچ‌چیز را هدف قرار نداده باشد. انتقاد پوستول از گنبد آهنین به ماهیت کلاهک موشک‌های آن و مسیرهای آنها مربوط می‌شود. وی معتقد است تنها راهی که می‌توان مطمئن بود گنبد آهنین موشکی را منهدم کرده، این است که موشک گنبد مستقیماً به کلاهک موشک دشمن برخورد کند. به گفته وی، حتی برخورد موشک گنبد با موشک دشمن از پهلو، قدرت لازم را برای منفجر کردن آن ندارد. پوستول خاطرنشان می‌کند با وجود اینکه نمی‌تواند بگوید میزان موفقیت گنبد آهنین در عملیات ستون دفاع چقدر بود، تمام شواهد موجود به روشنی نشان‌دهنده میزان موفقیت بسیار کمتر از 84درصدی است که ارتش رژیم‌صهیونیستی ادعا می‌کند. به اعتقاد پروفسور پوستول، میزان برخورد موفقیت‌آمیز به کلاهک موشک دشمن ممکن است بین پنج تا 10درصد باشد. وی گوشزد کرد که اگر ارتش رژیم‌صهیونیستی چنین ادعاهایی دارد، باید اطلاعاتی را برای حمایت از آن ارائه کند.

پروفسور پوستول گفت که شاید ادعای موفق بودن گنبد آهنین، راهبرد رژیم‌صهیونیستی برای آن بود تا از ادامه جنگ غزه پرهیز کند، اما ادامه چنین فریبی باعث حیف و میل شدن منابع محدود دفاعی می‌شود. انتشار یافته‌های پروفسور پوستول در حالی صورت می‌گیرد که یک خلبان سابق ارتش رژیم صهیونیستی ادعای مشابهی را در روزنامه هاآرتص مطرح کرده است. دکتر ریون پداتزور در شماره روز شنبه این روزنامه نوشت که نتایج تحقیقات سه پژوهشگر حاکی از آن است که موشک‌های گنبد آهنین فقط پنج‌درصد موشک‌های گراد را که فلسطینیان پرتاب کردند، رهگیری کرده است. پداتزور علاوه بر نتایج تحقیقات پروفسور پوستول به تحقیقات دکتر مردخای شفر اشاره می‌کند که در شرکت ساخت تسلیحات رافائل کار می‌کرد. سومین پژوهشگری که پداتزور به وی اشاره می‌کند، ناشناس است و از وی تنها به اسم دی نام برده شده و شاغل در شرکت ریثیون است. این پژوهشگران متوجه شدند بیش از 3200مورد درخواست برای تعمیر خانه پس از جنگ با حماس به مقامات اسرائیلی رسیده بود، درحالی‌که این مقامات مدعی بودند فقط 58راکت از گنبد آهنین گذشته است که طبعاً این تعداد درخواست با این تعداد موشک برخوردکرده متناسب نیست.

کد خبر 205190

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز