سه‌شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۹:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران می‌گویند دو آنزیم را کشف کرده‌اند که می‌توانند به نحوی بی‌خطر گروه‌های خونی A،B و AB را به گروه O بدل کنند که به افراد همه گروه‌های خونی قابل ‌تزریق است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه پژوهشگران در " آزمایشگاه ساختار و کارکرد ماکرومولکول‌های زیستی" در دانشگاه آیکس در مارسی در جنوب فرانسه این دو آنزیم می‌توانند مولکول‌های قندی که آنتی‌ژن‌های سلولی – یا محرک‌های پاسخ ایمنی- را تشکیل می‌دهند، را متلاشی کنند.

نظام طبقه‌بندی گروه‌های خونی ABO در سال 1900 استقرار یافت و گلبول‌های سرخ گروه خونی O را می‌توان به همه افراد منتقل کرد.اما خون گروه A  را تنها می توان به افراد دارای گروه خون  A و AB داد و گروه خون B به افراد دارای گروه خون B و AB داد.

دادن گروه خونی ناسازگار به یک فرد می تواند باعث یک حمله وسیع و گاه کشنده دستگاه ایمنی میزبان به سلول‌های خونی منتقل‌شده شود.

آنتی‌ژن‌های محرک پاسخ ایمنی بر روی سطح گلبول‌های سرخ A،B  و AB   قرار دارند، اما بر روی گلبول های گروه خونی O وجود ندارند.

آنزیم‌هایی که برای تبدیل گروه خونی به کار می روند، از دو باکتری یک به نام الیزابتکینجیا  منینگوسپتیکوم  و باکتروئیدس فراژیلیس گرفته شده‌اند.

اگر همه چیز به خوبی پیش رود . این فرایند خیلی گران‌قیمت نباشد، این آنزیم‌ها را می توان برای افزایش ذخیره خون‌های "همگانی" – قابل انتقال به همه افراد- به کاربرد و کمبودها را برطرف کرد.

کد خبر 18726

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز