همشهری آنلاین: بنیاد معماری میرمیران در ادامه برگزاری مسابقات سالانه معماری، این بار موضوع «معماری فردا» را برای هفتمین دوره انتخاب کرده است.

معماری

به گزارش ایسنا، در حالی که بنیاد معماری میرمیران طی سال‌های گذشته به تاثیر عناصر طبیعت (پنج اصل نور، گیاه،‌ آب، خاک و باد) در شکل‌گیری فضای معماری پرداخته است، در سال جاری نیز با توجه به تداوم مسایل زیست‌محطی و پایداری در جهان از یک طرف و گسترش سریع تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات از سوی دیگر، موضوع «معماری فردا» را با سه رویکرد مهم در قالب یک مسابقه بین‌المللی برگزار خواهد کرد.

این مسابقه شامل «معماری فردا» با رویکرد مسکن شهری، تکنولوژی نوین و فضای عمومی شهر می‌شود.

در بخش رویکرد «مسکن» معماری فردا باید پاسخگوی درست سکونتگاه‌های آینده باشد.

از این رو توجه به این نکته که در جهان امروز با تمام پیشرفت‌های حاصل شده در زمینه‌های علم و تکنولوژی و مصالح هنوز مشکل مسکن در بسیاری از جوامع بشری حل نشده و سکونت‌گاه‌های موجود نیز در پاره‌ای از مواقع بدون توجه به مسایلی همچون حفظ محیط زیست و استفاده صحیح از منابع به ناپایداری توسعه شهری و افزایش بی‌رویه انرژی کمک کرده‌اند، مورد نظر است.

اما در رویکرد «تکنولوژی»، این مقوله به مثابه بخش تفکیک‌ناپذیر طراحی معماری می‌تواند برای ساختن آینده‌ای بهتر به نحو موثری به انسان کمک کند و در حل مشکلات معماری و شهر نیز در خدمت انسان امروز و جامعه فردا قرار گیرد و از این جهت پاسخگوی درست معماری آینده باشد.

سومین بخش از این مسابقه نیز به رویکرد «شهری» اختصاص دارد، به طوری که فضای عمومی شهر در قرن بیست و یکم به مثابه عنصر عمده شهری بر مبنای اوقات فراغت شهروندان،‌ آمیخته شدن فضای کار و زندگی و تعاملات اجتماعی، برنامه‌ریزی و طراحی می‌شود که با مفهوم گذشته آن در شهر صنعتی متفاوت است، لذا در فضای عمومی شهر و معماری شکل‌دهنده به آن فضا باید پاسخگوی مناسبی به نوع عملکرد قرن بیست و یکمی آن باشد.

علاقمندان برای ثبت نام در هفتمین دوره از این مسابقه و دریافت لیست مدارک مورد نیاز و نحوه ارائه آن می‌توانند به پست الکترونیکی بنیاد معماری میرمیران به نشانی info@mirmiran-arch.org مراجعه کنند.

لیست نهایی هیات داوران و مبالغ این جایزه و زمان برگزاری آن متعاقبا اعلام خواهد شد.

 

کد خبر 188900

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز