نیویورک تایمز در گزارشی می‌نویسد: «تصمیم بان برای حضور در نشست سران جنبش عدم تعهد در تهران، گواهی بر شکست سیاست ضد ایرانی آمریکا و اسرائیل در پیدا کردن دنباله‌روهایی در صحنه جهانی است، هجمه آمریکا و اسرائیل (علیه ایران) در بیشتر نقاط جهان طنین‌انداز نشده است.»

اجلاس سران جنبش عدم تعهد


این روایتی از شکست تمام تلاش‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران و میزبانی تهران از سران کشورهای عدم تعهد است. نیویورک تایمز در ادامه گزارش‌ خود با اشاره به این 120 کشور که جنبش غیرمتعهدها را تشکیل می‌دهند و بزرگ‌ترین مجموعه رای‌دهنده در مجمع عمومی سازمان ملل هستند می‌نویسد: تصمیم بان «تاکیدی است بر نظر (مقامات) ایران مبنی بر اینکه یک روند تغییر آرایش قدرت در خاورمیانه در جریان است و همچنین نفوذ غرب در این منطقه در حال افول است.» در آستانه برگزاری اجلاس عدم‌تعهد در تهران مقامات کاخ سفید از یک سو و مقامات رژیم صهیونیستی از سوی دیگر، برای متقاعد‌کردن کشورهای غیرمتعهد بر تحریم اجلاس تهران، وارد رایزنی شدند. رژیم صهیونیستی سفرای خود در کشورهای عضو جنبش غیرمتعهد را مامور کرد تا با رایزنی، مقامات آن کشورها را قانع کند که تهران محل خوبی برای برگزاری اجلاس نیست. بنیامین نتانیاهو شخصا با بان کی‌مون وارد گفت وگو شد و از او خواست که به تهران نرود. دفتر نتانیاهو هم درباره کارشکنی نخست وزیر رژیم صهیونیستی بیانیه‌ای منتشر کرد و نوشت که نتانیاهو در این مکالمه به بان کی‌مون گفته است: «سفر شما به ایران اشتباه بزرگی است، حتی اگر این کار با حسن نیت انجام شود.» نتانیاهو همچنین در این گفت‌وگوی تلفنی به بان‌کی‌مون گفته است دلیلی نمی‌بیند او از کشوری که دولتش یهودستیز است و به صراحت اعلام می‌کند قصد دارد اسرائیل را نابود کند، دیدن کند.

البته نگرانی رژیم صهیونیستی تنها از برگزاری اجلاس جنبش عدم‌تعهد در تهران نبود. این رژیم از جهت‌گیری جنبش غیرمتعهدها در قبال موضوع فلسطین و حمایت این جنبش از به رسمیت شناخته‌شدن فلسطین در سازمان ملل متحد نگران است.آنها ماه پیش با کارشکنی در سفر هیات‌های اعزامی برخی از کشورهای اعضای جنبش عدم تعهد که قرار بود با حضور در رام‌الله جلسه‌ای با تشکیلات خودگردان فلسطین برای به رسمیت شناخته‌شدن فلسطین داشته باشند این نگرانی را بروز داده بودند. قرار بود نمایندگان ۱۳ کشور عضو جنبش عدم تعهد در شهر رام الله با نمایندگان دولت خودگردان فلسطین در‌خصوص برنامه‌های مربوط به تغییر شرایط عضویت فلسطین در سازمان ملل متحد مذاکره کنند اما نمایندگان کشورهای کوبا، اندونزی، مالزی و بنگلادش به دلیل اینکه کشورشان، اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد برای رفتن به شهر رام‌الله در کرانه باختری با ممانعت رژیم صهیونیستی روبه‌رو شدند.

اعلام آمادگی نزدیک به 51‌کشور برای حضور در اجلاس تهران در سطح سران و مجموعا آمادگی نزدیک به 110 کشور برای حضور در تهران خشم مقامات رژیم صهیونیستی و آمریکا را برانگیخت.ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در سخنانی خصمانه علیه ایران گفت که میزبانی ایران برای اجلاس غیر‌متعهدها عجیب است.ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که از آقای بان خواسته در صورت حضور در تهران نگرانی گسترده جامعه جهانی را به مقام های ایران یادآوری کند!

نولاند بعد از اعلام آمادگی مرسی، رئیس‌جمهور جدید مصر برای سفر به ایران نیز نتوانست عصبانیت خود را مخفی کند و در سخنانی اظهار داشت: ما فکر نمی‌کنیم که ایران استحقاق میزبانی چنین اجلاسی را درچنین سطحی از حضور هیات‌های خارجی داشته باشد.بعد از این واکنش ها بود که ماهاتیر محمد، نخست وزیر سابق مالزی در سخنانی ضمن تاکید بر اهمیت برگزاری اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران، گفت که برگزاری موفق و استقبال سران کشورهای عضو این جنبش نشان‌دهنده شکست آمریکا در سیاست انزوای ایران است.

او افزود: هم اکنون که شاهد تحریم‌های ناعادلانه آمریکا علیه ایران هستیم حرکت مستقل جنبش عدم‌تعهد در مقابله با تلاش برای انزوای ایران مهم است.وی با بیان اینکه تحریم‌های ایران از سوی سازمان ملل وضع نشده بلکه تنها از سوی آمریکاست، تاکید کرد: دلیلی وجود ندارد که کشورهای دیگر به ویژه اعضای جنبش عدم تعهد با توجه به این تحریم‌ها روابط خود با ایران را محدود کنند. آمریکا در مقابل این شکست، رویکرد دیگری در پیش گرفت و برخی رسانه‌ها ادعا کردند که بان کی مون به درخواست آمریکا به ایران رفته است!

روزنامه النهار در گزارشی نوشت: منابع دیپلماتیک اعلام می کنند که جفری فلتمن، معاون بان کی مون در امور سیاسی به وی توصیه کرده در شانزدهمین اجلاس جنبش عدم تعهد که در تهران برگزار می‌شود، حضور داشته باشد.النهار در ادامه بدون توجه به اینکه اجلاس جنبش عدم تعهد دستور کاری متفاوت دارد، مدعی می شود: تقاضای فلتمن از بان کی مون برای سفر به تهران از این لحاظ مطرح شده که با مسئولان ایرانی به طور جدی درباره عدم انحراف فعالیت‌های هسته‌ای به سوی فعالیت‌های نظامی گفت‌وگو کند. همچنین وی از دبیرکل سازمان ملل خواسته که حقیقت نقش‌‌آفرینی ایران در بحران سوریه مشخص شود و از تهران بخواهد که به حل سیاسی بحران سوریه و دوران انتقال قدرت در این کشور کمک کند.این ادعاها در حالی صورت می‌گیرد که وزارت خارجه آمریکا، سفر بان کی مون به ایران و حضور وی در نشست تهران را با توجه به اینکه ایران چندین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را به استهزا گرفته است، یک «سیگنال عجیب و غریب» دانسته بود.کارشناسان و تحلیل‌گران برگزاری اجلاس عدم تعهد در تهران و ریاست ایران بر این اجلاس را شکست سیاست انزوای ایران می‌دانند که آمریکا آن را در پیش گرفته است.

کد خبر 182453

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز