دوشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۶:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: تمام غذاهایی که مصرف می‌کنیم کمابیش حاوی آب هستند البته برخی بیشتر از بقیه آب دارند و برای هیدراته شدن بدن یعنی تأمین آب آن لازم و ضروری‌اند.

بدن انسان از ۵۰ تا ۶۵ درصد آب تشکیل شده و باید هر روز آب آن تأمین شود. دهیدراته شدن بدن یعنی از دست رفتن آب بدن مشکلات زیادی به بار می‌آورد از جمله اضافه وزن (به دلیل احتباس آب) و ضعف اعضای بدن. این مشکلات با مصرف مواد غذایی سرشار از آب به وجود نخواهند آمد. حالا هم که فصل تابستان است و گرمای بی‌امان آب بدن را کاهش می‌دهد لازم است بیش از هر زمان دیگر به فکر تأمین آب بدنتان باشید.

مصرف مواد غذایی سرشار از آب نه تنها آب بدنتان را تأمین می‌کند بلکه تشکیل چین و چروک پوستی را نیز به تأخیر می‌اندازد. علاوه بر این نوشیدن آب و مصرف مواد غذایی سرشار از آب به دفع توکسین‌ها یا همان مواد زاید بدن کمک می‌کند. ما در این مقاله قصد داریم شما را با چند ماده‌ی غذایی سرشار از آب آشنا کنیم با ما همراه باشید.

کدو مسمایی

انواع مختلف کدو حاوی حدود ۸۸ تا ۹۷ درصد آب است. این ماده‌ی غذایی سرشار از مواد مغذی، انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی، ترکیبات فیتوشیمیک، آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبرهای غذایی می‌باشد. حالا که فصل، فصل کدو مسمایی است سعی کنید این ماده‌ی غذایی مفید را در برنامه‌ی غذایی‌تان بگنجانید.

کدو مسمایی

کاهو

مصرف سالاد کاهو بهترین روش برای استفاده از خواص آن و تأمین آب بدن است. کاهو سرشار از فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی است نه تنها به کاهش وزن و لاغری کمک می‌کند بلکه سلامتی شما را نیز تضمین می‌کند.

کاهو خوش خوراک و مغذی است و در عین حال به شما کالری تحمیل نمی‌کند. به جای این که داخل بشقاب سهم بیشتری به برنج بدهید آن را پر از سالاد کاهو کنید.

کاهو

گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی را می‌توان میوه - سبزی دانست. در هر حال این ماده‌ی غذایی حاوی ۹۳ درصد آب است.

گوجه‌فرنگی سرشار از یک آنتی اکسیدان قوی به نام لیکوپن است که با سرطان مقابله می‌کند.

به جای مصرف زیاد سس گوجه فرنگی و کچاپ از خود گوجه‌فرنگی استفاده کنید. این ماده‌ی غذایی منبع فوق‌العاده‌ی مواد مغذی و فیبرهای غذایی کم کالری می‌باشد. اگر برای صبحانه اهل نان و پنیر هستید گوجه فرنگی را نیز به لقمه‌هایتان اضافه کنید. نه تنها صبحانه بیشتر بهتان مزه خواهد داد بلکه می‌توانید از خواص ضدسرطانی آن نیز بیشتر بهره‌مند شوید.

گوجه‌فرنگی

خیار

خیار جزو اولین میوه‌ها و سبزیجاتی است که در دنیا کشت و مصرف شد. شاید خیار حاوی ارزش غذایی خیلی زیادی نباشد اما بدون شک یکی از ترکیبات مهم سالاد محسوب می‌شود.

در فصل تابستان که هوا گرم است و تشنگی فشار می‌آورد خیار بسیار مفید است. این میوه ادرار آور طبیعی است. در هر ۱۰۰ گرم خیار حاوی ۹۶٫۳ گرم آب بوده و فقط ۱۳ کالری دارد. خیار حاوی مقدار کمی اسیدفولیک و اندکی نمک می‌باشد البته ۰٫۰۱ گرم سدیم در هر ۱۰۰ گرم خیار. حواستان باشد قبل از مصرف خیار آن را به دقت شستشو دهید.

باید بدانید که تولید کننده های محصولات آرایشی از این ماده‌ی غذایی برای تولید محصولات خود بهره‌مند می‌شوند. افرادی که از گودی چشم شکایت می‌کنند می‌توانید خیار حلقه شده را روی چشم‌هایشان بگذارند. شما می‌توانید از ماسک خیار برای شفافیت و رطوبت و نرمی پوستتان استفاده کنید.

خیار

تربچه

تربچه سرشار از آب و حاوی ترکیبات گوگردی است که از ابتلا به برخی از سرطان‌ها جلوگیری می‌کند. از آنجایی که تربچه کم کالری و کم چرب است به درد افرادی که رژیم لاغری دارند می‌خورد.

تربچه‌ها اندازه‌ها و طعم‌های مختلفی نیز دارند. اما معمولاً سفید یا صورتی‌اند و طعم نسبتاً تندی دارند.

کلاً خانواده‌ی ترب‌ها اندازه‌ها، رنگ‌ها و طعم‌های مختلفی دارند. تربچه‌های صورتی رنگ که دم موشی دارند حاوی میزان قابل توجهی سدیم و کمیپتاسیم هستند در حالی که ترب سفید برعکس است. ترب سفید برای افرادی که از بیماری‌های قلبی، دیابت یا فشار خون بالا رنج می‌برند مفید است.

تربچه

طالبی

طالبی حاوی حدود ۹۲ درصد آب است. خنکی و طعم شیرین آن گرمای تابستان را دل‌پذیر می‌کند.

این میوه حاوی مواد مغذی لازم، کم کالری و فاقد چربی است برای همین برای کاهش وزن و لاغری مناسب می‌باشد.

هندوانه نیز به نوبه‌ی خود حاوی بیش از ۹۰ درصد آب و برای تأمین آب بدن فوق‌العاده است.

طالبی

بادمجان

بادمجان این سبزی بنفش خوش‌رنگ دارای بافت و طعم بی نظیری است. این ماده‌ی غذایی پرطرفدار سرشار از آب (۹۲ درصد) است.

از این گذشته بادمجان سرشار از ویتامین ب کمپلکس، پتاسیم، مس، منیزیم، اسیدفولیک، تریپتوفان و ترکیبات فنولیک آنتی اکسیدانی است.

بادمجان

توت‌فرنگی

توت‌فرنگی حاوی ۹۱ درصد آب است و یکی از میوه های فوق‌العاده خوش طعم برای تأمین آب بدن محسوب می‌شود. توت فرنگی قرمز، شیرین و آبدار بوده و سرشار از ویتامین‌های B، A، C، فسفر، کلسیم، منیزیم، پتاسیم، آهن و فیبرهای غذایی است.

این میوه‌ی محبوب به دسرها طعم شیرین و دلچسبی می‌بخشد. با توت‌فرنگی و میوه‌های دیگر سالاد میوه یا میلک شیک یا شربت تهیه و میل کنید. هم تشنگی‌تان رفع می‌شود و هم از خواص آن بهره‌مند می‌شوید.

توت‌فرنگی

علاوه بر مواردی که اشاره شد میوه‌های دیگری مثل هلو، آناناس، گلابی و پرتقال نیز حاوی میزان قابل‌توجهی آب هستند. در بین سبزیجات دیگر نیز می‌توان به سیب‌زمینی با ۸۰ درصد آب، هویج و فلفل دلمه‌ای، قارچ، اسفناج، کلم و بروکلی اعتماد کرد.

متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند غذاهای اصلی مثل پاستاها و گوشت را با این سبزیجات سرشار از آب میل کنید تا میزان کالری دریافتیتان کاهش یابد و مدت زمان طولانی‌تری احساس سیری کنید. در این صورت هم لاغر می‌شوید، هم آب بدنتان را تأمین می‌کنید و هم از خواص این سبزیجات استفاده می‌کنید.

منبع: تبیان

کد خبر 182475
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز