حمید ضیایی پرور: اگر تا سالیان گذشته دونمایشگاه اصلی در حوزه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال در ایران و امارات به فاصله اندکی از یکدیگر در نیمه دوم مهرماه برگزار می‌شدند امسال تقویم این دو نمایشگاه دقیقا با یکدیگر همپوشانی دارد.

gitex

نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال در ایران از 14 تا 24 مهر در محل مصلای تهران و نمایشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات خاورمیانه موسوم به جیتکس از 17 تا 21 مهر در دبی برگزار می‌شود.

نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال تلاش فراوان کرده تا وجهه بین‌المللی پیدا کند و دعوت از میهمانان خارجی در همین راستا صورت گرفته است اما واقعیت این است که بدون حضور برندهای اصلی فناوری اطلاعات دنیا، یک نمایشگاه در حوزه صنعت دیجیتال نمی‌تواند عنوان بین‌المللی را بر خود اطلاق کند.

دست بر قضا بخش عمده‌ای از بازدیدکنندگان نمایشگاه جیتکس، ایرانیان هستند؛ در راهروهای جیتکس شما می‌توانید به راحتی فارسی صحبت کنید و فارسی بشنوید. با وجود این، در ایران همواره سعی کرده تا با تحریم خودخواسته جیتکس به نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال رونق بخشیده و آن را به‌عنوان هاب منطقه مطرح سازد. واقعیت تلخ دیگر این است که رونق صنعت فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال در هر کشوری ارتباط نزدیک با وضعیت تولید‌کنندگان نرم‌افزار و سخت‌افزار در آن کشور دارد،
در حالی که طی سالیان اخیر به اذعان بسیاری از فعالان آی‌تی در ایران، صنعت نرم افزار دچار ورشکستگی و بحران شده است و بسیاری از مغزهای‌ آی تی کشور به خارج کوچ کرده‌اند. وضعیت کپی رایت در حوزه نرم‌افزار هنوز مشخص نیست و حتی درون نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال، پر رونق‌ترین غرفه‌ها آنهایی هستند که کارتن کارتن نرم افزار قفل شکسته می‌فروشند!

از سوی دیگر، انرژی و ظرفیت‌های موجود در بخش آی تی در ایران با برگزاری نمایشگاه‌ها و رخدادهای مشابه دیگر هدر می‌رود. هنوز نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال جمع نشده، نمایشگاه الکامپ و تلکام برگزار می‌شود، نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های مشابه دیگری نیز طی سال در ایران برگزار می‌شود که با ادغام آنها در یکدیگر می‌توان یک رخداد بزرگ آی تی در کشور را رقم زد؛ البته در آن صورت یک معضل بزرگ خودنمایی خواهد کرد: محل مناسبی برای برگزاری نمایشگاهی با این وسعت در اختیار نداریم.

کد خبر 147955
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز