همشهری آنلاین: یک پژوهشگر قرآنی معتقد است که افراد مستعد قرآنی را باید جهت‌دهی کرد و برای تحقق این امر نیاز جدی به ایجاد سامانه ارزیابی و امتیازدهی سطح دانش نخبگان قرآنی در مؤسسات داریم.

قرآن

حبیب‌الله عزیزی، مؤلف مصحف حفاظ قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، با اشاره به این موضوع که مؤسسات قرآنی ـ مردمی مراکز متخصص در امر آموزش و پرورش فنون قرآنی به‌شمار می‌روند، اظهار کرد: به صورت طبیعی استعدادهای ویژه در مراکز رسمی آموزشی همانند آموزش و پرورش کمتر بروز می‌کند، به این دلیل که تعداد دانش‌آموزان بسیار و معلمان باتجربه در امر آموزش قرآن کمتر دیده می‌شود بنابراین پرورش افراد مستعد قرآنی در مدارس کمتر دیده خواهد شد.

این پژوهشگر قرآنی درخشش نخبگان قرآنی را از مدارس آموزش و پرورش در قالب مسابقات قرآن نام برد و افزود: مستعدان قرآنی پیش از ورود به مؤسسات قرآنی نیز در مدارس آموزه‌های قرآنی را فرامی‌گیرند و در مسابقات یا جشنواره‌های تخصصی حضور می‌یابند و پس از کسب مقام‌های متعدد از سوی کارشناسان مورد سنجش واقع خواهند شد که در نهایت به مؤسسات قرآنی معرفی می‌شوند.

لزوم معرفی مستعدان قرآنی از سوی آموزش و پرورش به مؤسسات قرآنی

وی ضمن بیان مطلب فوق معرفی افراد مستعد قرآنی را از سوی مدارس آموزش و پرورش به مؤسسات قرآنی دانست و بیان کرد: پس از سنجش مستعدان قرآنی، مؤسسات قرآنی ـ مردمی با سرمایه‌گذاری‌های کلان و اصولی و همچنین دربرگیری اساتید زبده و کارشناس به پرورش نخبگان قرآنی مشغول خواهند شد.

مدیرعامل مؤسسه قرآنی آیاتت هدایت قم در رابطه با فضای آموزشی مؤسسات قرآنی ـ مردمی برای پرورش افراد خلاق و نخبه قرآنی گفت: امکانات و تجهیزات لازم برای مؤسسات قرآنی ـ مردمی مؤثر نخواهد بود، بلکه به روز بودن نوع آموزش و سطح معلومات اساتید قرآن این دست از مراکز مثمرثمر خواهد بود.

ایجاد امکانات نرم‌افزاری در مؤسسات قرآنی جهت پرورش خلاقیت

عزیزی با تأکید بر این موضوع مؤسسات قرآنی برای نخبه‌پروری قرآنی باید دارای امکانات نرم‌افزاری باشند، اظهار کرد: در زمان پیامبر(ص) تبلیغ و رسالت دین اسلام بدون امکانات آغاز شد و اهم تجهیزات در اختیار جبهه مخالف قرار داشت به همین منظور ایشان در قالب یک پایگاه مخفی به برگزاری جلسات دینی می‌پرداختند تا عموم مردم را از دین اسلام و احکام قرآنی آشنا سازند اما امروزه برای جذب و کشف مستعدان قرآنی نیازمند امکانات نرم‌افزاری هستیم تا حین ارتقای سطح دانش‌شان دچار سرخوردگی نشوند.

این کارشناس قرآنی خواستار تحقق فرهنگ قرآنی در نظام مدیریت و تصمیم‌گیری مؤسسات قرآنی جهت استعدادیابی قرآنی و سنجش مستعدان قرآنی شد و افزود: مؤسسات قرآنی برای نخبه‌پروری قرآنی پیش از تعلیم فنون قرآنی به مستعدان قرآنی باید وظایف و برنامه‌های هر قرآن‌پژوه را به‌صورت مجزا بررسی کنند که این موضوع نیاز جدی به ایده‌پردازی شناسایی نیازهای هر قرآن‌پژوه برای نخبه‌ شدن دارد.

مؤلف مصحف حفاظ به ایجاد کارگروه‌های فکری برای نخبه‌پروری قرآنی توسط مؤسسات قرآنی ـ مردمی اشاره و تصریح کرد: مؤسسات قرآنی ـ مردمی برای استعدادیابی قرآنی و سنجش مستعدان قرآنی باید دارای کارگروه فکری باشند تا با استفاده از این کارگروه‌ها به نظریه‌پردازی و به روز کردن اطلاعات بپردازند.

این مدرس قرآن ضمن بیان مطلب فوق در رابطه با اساتید قرآن در مؤسسات جهت کشف استعدادهای قرآنی، گفت: مؤسسات قرآنی علاقه‌مند به توسعه فرهنگ قرآنی هستند اما دستگاه‌های نظارتی و متولی جریان‌های قرآنی کشور باید از سویی این مراکز حمایت کنند که می‌توان به تربیت‌ کادر متخصص برای آموزش و پرورش فنون قرآنی اشاره کرد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآنی کشور معتقد است که درجه‌بندی و طبقه‌بندی شدن مؤسسات قرآنی یا به عبارتی تخصصی شدن فعالیت‌های این دست از مراکز موجب گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه می‌شود.

این مسئول در ادامه خواستار شد: مؤسسات قرآنی برای تربیت نیروهای انسانی و در اختیار داشتن مربیان کارآمد جهت نخبه‌پروری قرآنی باید تمرکز فکری و دقیقی در برنامه‌های آموزشی داشته باشند.

مدیرعامل مؤسسه آیات هدایت قم در پایان در خصوص امتیازدهی از سوی مؤسسات قرآنی به نخبگان قرآنی گفت: وقتی نخبگان قرآنی می‌درخشند، باید به نیازهای آنان توجه شود که این مهم گاهی از سوی مؤسسات برنامه‌هایی را تدبیر می‌شود و انتظار داریم که تمامی نخبگان از این برنامه تبعیت کنند، اما این مهم اتفاق نمی‌افتد و موجب توقف برخی از نخبگان خواهد شد به همین‌منظور لازم است تا در راستای پرورش نخبگان قرآنی سامانه ارزیابی و امتیازدهی راه‌اندازی کنیم تا به جهت‌دهی این فعالان قرآنی بپردازیم.

کد خبر 201950
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز