چهارشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۲
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: شاید در شرایطی که اطلاعات کامل و جامعی درباره نظام جامع رسانه‌ها در دست نیست صحبت کردن درباره این نظام و جزئیات آن سخت باشد اما این نظام با این عنوان برای مطبوعاتی‌ها و اهل رسانه نامی آشناست که چیزی نزدیک به 9 سال است در انتظار تدوین آن ازسوی دولت و نهایتا مجلس هستند.

رسانه

به گزارش ایسنا، نظام جامع رسانه‌ها همان اصلاحیه قانون مطبوعات است که سالهاست در دست تدوین بوده و انتظار جامعه‌ مطبوعات کشور برای آگاهی از تعریف‌های این نظام رسانه‌یی است تا شاید پاره‌ای از مشکلات حوزه‌شان به دست این نظام انجام شود.

با گذشت سه دوره معاونت امور مطبوعاتی ارشاد در طول این سال‌ها، انتظار میرود این قانون تاپایان سال 1392 که مصادف با تکمیل قانون برنامه پنجم توسعه است تصویب شود.

برنامه پنجم توسعه نیز بر تدوین نظام جامع رسانه‌یی تاکید کرده است و در ماده 10 فصل اول برنامه پنجم با عنوان فرهنگ اسلامی - ایرانی، نیز آورده که دولت موظف است به منظور ساماندهی فضای رسانه‌یی کشور، مقابله با تهاجم فرهنگ بیگانه و جرایم و ناهنجاری‌های رسانه‌یی، در چهارچوب سیاست و ضوابط مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و فراهم آوردن زمینه بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت رسانه‌ای اقدامات قانونی در مواردی را انجام دهد؛ در بند الف برنامه پنجم توسعه ـ اینگونه بیان شده است: تهیه و تدوین « نظام جامع رسانه‌ها» تا پایان سال اول برنامه با رویکرد تسهیل فعالیت‌های بخش غیردولتی و در بند ب ـ ارتقاء آگاهی، دانش و مهارت همگانی، تقویت رسانه‌های ماهواره‌ای و اینترنتی همسو و مقابله با رسانه‌های معارض خارجی تاکید شده است.

همچنین در بند ج - این قانون نیز به پیشنهاد، وضع و اجرای سـیاست‌ها و مقررات مورد نیاز و ایجاد و تقویت سازوکارهای لازم برای ساماندهی، نظارت و پالایش محتوای دیداری، شنیداری و نوشتاری در فضای رسانه‌یی کشور اعم از رسانه‌های مکتوب، دیداری، شنیداری، رقومی (دیجیتال)، مجازی و شبکه‌های ارتباطی غیرمکالماتی، شبکه‌های داده و ماهواره‌یی و سامانه‌های مخابراتی به شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره شده است.

اما در این باره نیز معاون مطبوعاتی وقت بارها صحبت کرده است و در آخرین اظهار نظر خود گفته بود: کارهای حقوقی مربوط به تدوین نظام جامع مطبوعات رو به پایان است و این لایحه برای ارائه به مجلس آماده می‌شود.

ظاهرا نظام جامع رسانه‌ها اکنون در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است.

کد خبر 181940
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز