ادعای هفته گذشته دولت آمریکا که برای انحراف افکار عمومی از ماجرای اعتراضات ضد وال استریت در آمریکا سناریوی طرح ترور سفیر عربستان توسط یک ایرانی را مطرح کرد، سروصدای زیادی در رسانه‌های خارجی ایجاد کرده است.

obama

این ادعا که نخستین بار سه‌شنبه هفته گذشته توسط وزیر دادگستری آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی به‌طور زنده پخش شد، آنقدر دور از معیارهای عقلانی بود که با گذشت چند روز از طرح این اتهام، حتی کارشناسان، رسانه‌ها و تحلیلگران خارجی به‌ویژه غربی ضمن تشکیک در این ادعا نسبت به واقعی بودن آن با دیده تردید می‌نگرند.

در این میان روزنامه ایندیپندنت، نومحافظه‌کاران، حامیان صهیونیست‌ها و هواداران جنگ و همچنین رژیم‌های بحرین و عربستان را طرف‌هایی دانست که از اتهام زنی‌های اخیر به تهران بهره می‌برند.

این روزنامه انگلیسی‌زبان نوشت: طرح عجیب و غریب ترور سفیر عربستان در واشنگتن با آنچه از دستگاه‌های اطلاعاتی ایران سراغ داریم، مطابقت و همخوانی ندارد.

رابرت باوئر مأمور کهنه کار سازمان سیا نیز در شبکه صدای آمریکاگفت: وضع سپاه قدس خیلی بهتر از این حرف‌هاست که بخواهد چنین سناریویی را دنبال کند.

گری سیک، مشاور امنیت ملی اسبق آمریکا نیز در مطلبی که در وبلاگ خود منتشر کرد، صحت سناریوی هالیوودی کاخ سفید درباره ترور سفیر عربستان در واشنگتن را زیر سؤال برد و نوشت: باور این موضوع برای من بسیار سخت است.

مجله آمریکایی نیوزویک هم در این‌باره تاکید کرد که دلایل قاطعی وجود ندارد که تهران را در دست داشتن در این ترور محکوم کند و این نخستین باری نیست که ایران به اقداماتی متهم می‌شود که در آن دست نداشته است.

کد خبر 148416
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز