همشهری آنلاین: یک استاد رشته‌ معماری گفت: حدود 50 بنای تاریخی ایران با نام علی (ع) به خط بنایی در کتابی ماندگار می‌شوند.

به گزارش ایسنا، غلامحسین معماریان بیان کرد: از سال 1382 با همکاری حدود یکصد دانشجو، پروژه‌ای را در ارتباط با خط بنایی در معماری اسلامی آغاز کردیم که نتیجه‌ این بررسی‌ها به صورت کتاب چاپ خواهد شد.

او درباره‌ خط بنایی توضیح داد: در معماری چند نوع خط داریم مانند ثلث‌، نسخ‌، نستعلیق و کوفی که معمولا خطاطان بزرگی آن‌ها را می‌نوشتند و بعد کاشی‌کاران آن‌ها را در کارگاه کاشی‌پزی آماده می‌کردند، خط بنایی نیز راست گوشه است که هندسه‌ پیچیده‌ای دارد و توسط خود بناها نوشته می‌شد.

وی با اشاره به این‌که مرحوم ماهرالنقش نیز استاد این کار بود، افزود: در مساجد جامع، امام و حکیم در اصفهان و مساجد قاجاری کشور نمونه‌های زیادی از این نوع خط وجود دارد.

معماریان ادامه داد: برای این‌که دانشنامه‌ کوچکی از این خطوط داشته باشیم، بررسی این خطوط را به شکل موضوعی انجام دادیم و اکنون کتابی که به نام حضرت علی (ع) در بناهای تاریخی و به خط بنایی مربوط می‌شود زیر چاپ است.

وی گفت: بررسی خطوط بنایی با نام محمد (ص) نیز به پایان رسید و کتاب آن تقریبا آماده شده است.

نکته‌ مهم درباره‌ این بخش از کار این است که با یکی از دانشگاه‌های بزرگ مالزی توفق شده است تا این کتاب به زبان انگلیسی هم چاپ شود.

معماریان یادآوری کرد: برای این پروژه بناهای مختلفی را در کشور بررسی کردیم و حدود 50 بنا را دیدیم و حتی تا مرز افغانستان هم پیش رفتیم‌ اما نمونه‌های خوب دیگری هم در سمرقند و بخارا وجود دارند که زمینه‌ بررسی آن‌ها هنوز فراهم نشده است، چرا که باید شرایط مالی مناسبی وجود داشته باشد.

 

کد خبر 201611

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز