گروه اقتصادی - محمد رضایی: فعالان بخش خصوصی ایران از آمادگی ایران برای راه‌اندازی کمیته دائمی بازرگانی کشورهای غیرمتعهد در ایران خبر دادند.

به گزارش همشهری، اعضای اتاق بازرگانی با اشاره به اهمیت این موضوع برای خنثی‌سازی‌ تحریم‌ها، تحرک و جدیت مسئولان دولتی در جلسات امروز و روزهای آینده را گام‌هایی سرنوشت ساز برای به ثمر رسیدن این پیشنهاد عنوان کردند.یحیی آل‌اسحاق در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان این مطلب خاطرنشان کرد: این پیشنهاد به معاونت امور بین‌الملل ریاست‌جمهوری و مسئولان وزارت امور‌خارجه ارسال شده و انتظار می‌رود که در روزهای آتی با جدیت پیگیری شود. او تأکید کرد: درصورت همکاری دولت و انجام مذاکرات مربوطه با کشورهای غیرمتعهد، بخش خصوصی آمادگی دارد تا کمیته و دبیرخانه دائمی بخش خصوصی غیرمتعهدها را در تهران دایر کرده و آن را مدیریت کند.

آل اسحاق با اشاره به حجم بالای مراودات تجاری بین کشورهای عضو جنبش عدم‌تعهد، تشکیل این کمیته را عامل مهمی در راستای جهت‌دهی روند جریانات مالی دنیا به نفع این کشورها عنوان کرد. او با تأکید بر ضرورت جدیت دولت در ورود به مباحث اقتصادی با رویکرد بخش خصوصی، این اقدام را عاملی مؤثر برای خنثی‌سازی‌ تحریم‌های اقتصادی دانست. اسدالله عسگراولادی هم با اشاره به ارائه این پیشنهاد به وزرای بازرگانی و اقتصاد، خاطرنشان کرد: اگر این مسئله در جلسه امروز- که با حضور وزرای امور‌خارجه کشورهای عضو برگزار می‌شود- مطرح شود، می‌توان در حاشیه این رویداد سیاسی بزرگ یک گفت‌وگوی مؤثر و مفید را با فعالان بخش خصوصی کشورهای عضو جنبش عدم‌تعهد ترتیب داد.

او ادامه داد: برقراری این گفت‌وگو می‌تواند تأثیر قابل توجهی در شرایط اقتصادی ایران و کشورهای عضو داشته باشد. به گفته عضو اتاق بازرگانی ایران، درصورت طرح این پیشنهاد از سوی مسئولان دولتی در جلسه امروز و تصویب آن، منافع بلندمدت بسیاری نصیب کشور خواهد شد.

عسگراولادی خاطرنشان کرد: یکی از بزرگ‌ترین دستاردهای توسعه و تقویت روابط اقتصادی بین کشورهای غیرمتعهد، تضعیف و به حاشیه رانده شدن مسئله تحریم‌ها و رونق اقتصاد همه اعضا ازجمله ایران است.دبیرکل اتاق بازرگانی تهران هم گفت:‌ درصورت تصویب این پیشنهاد، اتاق بازرگانی تهران میزبانی اتاق‌های بازرگانی عضو جنبش عدم‌تعهد را به‌عهده می‌گیرد و درصورتی که در روزهای آتی این موضوع به تصویب اجلاس شانزدهم برسد از تمام اتاق‌های کشورهای عضو دعوت می‌شود. محمدمهدی راسخ به فارس گفت:‌ با تشکیل اتاق‌ بازرگانی کشورهای عضو عدم‌تعهد، فعالیت‌های اقتصادی این کشورها در چارچوب اهداف جنبش شکل می‌گیرد.

کد خبر 182588
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز