همشهری آنلاین: رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران اقداماتی که در بخش‌های عمرانی، خدماتی، فرهنگی، اجتماعی و ... در سطح تهران انجام گرفته را اساسی و زیربنایی قلمداد کرد و گفت: این اقدامات، پایتخت کشورمان را به عنوان شهری در سطح شهرهای پیشرفته دنیا مطرح کرده است.

به گزارش همشهری آنلاین، مرتضی طلایی همزمان با برگزاری شانزدهمین اجلاس جنبش عدم تعهد گفت: امتیازات و استانداردهای جهانی که تهران در سال‌های اخیر توانست در حمل و نقل و سایر بخش‌ها به آنها برسد، محصول تلاش بی وقفه مدیریت شهری است که این شهر را به عنوان میزبان اجلاس مهمی در سطح کشورهای جهان مطرح کرد.

وی افزود: امروز کشور ما به طور عام و شهر تهران به طور خاص در وضعیتی قرار دارد که هر بیننده‌ای وقتی وارد آن می‌شود، اقدامات، فعالیت‌ها و توسعه شهری را می‌بیند و حتی به عمق محلات تهران ورود می‌کند و مشارکت شهروندان در اداره شهر را در ساختارهای اجتماعی مشاهده می‌کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: تهران امروز این توان را دارد که تجربه بازدید از آن می‌تواند به عنوان یک الگو و مدل مدیریت شهری مشارکتی برای کشورهای دیگر باشد. برگزاری اجلاس سران کشورهای عدم تعهد در مقطع کنونی در تهران با وضعیت فعلی این شهر، یک افتخار بزرگ برای کشور ما است.

طلایی درباره دستاوردهای این اجلاس برای پایتخت گفت: بدون شک دستاوردهای این اجلاس برای کشور و تهران این است که به عنوان ام‌القرای جهان اسلام و پایتخت آن توسط نمایندگان کشورهای شرکت‌کننده به مردم سراسر جهان معرفی می‌شود. از سوی دیگر اجلاس سران عدم تعهد برای سایر کشورها هم می‌تواند موجبات امید و انگیزه بیشتر برای ایستادن روی پای خودشان و رسیدن به استقلال واقعی را به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: وقتی مردم دنیا از زبان نمایندگان‌شان می‌شنوند که ملت ایران پس از ۳۰ سال دشمنی نظام سلطه توانسته چنان پیشرفت‌هایی به دست بیاورد که امروز شاهد برگزاری چنین اجلاسی در پایتخت خود باشد، این نشان می‌دهد که ملت‌ها می‌توانند روی پای خودشان بایستند. از این منظر بزرگترین دستاورد این اجلاس برای ما تقویت حرکت‌های مردمی، بیداری اسلامی و اشاعه امید در بین کشورهای جهان است.

طلایی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات شهرداری برای میزبانی اجلاس گفت: در هر صورت وقتی یک خانواده مهمان دارند، اقدامات ویژه‌ای برای پذیرایی مهمانان انجام می‌دهند که با سایر مواقع متفاوت است. بخشی از اقدامات شهرداری تهران در روزهای اخیر به مناسبت میزبانی کشورمان است و نمی‌تواند دائمی باشد. مثلاً جمع‌آوری متکدیان یک بحث فرهنگی و اجتماعی است و نمی‌توان با برخوردهای قهری با آن مقابله کرد.

وی افزود: طبیعی است که شهرمان میزبان اجلاس مهمی است و باید آراسته باشد. اما نظافت، زیبایی و پاکیزگی شهر چیزی است که حق مردم است. البته مدیریت شهری همیشه این نگاه را داشته که شهر را طوری مدیریت کند که شایسته و زیبنده مردم است و نگاهش مقطعی و صرفاً برای میزبانی نیست.

طلایی تاکید کرد: آنچه در سال‌های اخیر در شهر انجام شده، همواره بر مدار این تفکر بوده که شهر طوری باید اداره شود که زیبنده مردم باشد. اما بحث‌هایی مثل آذین شهر و ساماندهی متکدیان مقطعی است. به هر ترتیب امیدواریم اجلاس این فرصت را فراهم کرده باشد که بخشی از اقداماتی که در حالت عادی زمان‌بر بود، اما مدیریت شهری الان برای این اجلاس دارد به سرعت انجام می‌دهد، دستاوردهایش برای مردم به یادگار بماند و یک گام دیگر در مسیر رسیدن به شهر ایده‌آل برداریم.

منبع : پایگاه اطلاع رسانی مرتضی طلایی

کد خبر 182464
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز