مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: معماران جهان در حال حاضر از شیوه جدیدی برای تبدیل چوب به مواد ساختمان‌سازی استفاده می‌کنند که می‌تواند راه‌حلی سریع و سازگار با محیط زیست برای سازه‌های جدید باشد.

آسمان‌خراش‌های چوبی هم از راه می‌رسند

اتمام اخیر بلوک هشت طبقه چوبی اداری در اتریش و یک بلوک مسکونی 9 طبقه در لندن، نشانه‌ای از ورود سریع این رویکرد به جامعه انسانی است.

ساختمان LCT One در دورنبیرن اتریش یک ساختمان دوگانه از چوب و بتن بوده که توسط شرکت معماری Cree طراحی شده است.

این ساختمان فناوری پیشرفته از صفحات جامد ساخته شده از لایه‌های چوب و مواد دیگر مونتاژ شده و از یک هسته مرکزی بتنی برخوردار است که آسانسورها و تجهیزات آن را در بر گرفته است.

تیرک‌های عمودی از چوب گلولام، از یک پایه بتنی و پانل‌های سطحی ترکیبی ساخته شده از پرتوهای گلولام، پشتیبانی می‌کنند.

گلولام که از به هم چسباندن تکه‌های کوچک‌تر چوب برای ساخت عناصر ساختاری با کشش بیشتر از فولاد به وجود آمده، می‌تواند حتی بهتر از بتن در برابر فشار مقاومت کند اما در عین حال از وزن کم تری برخوردار بوده و پایدارتر است.

به ادعای این شرکت، پیش ساخت عناصر گلولامی در خارج از محل ساختمان‌سازی می‌تواند زمان ساخت را تا نصف کاهش داده، کیفیت را تضمین کرده و انتشارات کربن را از بین ببرد.

بتن در زمان تولید تقریبا به اندازه وزن خود کربن تولید می‌کند اما یک ماده خام برای آسمان‌خراشهای کربن را از هوا به خود جذب می‌کند.

طبق محاسبات معماران انگلیسی، از تولید 125 تن دی‌اکسیدکربن در زمان ساخت ساختمان 9 طبقه Stadthaus که بلندترین سازه الوار مدرن جهان در لندن بوده، جلوگیری شده است.

این ساختمان از بتن کم‌تری نسبت به سیستم اتریشی استفاده کرده و دیوارهای تیغه و تاوه‌های کف به همراه پلکان، کاملا از پانل‌های الوار تار عمودی(CLT) ساخته شده‌اند.

این پانل‌ها شامل 10 لایه تخته چوب با ضخامت یک اینچ بوده که تارهای آن در زاویه 90 درجه نسبت به هم قرار گرفته‌اند که می‌تواند حتی نامرغوب‌ترین چوب‌ها مانند صنوبر را به پانل‌هایی با قابلیت تحمل بارهای عظیم تبدیل کند.

معماران اکنون در حال رقابت برای ساخت ساختمان‌های چندطبقه سازگارتر با محیط زیست هستند. در حال حاضر ساخت یک بلوک 10 طبقه مسکونی با الوار تار عمودی در ملبورن استرالیا آغاز شد است.

با این حال مقرارت ساخت و ساز باعث محدود شدن سازه‌های چوبی شده است. در کشور روسیه این ساختمان‌ها تا چهار طبقه، در کانادا تا شش طبقه و در آمریکا و چین تا حدود پنج طبقه اجازه ساخت دارند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

کد خبر 187901
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز