همشهری آنلاین: «باراک راوید» طی مقاله‌ای در «هاآرتص» نوشت: فشاری که «بنیامین نتانیاهو» به «بان‌ کی مون» دبیرکل سازمان ملل آورد تا او سفر خود به تهران برای شرکت در نشست جنبش عدم تعهد را لغو کند، همچون بومرنگ عمل کرده است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس،روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» با انتشار مقاله‌ای به بهانه سفر قریب‌الوقوع «بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل به تهران، مخالفت «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی با این سفر را عاملی برای مصمم‌تر شدن «بان» نسبت به سفر به تهران دانسته است.

«باراک راوید» مقاله‌نویس و کارشناس دیپلماتیک در ابتدای این مقاله نوشته است: واضح است که فشاری که نخست‌وزیر «بنیامین نتانیاهو» به «بان‌ کی مون» دبیرکل سازمان ملل آورد تا او سفر خود به تهران برای شرکت در نشست جنبش عدم تعهد را لغو کند، همچون بومرنگ عمل کرده است. آنطور که «کالوم لینچ» تحلیلگر و گزارشگر امور سازمان ملل در وب سایت «فارین‌پالیسی» می‌گوید، تلاش دفتر نخست‌وزیری تنها بان را متقاعد کرد که پرواز وی به تهران و ارائه یک راهکار مسالمت‌آمیز برای بحران هسته‌ای، برای او حیاتی است.

بنا به گفته لینچ، مقامات ارشد سازمان ملل گفته‌اند که درخواست علنی نتانیاهو از بان، نتیجه عکس داشته و تصمیم وی برای رفتن را جدی‌تر کرده است.

حدود یک هفته پیش بود که نتانیاهو با بان کی مون تماس گرفت تا از او بخواهد که در کنفرانس تهران شرکت نکند. اما نتانیاهو پس از این تماس، به جای آنکه این موضوع را مخفی نگاه دارد، در یک نشست مطبوعاتی طولانی از این تماس خبر داده و در آن با جزئیات کامل آنچه را که در تماس تلفنی به بان گفته بود، شرح داد.

اقدام نتانیاهو در افشای آنچه که در این تماس عنوان شده بود، موجب خشم دفتر بان کی مون شد، و خشم بان کی مون زمانی هم بیشتر شد که او ظرف چند روز آینده فهمید که این مکالمه به یک مبارزه کامل بدل شده است. دفتر نخست‌وزیری یک موج رسانه‌ای به راه انداخت و از کاربران اینترنتی خواست تا با ارسال ایمیل برای بان کی مون، از وی بخواهند تا به تهران سفر نکند.

همزمان مجموعه‌ای از گروه‌های یهودی شامل «لیگ ضدافترا»، کمیته یهودیان آمریکا، و کنگره یهودیان جهان با انتشار بیانیه‌های مطبوعاتی، طرح بان کی مون برای سفر به ایران را به شدت مورد انتقاد قرار دادند. اما مشاوران بان کی مون کاملا متقاعد شده بودند که این دفتر نخست‌وزیری اسرائیل است که این حملات را جهت‌دهی می‌کند.

یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه اسرائیل گفته است که رفتار نتانیاهو در این جایگاه اشتباه بوده و در مجموع حمله وی به دبیرکل سازمان ملل، ضرورتی نداشته است.

وی در این باره می‌گوید: «اگر ما به تماس‌های مخفیانه خود با نمایندگان بان ادامه می‌دادیم، احتمالا می‌توانستیم به نتایج بهتری دست یابیم».

با وجود تلاش‌های گسترده‌ای که سران رژیم‌صهیونیستی برای منصرف کردن بان‌کی‌مون از سفر به تهران انجام دادند، وی قرار است روز چهارشنبه برای شرکت در نشست جنبش عدم تعهد، وارد تهران شود، که بسیاری این اتفاق را شکستی بزرگ برای رژیم‌صهیونیستی می‌دانند.

کد خبر 182632

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز