همشهری آنلاین: سیزدهمین جشنواره یک هفته با کانون از روز چهارم اردیبهشت در تهران مجموعه‌ای از فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور را در معرض دید مخاطبین خود قرار می‌دهد.

به گزارش روابط عمومی کانون، این جشنواره همه ساله با هدف معرفی فعالیت‌های کانون در تهران و مراکز استان‌ها برگزار می‌شود و طی آن کودکان و نوجوانان، خانواده‌ها و معلمان مدارس با تلاش‌های یک ساله کانون در بیش از 720 مرکز آن در سراسر کشور آشنا می‌شوند.

جشنواره یک هفته با کانون برای نخستین بار در سال 1374 در حالی آغاز به کار کرد که شمار مراکز و کتابخانه‌های کانون در آن سال تنها 384 مرکز بود ولی اکنون 722 مرکز، ساعت‌های فراغت بیش از پانصد هزار کودک و نوجوان 6 تا 16 ساله ایرانی را به خود اختصاص داده‌اند.

یک هفته با کانون هر سال با یک موضوع خاص برگزار می‌شود و در آن بچه‌ها با بیش از 27 نوع فعالیت کانون در کتابخانه‌های با سابقه آن شامل قصه‌گویی، شعرخوانی، نمایش عروسکی، نمایش فیلم، روزنامه ‌دیواری، کتابخوانی، نقاشی، سفال‌گری، تکه‌چسبانی، گفت‌وگوی آزاد، معرفی سرزمین، معرفی شخصیت، معرفی وقایع و ... آشنا می‌شوند.

بر اساس این گزارش، سیزدهمین جشنواره یک هفته با کانون در روزهای 4 تا 11 اردیبهشت امسال در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون «قدس قلب طلایی جهان اسلام» را مورد توجه قرار داده و به عنوان موضوع جشنواره خود برگزیده است.

علاوه بر برنامه اصلی، فعالیت‌هایی مانند اجرای نمایش و برپایی کارگاه‌های هنری برای بازدید کنندگان جشنواره پیش‌بینی شده است.

این جشنواره با همان شیوه‌ فعالیت‌های رایج در کتابخانه‌های کانون برگزار می‌شود تا در خلال آن نوع فعالیت‌ها، روش‌های ارتباط با کودکان و از همه مهم‌تر اهمیت گسترش فعالیت‌های فرهنگی و هنری ویژه کودکان و ایجاد مراکز خاص و کتابخانه برای آنها مورد تأکید قرار ‌گیرد.

به باور کارشناسان مسایل فرهنگی وهنری کودکان وتکیه بر آمارهای بین‌المللی می‌توان نتیجه‌گیری کرد که کودکان ایرانی در دسترسی به امکانات فرهنگی و هنری با کمبودهای جدی روبرو هستند به نحوی که با توجه به جمعیت بچه‌های 6 تا 16 ساله حداقل باید 5هزار مرکز کانون برای آنها در سراسر کشور ایجاد شود که آمار کنونی آن 722 مرکز است.

بر این اساس کانون همچنین به تازگی اجرای پنج طرح جدید کانون رایانه، آموزش فلسفه به نوجوانان،‌ آموزش موسیقی، ایجاد گیم‌نت و تولید کتاب‌های رایانه‌ای را برای ایجاد تحول بر فعالیت‌های خود در دستور کار شورای راهبردی در کانون قرار داده است که پس از تصویب آن به مرحله اجرا در خواهد آمد.

سیزدهمین جشنواره یک هفته با کانون ساعت 9 صبح روز چهارم اردیبهشت در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون واقع در خیابان حجاب با موضوع «قدس قلب طلایی جهان اسلام» و با هدف آشنایی هر چه بیشتر کودکان و نوجوانان با فلسطین و مبارزه مردم مسلمان آن سرزمین با اشغال‌گران صهیونیست و ایجاد حس همدلی و همدردی بچه‌های ایرانی با همسالان فلسطینی و لبنانی خود برپا می‌شود.

در این جشنواره 13 استان کشور با ارایه فعالیت‌های خود مشارکت خواهند داشت.

گفتنی است روز 12 اردیبهشت نیز در آیینی از مربیان و کتابخانه‌های موفق کانون سراسر کشور در سال 1385 با اهدا جوایزی تقدیر خواهد شد.

کد خبر 20297

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز