دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۷:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: دادگاه راسل در امور فلسطین از دادگاه کیفری بین‌المللی خواسته است درباره جرایم رژیم اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطین تحقیق کند.

فلسطین

به گزارش پرس تی وی، دادگاه راسل که ۴ سال است به بررسی جنایات اسرائیل می‌پردازد روز یک‌شنبه (۲۷ اسفند) در نشستی در بروکسل اعلام کرد «از همه ابتکار عمل‌ها از جانب جامعه مدنی و سازمان‌های بین‌المللی که با هدف کشاندن اسرائیل به دادگاه بین‌المللی کیفری صورت گیرد حمایت می‌کند.»

دادگاه راسل در امور فلسطین مارس ۲۰۰۹ به منظور ارتقا و تقویت ابتکارعمل‌هایی که در راستای حمایت از حقوق فلسطین‌یان صورت می‌گیرد تشکیل شد. این دادگاه که بخشی از دادگاه راسل است به نام دادگاه بین‌المللی جنایات جنگی یا دادگاه راسل-سارتر نیز شناخته می‌شود و یک نهاد دولتی است که برترند راسل، فیلسوف انگلیسی آن را سازماندهی کرد و ژان پاول سارتر، فیلسوف و نمایش نامه نویس فرانسوی اجرای آن را به عهده داشت.

این دادگاه از سال ۲۰۰۹ و پیش از ارائه ۲۶ پیشنهاد در پنجمین و آخرین جلسه خود در بروکسل، مدارکی را جمع آوری کرده است.

این مدارک «بررسی‌های جنایی بیشتر شرکت‌هایی که با اسرائیل همکاری می‌کردند» و «استقرار یک کمیته بین‌المللی متشکل از زندانیان سیاسی سابق برای مبارزه در زمینه مسائل زندانیان» را شامل می‌شود.

جایگاه فلسطین ۲۹ نوامبر ۲۰۱۲ به عنوان یک عضو ناظر در مجمع عمومی سازمان ملل ارتقا پیدا کرد. این جایگاه، امکان دسترسی فلسطین‌یان به آژانس‌های سازمان ملل و دادگاه بین‌المللی کیفری را فراهم می‌کند.

این دادگه همچنین از دادگاه بین‌المللی کیفری خواست صلاحیت قضایی فلسطین را به رسمیت بشناسد و کمیته ویژه سازمان ملل در مبارزه با آپارتاید، جلسه ویژه‌ای برای بررسی جنایات اسرائیل تشکیل دهد.

استقرار یک کمیته بین‌المللی برای مبارزه در راستای مسائل زندانیان نیز یکی از پیشنهادهای ارائه شده از سوی این دادگاه بود.

اعضای این دادگاه از امریکا، سازمان ملل و اتحادیه اروپا نیز به علت همدستی با رژیم اسرائیل در نقض قوانین بین‌المللی انتقاد کرده‌اند.

دادگاه راسل، بایکوت واردات تمامی کالاهای ساخت اراضی اشغالی فلسطین به‌ویژه تولیدات شهرک‌های اسرائیلی واقع در کرانه باختری اشغالی را نیز خواستار شد.

کد خبر 205735
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز